Τι κρύβουν οι κλήσεις με πρόστιμο «0» Ευρώ

«Αντικοινωνικές παραβάσεις» με εξοντωτικές ποινές που… τιμωρούν ακόμα και τα αυτοκίνητα, 

πρόστιμα 700 ευρώ στις υψηλής επικινδυνότητας παραβάσεις, εισοδηματικά κριτήρια στο τελικό ποσό πληρωμής και κατάργηση της δυνατότητας για μείωση του προστίμου στο μισό αν αυτό πληρωθεί μέσα σε 10 ημέρες, είναι οι βασικοί πυλώνες του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) που μπήκε σε εφαρμογή. 
Ενα νομοθετικό πλαίσιο που, όπως λένε οι αξιωματικοί της Τροχαίας, δημιουργήθηκε εντελώς στο πόδι, χωρίς να υπάρχει το απαιτούμενο ηλεκτρονικό υπόβαθρο για να λειτουργήσει και κυρίως άδικο για τον παραβάτη οδηγό που σε πολλές περιπτώσεις τιμωρείται σε διοικητικό επίπεδο χωρίς επιείκεια και με κριτήριο τον παραδειγματισμό.
Είναι μάλλον υπερβολικό, λένε οι αστυνομικοί, να μπλοκάρεται το δίπλωμα του οδηγού για 60 ημέρες επειδή έκανε το λάθος να μπει για λίγο στη Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) και εντελώς παράλογο να τιμωρείται (!) μέχρι και το αυτοκίνητο αφαιρώντας για δύο μήνες τις πινακίδες του. Γιατί στην Ελλάδα της κρίσης οι περισσότερες οικογένειες έχουν ένα όχημα για τις μετακινήσεις τους, το οποίο χρησιμοποιούν ο πατέρας, η μητέρα και τα ενήλικα παιδιά. Ετσι, λοιπόν, ο νέος ΚΟΚ έρχεται να το στερήσει από όλα τα μέλη της οικογένειας αν ένας από τους οδηγούς κάνει μια «αντικοινωνική παράβαση». Αν μάλιστα μιλάμε για επαγγελματικό όχημα που χρησιμοποιείται από πολλούς, τότε το πρόβλημα είναι ακόμα μεγαλύτερο. 
Τις τελευταίες ημέρες παίζονται δράματα στις υπηρεσίες της Τροχαίας, όπου οδηγοί με την κλήση στο χέρι ζητούν διευκρινίσεις για τις ποινές, καθώς δεν καταλαβαίνουν τι κρύβεται πίσω από το «μηδέν» στο ποσό που καλούνται να πληρώσουν. 
Οι αστυνομικοί, από την άλλη, προσπαθούν να εξηγήσουν το νέο status quo στον ΚΟΚ, την ίδια ώρα που αδυνατούν να τον εφαρμόσουν καθώς απαιτεί ως βασική προϋπόθεση την online επικοινωνία του συστήματος της Ελληνικής Αστυνομίας με το σύστημα Taxis του υπουργείου Οικονομικών και τη βάση δεδομένων του υπουργείου Μεταφορών. Οσο για το τελικό ποσό που θα πληρώσουν οι παραβάτες, δεν το γνωρίζει κανείς, αφού η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την καταβολή των προστίμων βάσει εισοδηματικών κριτηρίων δεν έχει υπογραφεί ακόμα και επομένως δεν μπορούν να προσδιοριστούν τα πρόστιμα. 
Οι «αντικοινωνικές παραβάσεις» 
Στον νέο ΚΟΚ υπάρχουν δύο κατηγορίες παραβάσεων: η μία έχει να κάνει με αυτές που είναι πολύ υψηλής συχνότητας πρόκλησης ατυχημάτων και η άλλη με εκείνες που φέρουν τον τίτλο «αντικοινωνικές παραβάσεις», οι οποίες διακρίνονται για τις πολύ αυστηρές διοικητικές κυρώσεις, που πολλές φορές είναι δυσβάσταχτες για τον οδηγό. Οσοι δηλαδή τις παραβαίνουν θα τιμωρούνται με 60 ημέρες αφαίρεσης του διπλώματός τους, αλλά και δύο μήνες δέσμευσης των πινακίδων κυκλοφορίας του οχήματός τους. 
Μάλιστα, αν ο ίδιος οδηγός μέσα σε έξι μήνες πιαστεί να κάνει την ίδια παράβαση, τότε θα του αφαιρείται για πάντα η άδεια οδήγησης και θα καλείται μετά από έξι μήνες να δώσει και πάλι εξετάσεις προκειμένου να του εκδοθεί νέο δίπλωμα. Να σημειωθεί εδώ ότι η παρακολούθηση του 50% των μαθημάτων σε σχολή οδηγών είναι υποχρεωτική. Επί της ουσίας, οι «αντικοινωνικές παραβάσεις» δεν έχουν χρηματικό πρόστιμο, οι κλήσεις δηλαδή είναι μηδενικές, ωστόσο, όπως τονίζουν στο «ΘΕΜΑ» αξιωματικοί της Τροχαίας, το δύσκολο για έναν οδηγό δεν είναι να πληρώσει το πρόστιμο, αλλά να μπορέσει να αντέξει το διοικητικό πρόστιμο της αφαίρεσης για 60 ημέρες του διπλώματος, της άδειας του οχήματος και των πινακίδων. 
Οταν μάλιστα πρόκειται για επαγγελματικό όχημα ή επαγγελματία οδηγό, τότε τα πράγματα γίνονται πολύ πιο δύσκολα, καθώς τίθεται ακόμη και θέμα επιβίωσης. Σύμφωνα με την Τροχαία, οι συγκεκριμένες παραβάσεις έχουν αυτή την κωδική ονομασία (αντικοινωνικές) λόγω της αδιαφορίας των παραβατών οδηγών για τις συνέπειες αυτής της οδηγικής συμπεριφοράς στο κοινωνικό σύνολο, ενώ επισημαίνεται ότι είναι σωστή η τιμωρία των παραβατών, όχι όμως τα πρόστιμα. 
Κλήσεις των 700 ευρώ 
Με τον νέο ΚΟΚ οι βασικές παραβάσεις τιμωρούνται εκτός από τα διοικητικά πρόστιμα (αφαίρεση πινακίδων, διπλώματος και άδειας οχήματος) και με βαριά χρηματικά. Το ποσό είναι της τάξης των 700 ευρώ χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα μείωσης στο μισό στην περίπτωση που το πρόστιμο καταβληθεί μέσα σε δέκα ημέρες όπως γινόταν στο παρελθόν. Αυτές είναι οι λεγόμενες «παραβάσεις πρώτου βαθμού επικινδυνότητας» και αν ο ίδιος οδηγός πιαστεί τρεις φορές μέσα σε πέντε χρόνια να διαπράττει τα ίδια αδικήματα, τότε η συνέπεια είναι να χάσει διά βίου το δίπλωμά του. 
Για τις υπόλοιπες κλήσεις τα πρόστιμα έχουν μειωθεί κατά 50%. Δηλαδή στην ουσία οι οδηγοί θα καταβάλλουν τα χρήματα που θα πλήρωναν με τον προηγούμενο ΚΟΚ αν εξοφλούσαν την κλήση μέσα σε δέκα ημέρες. Σε αυτή την κατηγορία είναι για παράδειγμα το πρόστιμο για παράνομη στάθμευση, ΚΤΕΟ κ.λπ. 
Τα εισοδηματικά κριτήρια και η online σύνδεση 
Βασικός πυλώνας του νέου ΚΟΚ είναι η εφαρμογή των εισοδηματικών κριτηρίων στο κομμάτι που έχει να κάνει με το ύψος των προστίμων. Δηλαδή το ποσό που θα καταβάλλει ο κάθε παραβάτης δεν θα είναι το ίδιο αλλά θα πολλαπλασιάζεται ανάλογα με το ατομικό του εισόδημα. 
Για παράδειγμα, αν κάποιος παραβιάσει ερυθρό φωτεινό σηματοδότη θα πληρώσει σίγουρα 700 ευρώ. Αν όμως το ατομικό του εισόδημα κυμαίνεται από 50.000 έως 100.000 ευρώ, τότε θα καταβάλει ακόμη 700 ευρώ. Κάτι που σημαίνει ότι το πρόστιμο διπλασιάζεται και στο σύνολο ανέρχεται στα 1.400 ευρώ. Αν το εισόδημα είναι πάνω από 100.000 ευρώ, τότε το πρόστιμο τριπλασιάζεται και ανέρχεται στις 2.100 ευρώ. 
Μέχρι στιγμής μπορεί να ξεκίνησε η εφαρμογή του νέου ΚΟΚ, όμως δεν έχουν ενεργοποιηθεί ακόμη τα εισοδηματικά κριτήρια, καθώς δεν έχει υπογραφεί η σχετική υπουργική απόφαση. Ετσι, παραμένει αδιευκρίνιστο το πρόστιμο που θα καταβάλει κάποιος που έχει εισόδημα πάνω από 50.000 ευρώ και έφαγε κλήση επειδή παραβίασε κόκκινο σηματοδότη μέσα στον Απρίλιο. Θα πληρώσει το πάγιο ποσό των 700 ευρώ ή θα τιμωρηθεί με τις προσαυξήσεις λόγω υψηλού ατομικού εισοδήματος; 
Μια απάντηση που δεν μπορούν ακόμη να δώσουν ούτε οι αστυνομικοί της Τροχαίας που διαπιστώνουν την παράβαση, ούτε και το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
Ωστόσο, αν τελικά υπογραφεί η σχετική υπουργική απόφαση, πάλι το πρόβλημα δεν λύνεται. Και αυτό γιατί για να λειτουργήσει ο όλος μηχανισμός χρειάζεται ηλεκτρονικό υπόβαθρο και online σύνδεση μεταξύ της Τροχαίας, του Taxis και του υπουργείου Μεταφορών προκειμένου να διαπιστώνονται τα εισοδήματα των παραβατών. Δηλαδή το πρόβλημα είναι ακόμη μεγαλύτερο και επεκτείνεται και στις «αντικοινωνικές παραβάσεις». 
Εκεί, θα πρέπει αυτομάτως να μπλοκάρουν τις πινακίδες του οχήματος και την άδεια οδήγησης μέσω της βάσης δεδομένων του υπουργείου Μεταφορών.
Το γεγονός ότι μέχρι στιγμής δεν υπάρχει ούτε... υποψία online σύνδεσης, κάνει τους αξιωματικούς της Τροχαίας να εκτιμούν ότι η ενημέρωση για τις άδειες και τα διπλώματα που πρέπει να δεσμευθούν θα γίνεται μέσω αλληλογραφίας μεταξύ των υπουργείων, με αποτέλεσμα να... χάνονται στη μετάφραση και τη γραφειοκρατία.
Ακόμη δε και αν φτιαχτεί κάποια στιγμή η σύνδεση, θα είναι τόσο μεγάλος ο όγκος δεδομένων που φοβούνται ότι το σύστημα δεν θα αντέξει και θα τιναχτεί στον αέρα.
Οι «αντικοινωνικές παραβάσεις» 
■ Απόρριψη αντικειμένων από το όχημα που μπορεί να προκαλέσουν ρύπανση, ατύχημα ή πυρκαγιά
■ Χρήση Λωρίδας Εκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ)
■ Κίνηση βαρέων οχημάτων στην αριστερή λωρίδα ή χρήση αυτής για προσπέραση
■ Στάθμευση σε διάβαση ΑΜΕΑ ή σε χώρο αποκλειστικά για άτομα με ειδικές ανάγκες
■ Χρήση κινητού τηλεφώνου χωρίς hands free ή bluetooth
■ Οδήγηση χωρίς ζώνη ασφαλείας ή κράνος σε περίπτωση μοτοσικλέτας και απουσία παιδικών καθισμάτων στην περίπτωση όπου στο όχημα υπάρχουν μωρά και νήπια
Οι παραβάσεις των 700 ευρώ
■ Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη.
■ Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ.
■ Αυτοσχέδιοι αγώνες (κόντρες) μεταξύ οχημάτων
■ Επικίνδυνη οδήγηση
■ Παραβίαση STOP
■ Κίνηση με ταχύτητα κάτω του προβλεπόμενου ορίου στην αριστερή λωρίδα των αυτοκινητόδρομων
■ Παράνομη προσπέραση και κίνηση στο αντίθετο ρεύμα
patrasnews.gr
_