Πινακίδες χωρίς... προορισμό

Πόσες φορές έχετε ακολουθήσει πινακίδες προς κάποιο προορισμό, πόσες από αυτές τις φορές η πινακίδα που, αν και εφόσον τελικά εντοπίσατε, σας «οδήγησε» μέσω κάποιων επόμενων και
μέχρι τέλους, στον ακριβή προορισμό σας; Μήπως τις περισσότερες φορές αναγκαστήκατε να ανατρέξετε στο γνωστό «ρωτώντας πας στην πόλη;».
Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η ερευνητική ομάδα GeoCHOROS, του Εργαστήριο Γεωγραφίας και Ανάλυσης Χώρου, του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, με επιστημονικό υπεύθυνο τον καθηγητή κ. Γεώργιο Φώτη και ερευνήτρια την κ. Σοφία Παπανίκα, φαίνεται πως έτσι συμβαίνει στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας.
Αντικείμενο της έρευνας ήταν η αξιολόγηση του δικτύου των πληροφοριακών πινακίδων στην Αθήνα και από πλευράς κατανομής τους σε σχέση με τους προορισμούς στους οποίους αναφέρονται, αλλά και της αλληλουχίας και επιτυχούς πληροφόρησης των πολιτών ώστε να καταφέρουν να φτάσουν στον προορισμό τους. Η έρευνα, σύμφωνα με τον κ. Φώτη, έχει επεκταθεί στους περισσότερους δήμους του Λεκανοπεδίου και στη Θεσσαλονίκη και τα συγκριτικά αποτελέσματά της αναμένεται να ανακοινωθούν μέσα στο επόμενο δίμηνο. Η πρώτη αξιολόγηση που αφορούσε πόσο καλά διακρίνονται και διαβάζονται οι πινακίδες, κατηγοριοποιήθηκε σε καλή, μέτρια, κακή και πολύ κακή. Το αποτέλεσμα που προέκυψε ήταν πως το 49% των πινακίδων έχει καλή αναγνωσιμότητα, το 41% μέτρια, ενώ το 10% είναι σε κακή και πολύ κακή κατάσταση.
Είναι τελικά εφικτό, ακολουθώντας τις πινακίδες να φτάσουμε στον προορισμό που επιθυμούμε; Το μεγαλύτερο ποσοστό των πινακίδων του Δήμου Αθηναίων (74,35%) παρέχει ελλιπή πληροφόρηση για την πορεία που πρέπει να ακολουθήσει ένας οδηγός, δηλαδή αυτός δεν βρίσκει σε κάθε αλλαγή κατεύθυνσης πινακίδα που να τον οδηγεί στον προορισμό του. Ποσοστό 22,02% των πινακίδων έχει επαρκή πληροφόρηση συγκριτικά με τις αλλαγές κατεύθυνσης. Τέλος, ποσοστό μικρότερο του 4% αφορά πινακίδες και διαδρομές με υπερπληροφόρηση. Το γεγονός πως υπάρχουν πολλές πινακίδες σε μια περιοχή, δεν σημαίνει πως αυτές οδηγούν τον πολίτη και στον προορισμό του.
Σύμφωνα με την έρευνα, οι περιοχές με τα υψηλότερα ποσοστά κακών και πολύ κακών πινακίδων είναι: η περιοχή γύρω από τη συμβολή των οδών Βασιλίσσης Ολγας και Βασιλίσσης Αμαλίας, η περιοχή που οριοθετείται βόρεια από την οδ. Αλεξάνδρας, νότια από την οδ. Παλιγγενεσίας, δυτικά από την οδ. Φαναριωτών και ανατολικά από την οδ. Κόνιαρη, η περιοχή που οριοθετείται βόρεια από την οδ. Ιουλιανού, νότια από την οδ. Στουρνάρη, δυτικά από την οδ. Αχαρνών και ανατολικά από την οδ. Πατησίων.
Στον αντίποδα, οι περιοχές με τις καλύτερα χωροθετημένες πινακίδες είναι: αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», Ολυμπιακό Στάδιο, Κηφισιά, Ψυχικό, Αγ. Παρασκευή, Χολαργός, οδ. Αχαρνών, Λ. Συγγρού, Καλλιθέα, Πειραιάς, οδ. Πειραιώς, Ραφήνα, Γλυφάδα, Ν. Χαλκηδόνα, Σιδηροδρομικός Σταθμός, Κόρινθος, Λαμία, Θεσσαλονίκη.
Φαίνεται τελικά πως δημότες και επισκέπτες της Αθήνας είμαστε... «χαμένοι στη σήμανση». Αν και οι πινακίδες ως σύνολο είναι ίσως περισσότερες από όσες χρειάζονται, τα επίπεδα σωστής καθοδήγησης που επιτυγχάνουν είναι πολύ χαμηλά.
Ανάγκη επανασχεδιασμού
«Ο ορθολογικός και βασισμένος σε χωροθετικά κριτήρια επανασχεδιασμός του δικτύου τους είναι επιβεβλημένος. Επιτέλους, η πρωτεύουσα να έχει 100% σωστές πινακίδες, ώστε πολίτες και τουρίστες να φθάνουν στον προορισμό τους», επισημαίνει ο καθηγητής κ. Φώτης.


ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
_