Κάστανα: Τα σημαντικά οφέλη τους για την υγεία μας!


Μόλις πιάσουν τα πρώτα κρύα κάνουν την εμφάνισή τους τα κάστανα σηματοδοτώντας την έλευση του χειμώνα.

Οι καστανιές ευδοκιμούν σε δασικές περιοχές σε υψηλό υψόμετρο με κλίμα ελαφρά ψυχρό και υγρό. Αν και θεωρείται ο «βασιλιάς» των ξηρών καρπών, η θρεπτική αξία του κάστανου πλησιάζει αυτήν της γλυκοπατάτας ή του καλαμποκιού και λιγότερο των ξηρών καρπών. Έχει υψηλή περιεκτικότητα σε νερό, χαμηλή περιεκτικότητα σε λίπος, αποτελεί άριστη πηγή σύνθετων υδατανθράκων και φυτικών ινών, ενώ αποδίδει πολύ λιγότερες θερμίδες από τους άλλους ξηρούς καρπούς.

Τα κάστανα ανήκουν στους ξηρούς καρπούς, αν και η διατροφική τους σύσταση θυμίζει περισσότερο αμυλούχο τρόφιμο, καθώς έχουν σημαντικά χαμηλότερη περιεκτικότητα σε λιπαρά οξέα. Περιέχουν βιταμίνες του συμπλέγματος Β οι οποίες τονώνουν και προστατεύουν το νευρικό και το ανοσοποιητικό μας σύστημα.

Περιέχουν επίσης νάτριο, κάλιο, ασβέστιο, μαγνήσιο, φωσφόρο, σίδηρο, ψευδάργυρο συμβάλλοντας στη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης. Είναι καλή πηγή μονοακόρεστων λιπαρών οξέων, τα οποία βοηθούν στη μείωση της κακής χοληστερόλης. Με τις φυτικές ίνες που περιέχουν βοηθούν στην καλή λειτουργία του εντέρου, αλλά και μας χορταίνουν και διατηρούν σταθερά τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα ώστε να μην πεινάμε.

Η βιολογική αξία της πρωτεΐνης τους είναι εφάμιλλη της πρωτεΐνης του αβγού και αφομοιώνεται εύκολα από τον οργανισμό. Ακόμη, είναι πλούσια σε φυλλικό οξύ το οποίο είναι απαραίτητο για το σχηματισμό ερυθρών αιμοσφαιρίων, τη σύνθεση του RNA και την αντιγραφή του DNA, ενώ η επαρκής λήψη του από τη διατροφή την περίοδο πριν τη σύλληψη και την εγκυμοσύνη, βοηθά στην αποτροπή εμφάνισης βλαβών στο νευρικό σωλήνα του εμβρύου.


Το κάστανο είναι ο μοναδικός ξηρός καρπός που περιέχει βιταμίνη C και μάλιστα σε μια ποσότητα 12 γραμμαρίων ανά μερίδα 4-5 μέτριων κάστανων, που αντιστοιχεί στο 20% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης. Εκτός από σημαντική ποσότητα βιταμίνης C, τα κάστανα παρέχουν και άλλα αντιοξειδωτικά, όπως είναι η βιταμίνη Ε και πολυφαινόλες. 

Μάλιστα, τα κάστανα περιλαμβάνονται στους ξηρούς καρπούς με την υψηλότερη περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά, μαζί με τα καρύδια και τα πεκάν. Δεν περιέχουν γλουτένη, οπότε είναι ιδανικά τρόφιμα για την κάλυψη των θερμιδικών αναγκών σε άτομα που πάσχουν από κοιλιοκάκη.

Σε σύγκριση με τους άλλους ξηρούς καρπούς, τα κάστανα έχουν τις λιγότερες θερμίδες. Αναλυτικά, τα καρύδια περιέχουν 646 Kcal/100 gr, τα φιστίκια 596 Kcal/100 gr, τα αμύγδαλα 591 Kcal/100 gr και τέλος τα κάστανα, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, 213Kcal/100 gr.

Το γάλα αμυγδάλου (ή σόγιας) με κάστανα είναι ιδανικό για τις γυναίκες που βρίσκονται στην εμμηνόπαυση. Επειδή είναι εξαιρετικά πλούσιο σε μέταλλα και φυτικές ορμόνες, κατευνάζει τις διαταραχές της κλιμακτηρίου, ενώ παράλληλα συμβάλλει στην πρόληψη κατά της οστεοπόρωσης.


Πηγή: itrofi.gr
_