Παγωτό: Ποια η θρεπτική του αξία και πόσες θερμίδες έχει;



Η θερμοκρασία είναι αρκετά υψηλή για την εποχή και όλοι αναζητούμε λύσεις που θα μας κάνουν να αντεπεξέλθουμε στις υψηλές θερμοκρασίες του περιβάλλοντος.

Έτσι, διατροφικές επιλογές, όπως οι χυμοί, τα φρούτα, τα γιαούρτια, το κρύο τσάι και τα μίλκ σέικ προτιμούνται ως σνακ μεταξύ των γευμάτων.

Ένα άλλο αγαπημένο σνακ που προτιμούμε αυτή την εποχή είναι το παγωτό. Το παγωτό, αναφέρει η κ. Kάλλια Γιαννιτσοπούλου, Kλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, αποτελείται κυρίως από γάλα, το οποίο ανάλογα με τον παρασκευαστή μπορεί να είναι φρέσκο ή σε μορφή σκόνης, ημίπαχο ή πλήρες. Εκτός από γάλα, το παγωτό μπορεί να περιέχει αβγά, βούτυρο, κρέμα γάλακτος, ζάχαρη ή γλυκαντικά και αποξηραμένα φρούτα, σιρόπι ή ξηρούς καρπούς. Επιπλέον, οι εταιρείες τροφίμων, προκειμένου να βελτιώσουν την υφή του παγωτού, χρησιμοποιούν γαλακτωματοποιητές και σταθεροποιητές.

Η θρεπτική αξία του παγωτού, επισημαίνει η κ. Γιαννιτσοπούλου, είναι υψηλή, αφού περιέχει μαγνήσιο, φώσφορο, βιταμίνη C, βιταμίνες του συμπλέγματος B, βιταμίνες A, D και Ε, καζεΐνη (πρωτεΐνη γάλακτος) και υδατάνθρακες (όπως η λακτόζη). Το σημαντικότερο όμως είναι ότι το παγωτό περιέχει ικανοποιητική ποσότητα ασβεστίου. Αρκεί να σημειώσουμε πως 100 γρ. παγωτού περιέχουν 100-120 mg ασβεστίου, ποσότητα που καλύπτει το 10% των ημερήσιων αναγκών μας.

Ωστόσο, παρόλο που το παγωτό έχει πλούσια θρεπτική αξία, δεν παύει να αποδίδει 100 με 350 θερμίδες ανά 100 γρ. γεγονός το οποίο το έχει ενοχοποιήσει για αύξηση βάρους. Στην πραγματικότητα, όμως, η ασφαλής κατανάλωσή του (120γρ ως 3 φορές στην εβδομάδα) δεν έχει αρνητικές επιπτώσεις στη σιλουέτα μας, τονίζει η ειδικός.


Μπορούμε να κατηγοριοποιήσουμε τα είδη των παγωτών σε σπιτικό, τυποποιημένο και light.

To σπιτικό παγωτό είναι το πιο αγνό, καθώς κατά την παρασκευή του δεν χρησιμοποιούνται συντηρητικά, γι’ αυτό και έχει μικρότερη διάρκεια ζωής. Υπάρχει η δυνατότητα ρύθμισης των θερμίδων, ανάλογα με την ποσότητα των υλικών που θα χρησιμοποιηθούν, οπότε οι διακυμάνσεις στις θερμίδες και τα λιπαρά είναι μεγάλες. Όπω αναφέρει η κ. Γιαννιτσοπούλου, ένα σπιτικό παγωτό μπορεί να περιέχει 100-400 θερμίδες ανά 100γρ και 8-20γρ λιπαρών ανά 100γρ. Οι πιο χαμηλοθερμιδική επιλογή σπιτικού παγωτού είναι η γρανίτα που παρασκευάζεται από χυμό και φρούτα εποχής.

Το τυποποιημένο παγωτό έχει μεγαλύτερη διάρκεια ζωής λόγω των σταθεροποιητών αλλά και των συντηρητικών που χρησιμοποιούνται από τις εταιρείες τροφίμων, αλλά παράλληλα βρίσκεται σε μεγάλη ποικιλία σχημάτων και γεύσεων. Η θερμιδική του αξία είναι ανάλογη με αυτή του σπιτικού παγωτού και η τιμή του κυμαίνεται από 1,5 έως 6 ευρώ τα 100γρ.

Τέλος, το light παγωτό έχει περίπου τα μισά λιπαρά και τα 2/3 των θερμίδων του κανονικού τυποποιημένο παγωτού. Ένα light παγωτό προσδίδει 4-8 γρ. λιπαρών ανά 100 γρ. και 80 με 170 θερμίδες. Προκειμένου να μειωθούν οι θερμίδες, τα light παγωτά παρασκευάζονται με ημιαποβουτυρωμένο γάλα, σοκολάτα γάλακτος και γλυκαντικές ουσίες αντί για ζάχαρη. Η τεχνολογία τροφίμων έχει εξελιχθεί τόσο που τα light παγωτά δεν υστερούν καθόλου σε γεύση σε σχέση με τα τυποποιημένα, παρά μόνο σε λιπαρά.

Συμπερασματικά, καταλήγει η κ. Γιαννιτσοπούλου, το παγωτό δεν είναι ένα απαγορευμένο έδεσμα, αλλά μια τροφή που αν καταναλωθεί στη σωστή ποσότητα και με τη συχνότητα που πρέπει, μας δροσίζει, ενώ παράλληλα μας προσφέρει πλούσια θρεπτικά συστατικά.


Πηγή: iatronet.gr
_