Θρίλερ με τους 410 τόνους εκρηκτικών στην «Ανδρομέδα»: Κλιμάκιο του ΟΗΕ στην Αθήνα - Τι απαντά o αρχιπλοίαρχος

Στην Ελλάδα έφτασαν εμπειρογνώμονες του ΟΗΕ τον περασμένο Φεβρουάριο για την υπόθεση-θρίλερ με τους 410 τόνους εκρηκτικών, αξίας 5.000.000 ευρώ, οι οποίοι είχαν βρεθεί στις αρχές του
περασμένου Ιανουαρίου εντός του πλοίου «Ανδρομέδα» στην Κρήτη.
Η Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας είχε ενημερώσει για την υπόθεση την Επιτροπή Κυρώσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών για τη Λιβύη. Έτσι, εξειδικευμένοι εμπειρογνώμονες έφτασαν στην Αθήνα στις 13 Φεβρουαρίου, προκειμένου να διαπιστώσουν εάν το φορτίο του πλοίου «Ανδρομέδα» εμπίπτει στις κυρώσεις του ΟΗΕ κατά της Λιβύης. Σημειώνεται ότι από την Ευρωπαϊκή Ένωση υπάρχει κοινοτική οδηγία, που απαγορεύει τη μεταφορά και πώληση όπλων και εκρηκτικών στη Λιβύη, όπου μπορεί να χρησιμοποιηθούν για εσωτερική καταστολή.
Οι εμπειρογνώμονες του ΟΗΕ μετέβησαν και στις Σέρρες, όπου έχουν αποθηκευτεί οι 410 τόνοι εκρηκτικών, σε ασφαλείς εγκαταστάσεις του Στρατού. Η Δικαιοσύνη αποφάσισε να μην καταστραφούν τα εκρηκτικά, καθώς κάτι τέτοιο θα μπορούσε στο μέλλον να προκαλέσει ζημιά στο ελληνικό Δημόσιο (αν για παράδειγμα η Δικαιοσύνη κρίνει ότι πρέπει να παραδοθούν σε κάποιον από τους εμπλεκομένους).
Ο αρχιπλοίαρχος και εκπρόσωπος της εταιρίας Andromeda Shipmanagement, Θεόδωρος Ρέλλος, ο οποίος βρίσκεται προφυλακισμένος στις φυλακές Κορυδαλλού, επιμένει σε δηλώσεις του στη HuffPost Greece ότι τα εκρηκτικά δεν θα πήγαιναν ποτέ στη Λιβύη αλλά στους  νόμιμους παραλήπτες τους, που ήταν δύο εταιρίες στην Αιθιοπία που αναγράφονται στα παραστατικά. Προφυλακισμένο παραμένει και το πλήρωμα του «Ανδρομέδα», για το οποίο έχει δείξει ενδιαφέρον ινδική μη κυβερνητική οργάνωση που επιθυμεί να βοηθήσει τους Ινδούς ναυτικούς.
Ο κ. Ρέλλος ισχυρίζεται από την πρώτη στιγμή ότι έπεσε θύμα ναυταπάτης: «Με ανυπόστατα στοιχειά, περνώντας στα όρια της σκευωρίας, είμαστε προφυλακισμένοι. Συγκρίνοντάς την υπόθεση μας με άλλες κυριαρχούν αναπάντητα ερωτήματα, τα οποία θέσαμε στην ανάκριση άλλα κανείς δεν δίνει σημασία. Νόμιμο φορτίο, νόμιμοι όλοι οι εμπλεκόμενοι, όλα πιστοποιημένα και ένα πλοίο που ζητάει βοήθεια πλέοντας επί δυο μήνες χωρίς λιμάνι. Έχω κάνει αιτήματα αποφυλάκισης αλλά δυστυχώς έχουν απορριφθεί. Δεν έλαβαν υπόψη τους ούτε ότι πάσχω από σοβαρότατες ασθένειες».
Το «Ανδρομέδα», πριν ακινητοποιηθεί τον Ιανουάριο από το Λιμενικό, βρισκόταν για ενάμιση μήνα μεσοπέλαγα ταξιδεύοντας σε θάλασσες ακόμα και με οχτώ μποφόρ, μεταφέροντας 29 εμπορευματοκιβώτια με εκρηκτικές ύλες υψηλής επικινδυνότητας. Σύμφωνα με τον κ. Ρέλλο, οι ναυλωτές δεν πλήρωναν –όπως είχε συμφωνηθεί- τα τέλη διέλευσης από τη διώρυγα του Σουέζ (αξίας περίπου 150.000 ευρώ) για να ολοκληρωθεί το ταξίδι, με αποτέλεσμα για πολλές εβδομάδες το πλοίο να κινείται άσκοπα. Από την πλευρά του το Λιμενικό υποστήριξε ότι τα εκρηκτικά θα κατέληγαν στη Λιβύη, κάτι που απαγορεύεται.
Οι 410 τόνοι εκρηκτικών κατασκευάστηκαν σε δύο διαφορετικά εργοστάσια της Τουρκίας από γνωστές εταιρίες της γειτονικής χώρας. Παραλήπτες των φορτίων ήταν δύο μεγάλες εταιρίες στην Αιθιοπία, όπου διατηρούν ορυχεία και κατασκευάζουν γραμμές τρένων.
Οι δύο τουρκικές εταιρίες παραγωγής εκρηκτικών, στις οποίες ανήκουν οι 410 τόνοι, έχουν αναθέσει σε Έλληνα δικηγόρο να προβεί σε όλες της νόμιμες διαδικασίες για να πάρουν πίσω το φορτίο. Σε διαφορετική περίπτωση, όπως λένε, υπάρχει κίνδυνος για εκείνες να πληρώσουν υπέρογκες ποινικές ρήτρες προς τους αγοραστές των εκρηκτικών, που δεν έλαβαν ποτέ το εμπόρευμα (χωρίς υπαιτιότητα των τουρκικών εταιριών).
Συγκεκριμένα σε έγγραφα που αποκαλύπτει η HuffPost Greece και περιλαμβάνονται στη δικογραφία αναφέρουν ότι «ζητάμε την άρση της επιβληθείσας κατάσχεσης για τα ανήκοντα σε εμάς εμπορεύματα. Ζητείται άρση λόγω της μεγάλης οικονομικής ζημιάς της εταιρίας από τη δέσμευση αυτών, της αξίας των εμπορευμάτων, της πιθανής αχρησίας και των εντεύθεν βλαβών από την πιθανή διάρκεια της κατάσχεσης. Η συνολική αξία των εκρηκτικών είναι μεγάλη και η παραγωγή εκρηκτικών υλών, ειδικά μίας τέτοιας ποσότητας χρειάζεται πολλούς μήνες ακόμη και εάν η εταιρία μας διαθέσει όλο το εργατικό της δυναμικό στην εκτέλεση των συμφωνηθέντων παραγγελιών. Έχουμε έννομο συμφέρον για να μπορέσουμε να αναλάβουμε τα εμπορεύματα το συντομότερο δυνατόν και να εκπληρώσουμε τις συμβατικές υποχρεώσεις μας έναντι του αγοραστή, ειδάλλως υπάρχει η πιθανότητα να κληθούμε να πληρώσουμε υπέρογκες ποινικές ρήτρες, παρά το γεγονός ότι με ουδεμία υπαιτιότητα βαρυνόμαστε».
«Άδικες προφυλακίσεις»
Για άδικες προφυλακίσεις κάνει λόγο στη HuffPost Greece ο δικηγόρος του Θεόδωρου Ρέλλου, κ. Δημήτρης Ζορμπάς.
«Έχοντας πρόσφατα λάβει την εντολή υπεράσπισης από τον αρχιπλοίαρχο του Ανδρομέδα, κύριο Θεόδωρο Ρέλλο και μελετώντας τα στοιχεία της δικογραφίας καταλήγω στο συμπέρασμα πως ο κύριος Ρέλλος και το πλήρωμα του Ανδρομέδα, είναι άδικα προφυλακισμένοι! 
Από την επισκόπηση της δικογραφίας δεν προκύπτει ο σκοπός εμπορίου εκρηκτικών υλών προς την Λιβύη, αλλά αντίθετα αποδεικνύεται ότι το πλοίο και το πλήρωμα έπεσαν θύματα της μη τήρησης της συμφωνίας από τους συμβαλλόμενους. Είμαστε εν αναμονή της απόφασης του Συμβουλίου σχετικά με την αποφυλάκιση ή μη του Κυρίου Ρέλλου, έπειτα από την αίτηση που κατέθεσε για άρση ή αντικατάσταση της προσωρινής κράτησης με άλλους περιοριστικούς όρους, καθώς περιμένουμε και τις ενέργειες της ανακρίτριας σύμφωνα και με τις δικές μας υποδείξεις. Ο προβληματισμός που θέλω να εκφράσω αφορά την άμεση κινητοποίηση των Τούρκικων Εταιριών σχετικά με το εμπόρευμα που μετέφερε το Ανδρομέδα( με νόμιμες άδειες και τίτλους). Ελπίζω πως σύντομα θα έχουμε θετικές εξελίξεις για την υπόθεση, καθώς ο εντολέας μου και εγώ έχουμε όλες τις απαντήσεις και τα στοιχεία που χρειάζονται οι Αρχές, ώστε να πέσει φως προς τη σωστή κατεύθυνση».
Παραβάσεις αξιοπλοΐας
Σε επιθεώρηση που είχε λάβει χώρα τον Ιανουάριο από το Τοπικό Κλιμάκιο Επιθεωρήσεων Πλοίων Ηρακλείου είχαν διαπιστωθεί συνολικά 102 σοβαρές παρατηρήσεις/ελλείψεις αναφορικά με την αξιοπλοΐα του «Ανδρομέδα». Στην πλοιοκτήτρια εταιρία επιβλήθηκαν για τις παραβάσεις αυτές πολύ υψηλά πρόστιμα.
Η Andromeda Shipmanagement είχε μόνο ένα πλοίο στο στόλο της. Στο παρελθόν έχει συνάψει, όπως λέει ο κ. Ρέλλος, συμφωνίες μεταφοράς επικίνδυνων φορτίων με κρατικές εταιρίες και υπουργεία Εθνικής Άμυνας σε Ιράκ, Πακιστάν, Μπαγκλαντές, Υεμένη και Αλγερία.
HuffingtonPost.gr
Του Αλέξανδρου Καλαφάτη
_