Ποια είναι η συνεισφορά της Σούπερ Λιγκ στη ελληνική οικονομία;


 @super_league_gr
Η συνολική επίδραση που έχει η Σούπερ Λιγκ στο εθνικό εισόδημα παραμένει σημαντική, ενώ αν βελτιωθεί η ποιότητα και η ανταγωνιστικότητα του επαγγελματικού ποδοσφαίρου στην
Ελλάδα, θα αποφέρει περισσότερα κέρδη στην οικονομία της χώρας.
Οι κύριες δραστηριότητες της Σούπερ Λιγκ, όπως τα εισιτήρια και η συμμετοχή ομάδων σε ευρωπαϊκές διοργανώσεις, συνεισφέρουν πάνω από 180 εκατ. ευρώ στο Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν, ενώ προϊόντα και υπηρεσίες συνδεδεμένα με τον χώρο του ποδοσφαίρου έχουν σημαντικά αυξημένη επίδραση, φτάνοντας τα 2,1 δισ. ευρώ.
Στον τομέα της απασχόλησης, οι θέσεις εργασίας που συνδέονται με τη Σούπερ Λιγκ φτάνουν τις 40 χιλιάδες, προσφέροντας έμμεσα και άμεσα έσοδα στο κράτος συνολικού ύψους 550 εκατ. ευρώ που προέρχονται από εργοδοτικές εισφορές και φόρους.
Εξετάζοντας κανείς την διάρθρωση των εσόδων της Σούπερ Λιγκ, συμπεραίνει ότι οι ΠΑΕ εξαρτώνται σημαντικά από τα τηλεοπτικά δικαιώματα τα οποία αποτελούν, κατά μέσο όρο, το 45% των εσόδων τους και υστερούν σημαντικά σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές ομάδες σε ότι αφορά τα εμπορικά τους έσοδα που είναι περίπου 6%. Φυσικά οι μεγαλύτερες ομάδες, οι οποίες αγωνίζονται σε ευρωπαϊκές διοργανώσεις, λαμβάνουν και αξιόλογα μπόνους συμμετοχής. Όμως για τις μικρότερες ΠΑΕ που δεν βγαίνουν στην ευρώπη, τα έσοδα από τα τηλεοπτικά δικαιώματα είναι ζωτικής σημασίας.
Σπουδαίο ρόλο παίζουν επίσης για τις ΠΑΕ οι χορηγίες και οι διαφημίσεις αφού αποτελούν το 29% των εσόδων τους.
Σημαντικά είναι τα έσοδα και από τις πώλησεις εισιτηρίων, με εμφανής όμως διαφορές ανάμεσα σε μικρές και μεγάλες ομάδες. Οι μεγάλες ομάδες του ελληνικού πρωταθλήματος (ΑΕΚ, Ολυμπιακός, ΠΑΟΚ, Άρης) συγκεντρώνουν συνολικά πάνω από το 50% των εισπράξεων των εισιτηρίων στη Σούπερ Λιγκ, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό μοιράζονται οι μικρότερες ομάδες. Πάντως παρότι μεγάλο μέρος των εισπράξεων αποδίδεται σε τρίτους φορείς (Αστυνομία, ΕΠΟ, Σούπερ Λιγκ, Ερασιτεχνικό ποδόσφαιρο, ΦΠΑ κλπ.), ένα σημαντικό ποσοστό (48,5%) καταλήγει τελικά στα ταμεία των ΠΑΕ.
Είναι αξιοσημείωτο, ότι σχεδόν όλο το ποσό από τα συνολικά έσοδα των ΠΑΕ-Μελών της Σούπερ Λιγκ, πηγαίνουν σε αμοιβές και έξοδα προσωπικού με το ποσοστό να φτάνει το 93%, όταν ο αντίστοιχος μέσος όρος στην Ευρώπη διαμορφώνεται σε στο 60-65%.
Εύλογα λοιπόν, τα τελευταία χρόνια βλέπουμε ότι οι ΠΑΕ στρέφονται περισσότερο στους Έλληνες ή γηγενείς ποδοσφαιριστές που προέρχονται από τα τμήματα υποδομών, προκειμένου να μειώσουν τα έξοδά τους. Τέτοιες κινήσεις ήταν αναγκαίες, ειδικά στην περίοδο της οικονομικής κρίσης στην οποία βρίσκεται η Ελλάδα από το 2009 και κατά την οποία πολλές ΠΑΕ δημιούργησαν υπέρογκα χρέη είτε προς το Δημόσιο είτε προς τρίτους.
Ωστόσο, οι προοπτικές της Σούπερ Λιγκ φαίνονται θετικές, παρά τα προβλήματα και τις αδυναμίες που αντιμετωπίζει το ελληνικό επαγγελματικό ποδόσφαιρο, ενώ πλέον, προσελκύει καλύτερους ξένους παίκτες όπως τον Σέρβο Αλεξάνταρ Πρίγιοβιτς και τον Άγγλο Τσούμπα Ακπόμ. Στην πραγματικότητα, ο Άκπομ μετακινήθηκε φέτος στον ΠΑΟΚ, έπειτα από 16 ολόκληρα χρόνια στην Arsenal. Ο ΠΑΟΚ είναι μέχρι στιγμής αήττητος και οι Ο ΠΑΟΚ είναι μέχρι στιγμής αήττητος και οι αποδόσεις δείχνουν ότι θα νικήσει στον αγώνα για τη Σούπερ Λιγκ, απέναντι στον Παναιτωλικό.
Aν οι ΠΑΕ εκπονήσουν ολοκληρωμένα επιχειρηματικά σχέδια με ξεκάθαρους στόχους και στρατηγικές και αν αναπτύξουν τμήματα υποδομών που θα χαρακτηρίζονται από μια ορθολογική οικονομική διαχείριση, τότε η λειτουργία τους και η οικονομική τους βιωσιμότητα θα είναι εγγυημένη.
Παράλληλα, πρέπει να επενδύουν σε νέες τεχνολογίες - όπως CRM, συστήματα διαχείρισης δεδομένων αγώνων και αξιοποίηση των κοινωνικών δικτύων και των κινητών εφαρμογών - και να υιοθετήσουν μια αποδοτική εμπορική πολιτική που θα στοχεύει στην αξιοποίηση τόσο των πλεονεκτημάτων του ελληνικού επαγγελματικού ποδοσφαίρου όσο και στην εκμετάλλευση των ευκαιριών που χαρακτηρίζουν το σύγχρονο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο.

_