Πετάτε τις φλούδες των πορτοκαλιών ή τα κοτσάνια των λαχανικών; Κι όμως μπορούν να μας προσφέρουν πλήθος θρεπτικών συστατικών!


Πολλά από τα τμήματα ενός τροφίμου που οι άνθρωποι τυπικά κατατάσσουν στα «σκουπίδια», περιέχουν στην πραγματικότητα πλήθος βιταμινών και μπορούν να προσδώσουν στα πιάτα μας γεύση και στον οργανισμό μας θρεπτικά συστατικά.

Γι’ αυτό το λόγο σκεφτείτε το διπλά πριν αποφασίσετε να πετάξετε στον κάδο απορριμμάτων τα παρακάτω πράγματα.

Φλούδες εσπεριδοειδών

Οι φλούδες του λεμονιού, του λάιμ, των πορτοκαλιών και των γκρέιπφρουτ συνήθως πετάγονται στα σκουπίδια, αφού καθαρίσουμε το φρούτο. Όμως, αυτές ακριβώς οι αρωματικές φλούδες μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη μαγειρική μας.

Γιατί πρέπει να τα φάτε: Το δέρμα των εσπεριδοειδών και ο εσωτερικός λευκός πολτός είναι εξαιρετικά πλούσιοι σε φυτικές ίνες (μια φλούδα πορτοκαλιού περιέχει 4 φορές περισσότερες φυτικές ίνες από το ίδιο το φρούτο). Επιπλέον, έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη C και άλλα αντιοξειδωτικά.

Πώς να τα χρησιμοποιήσετε: Οι φλούδες είναι νόστιμες και μπορείτε να τις καλύψετε με μαύρη σοκολάτα φτιάχνοντας ένα εξαιρετικό επιδόρπιο μετά το δείπνο. Μπορείτε επίσης να τις ενσωματώσετε σε σαλάτες, ψητά και τσάι. Μπορούν να προσδώσουν μια γερή δόση εσπεριδοειδών όταν ψιλοκομμένες προστεθούν σε μαγειρεμένα καυτερά πιάτα. Αν ωστόσο το να καταναλώσετε τον σκληρό εξωτερικό φλοιό δεν σας φαίνεται τόσο ελκυστικό, μπορείτε ακόμα να επωφεληθείτε παίρνοντας θρεπτικά συστατικά από το λευκό εσωτερικό πολτό.

Στελέχη από πράσινα φυλλώδη λαχανικά

Ενώ όλοι γνωρίζουμε πόσο ωφέλιμα είναι τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά για την υγεία μας, σε βαθμό που να χαρακτηρίζονται ως σούπερ τροφές, συνήθως πολύ λίγοι άνθρωποι αναγνωρίζουν ότι έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν ολόκληρο το λαχανικό μαζί με τα στελέχη του, δηλαδή τους μίσχους.


Γιατί πρέπει να τα φάτε: Οι σκληροί μίσχοι έχουν μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες από τα φύλλα του φυτού και επιπρόσθετα έχουν την ικανότητα να σας βοηθήσουν να αισθανθείτε πιο εύκολα κορεσμό, γεγονός που βοηθά τελικά στην απώλεια βάρους.

Πώς να τα χρησιμοποιήσετε: Κόψτε ολόκληρο το λαχανικό, συμπεριλαμβανομένων και των μίσχων και σοτάρετε με ελαιόλαδο και σκόρδο ή απλά ρίξτε το σε μια κατσαρόλα με σπιτική σούπα. Και στις δύο περιπτώσεις θα βοηθήσετε να σπάσει η σκληρή υφή από το φαγητό σας. Μπορείτε επίσης να χτυπήσετε σε ένα μπλέντερ και να το βάλετε σε ένα smoothie για μια πρόσθετη ενίσχυσή του σε φυτικές ίνες.

Φύλλα λαχανικών

Συνήθως σκέφτεστε ότι τα φύλλα του μπρόκολου ή του σέλινου δεν έχουν θέση στο πιάτο σας. Όμως, τα εντυπωσιακά θρεπτικά τους στοιχεία μπορούν πολύ εύκολα να σας αλλάξουν γνώμη.

Γιατί πρέπει να τα φάτε: Τόσο το μπρόκολο όσο και τα φύλλα του σέλινου είναι γεμάτα με βιταμίνη A. Αρκούν μόλις 30 γρ. μπρόκολου για να πάρετε το 90% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης της συγκεκριμένης βιταμίνης. Επιπλέον, τα φύλλα του μπρόκολου είναι υψηλότερα σε β-καροτένιο απ’ ό,τι το υπόλοιπο λαχανικό.

Πώς να τα χρησιμοποιήσετε: Ψιλοκόψτε τα φύλλα και χρησιμοποιήστε τα ωμά σε σάλτσα ή σαν γαρνιτούρα στα κρέατα.

Κοτσάνια

Το ελκυστικό τμήμα ενός κεφαλιού μπρόκολου ή κουνουπιδιού δεν είναι άλλο από τα λουλούδια του φυτού, όμως αποδεικνύεται πως τα κοτσάνια δεν κρατάνε απλώς τα λουλούδια στη θέση τους. Αντί να… πετάξετε το μισό λαχανικό, χρησιμοποιήστε τα κοτσάνια ως κύριο συστατικό στα γεύματά σας.

Γιατί πρέπει να τα φάτε: Tα κοτσάνια έχουν περισσότερο ασβέστιο, βιταμίνη C και φυτικές ίνες από ό,τι τα λουλούδια.

Πώς να τα χρησιμοποιήσετε: Τα κοτσάνια είναι ιδανικά για να φτιάξετε ντιπάκια. Απλά χωρίστε τα σε μπαστούνια και απολαύστε τα με κάποια σάλτσα ή χούμους. Μπορείτε ακόμα να τα κόψετε σε λωρίδες και να τα χρησιμοποιήσετε σε στιρ φράι.

Σπόροι

Συνηθίζουμε να τρώμε τους ηλιόσπορους σαν ένα απογευματινό σνακ μπροστά στην τηλεόραση, αλλά όταν πρόκειται για μια κολοκύθα ή σκουός, πετάμε αμέσως στα σκουπίδια τους σπόρους τους. Ώρα να αλλάξουμε γνώμη και να τους χρησιμοποιήσουμε για ένα ωραίο γεύμα ή σνακ.


Γιατί πρέπει να τα φάτε: Εκτός από το γεγονός ότι έχουν 5 γραμμάρια πρωτεΐνης σε μόλις 30 γρ. σπόρων, αποτελούν και μια μεγάλη πηγή ψευδαργύρου, βιταμίνης Κ, μαγνησίου (οι σπόροι κολοκύθας περιέχουν σχεδόν το ήμισυ της συνιστώμενης ημερήσιας ποσότητας) και μια ποικιλία μετάλλων. Περιέχουν επίσης φυτοστερόλες, οι οποίες μπορούν να μειώσουν τα επίπεδα της «κακής» χοληστερόλης.

Πώς να τα χρησιμοποιήσετε: Αφού καθαρίσετε την κολοκύθα ή το σκουός, πάρτε τους σπόρους, ξεπλύνετε, περάστε τους με λίγο ελαιόλαδο και καρυκεύματα της επιλογής σας και απλώστε τους σε ένα ταψί ψήνοντάς τους στο φούρνο στους 170 βαθμούς για 25 λεπτά. Μπορείτε να τους αλατίσετε ή να τους περάσετε με καφέ ζάχαρη ή αν θέλετε ένα πιο αλμυρό σνακ με λίγο τυρί παρμεζάνα. Όταν είναι έτοιμοι τους τρώτε μόνους τους ή πασπαλίζετε με αυτούς τη σαλάτα σας.

Φλούδες από κρεμμύδι και σκόρδο

Σας κάνει έτσι κι αλλιώς να βάλετε τα κλάματα το κρεμμύδι όταν το καθαρίζετε, γιατί να μην… ανταμειφθείτε τουλάχιστον γι’ αυτό; Κρατήστε το δέρμα, μαγειρέψτε το και ενισχύστε με τον τρόπο αυτό τα θρεπτικά συστατικά του πιάτου σας.

Γιατί πρέπει να τα φάτε: Τα εξωτερικά στρώματα του κρεμμυδιού είναι πλούσια σε φλαβονοειδή και φυτικές ίνες και στην πραγματικότητα έχουν περισσότερα αντιοξειδωτικά από το ίδιο το κρεμμύδι. Το δέρμα του σκόρδου περιέχει επίσης μια μεγάλη ποικιλία από αντιοξειδωτικά.

Πώς να τα χρησιμοποιήσετε: Σιγοβράστε τα και στη συνέχεια ρίξτε τα σε σούπες ή σε στιφάδο. Είναι απόλυτα ασφαλή για το φαγητό.


Πηγή: medinova.gr
_