Ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, η "πονεμένη" ιστορία για το Λ.Σ - 10 έτη αγώνας για το αυτονόητο - 'Αρθρο Λιμενικού

Του Κων/νου Κυράνη 

Σε μια περίοδο που ο Έλληνας ζει τα πέτρινα χρόνια της νεώτερης ιστορίας , τα στελέχη του ΛΣ μαζί με την αξιοπρέπεια τους χάνουν και το πολυτιμότερο αγαθό …την Υγεία.
Φάνταζε ασύλληπτο πριν λίγα χρόνια ο Λιμενικός να εκλιπαρεί για δωρεάν Ιατροφαρμακευτική περίθαλψη για τον ίδιο και την οικογένεια του.
Και όμως η μέρα αυτή έφτασε.
Βέβαια το πρόβλημα , παρά το γεγονός ότι πήρε τραγικές διαστάσεις στις μέρες μας, έχει τις ρίζες του στα προηγούμενα χρόνια.
Το καθεστώς της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης στο Λιμενικό Σώμα έχει βάση στο Π.Δ. 432/83»Υγειονομική Περίθαλψη των Στρατιωτικών των Ε.Δ. και του Λ.Σ» με το οποίο τα στελέχη του ΛΣ  τυγχάνουν περίθαλψης ανάλογης των Στρατιωτικών με ότι θετικό ή αρνητικό προκύπτει από αυτό.
Στην πορεία των ετών θεσπίστηκαν και διατάξεις που θωρακίζουν το σύστημα περίθαλψης μας  και μας δίνουν το δικαίωμα πρόσβασης σε δημόσια νοσοκομεία και ιδιώτες γιατρούς.
Για πολλά  έτη το ΛΣ αντιμετωπίζονταν ως ερμαφρόδιτος οργανισμός και ουδέποτε δόθηκε λύση στα προβλήματα που προέκυπταν κατά καιρούς ,καθώς ενώ είχαμε ενταχθεί στο ιατροφαρμακευτικό σύστημα του ΓΕΕΘΑ θεωρούμασταν Δημόσιοι Υπάλληλοι.
Σε αυτό το καθεστώς χαλαρότητας και άγνοιας βαδίσαμε όλα τα προηγούμενα χρόνια και όσες φορές έγιναν προτάσεις για διευθέτηση των εκκρεμοτήτων προς αποφυγή προβλημάτων στο μέλλον, οι πάντες κώφευαν και αδιαφορούσαν μιας και δεν υπήρχε ,τότε ,πρακτικό πρόβλημα.
Οι τοπικές συνδικαλιστικές Ενώσεις είχαν πάρει την πρωτοβουλία επαφής με φαρμακεία και γιατρούς τους οποίους και ενημέρωσαν οι  δαπάνες θα υποβάλλονται στην Υγειονομική Υπηρεσία του τότε ΥΕΝ και σε σύντομο χρονικό διάστημα θα εξοφλούνταν, καθεστώς το οποίο και λειτουργούσε ομαλά μέχρι και τις αρχές του 2010 .
Όταν όμως  τα χρήματα στα ταμεία στέρευαν και ο δημοσιονομικός έλεγχος στις δαπάνες έγινε αυστηρός και σε κάποιες περιπτώσεις άκαμπτος, οι Ιατροφαρμακευτικοί Σύλλογοι ζήτησαν από το Υπουργείο να υπογράψει συμβάσεις ώστε να διασφαλιστεί από τη μία  το χρονικό διάστημα εξόφλησης των οφειλόμενων και από την άλλη η σίγουρη καταβολή τους.
Διαπιστώθηκε όμως ότι το ΛΣ από μόνο του δεν μπορούσε να υπογράψει συμβάσεις καθώς ήταν ενταγμένο στο ιατροφαρμακευτικό σύστημα του ΓΕΕΘΑ.
Το πρόβλημα πήρε τραγικές διατάσεις όταν το ΛΣ ΄΄μετακόμισε» στο ΥπΤΠ ( με σκοπό την ίδρυση της Ελληνικής Ακτοφυλακής )χωρίς βέβαια να δικαιούται τα χρήματα που είχαν προβλεφθεί για τα στελέχη του για τις ιατροφαρμακευτικές δαπάνες του ΥΕΝΑΝΠ αφού  το ΛΣ πλέον είχε διαφορετικό ΑΦΜ .
Όπως ήταν φυσικό δεν είχαν προβλεφθεί τα σχετικά ποσά στο ΥΠτΠ καθώς όταν συντάχτηκε ο προϋπολογισμός δεν είχε αποφασιστεί η απαγκίστρωση του ΛΣ από το ΥΕΝΑΝΠ.
Όλες οι  παραπάνω τραγελαφικές εξελίξεις δημιούργησαν ένα μεγάλο αλαλούμ  χωρίς αρχή και τέλος τόσο για τις ιατροφαρμακευτικές δαπάνες  αλλά και τα οδοιπορικά έξοδα των Λιμενικών.
Το χειρότερο όλων βεβαία ήταν ότι τα ποσά που έμεναν απλήρωτα από το 2007 και έπειτα ,ήταν τεράστια και οι Φαρμακευτικοί σύλλογοι αλλά και οι γιατροί άρχισαν να απειλούν για την διακοπή της δωρεάν παροχής Ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης.
Κάποιοι Φαρμακευτικοί σύλλογοι από τα τέλη του 2009 επέβαλαν την διακοπή των δωρεάν (επί πιστώσει)  φάρμακων στα στελέχη του ΛΣ ,γεγονός που τότε μας κατάτασσε αρνητικούς πρωτοπόρους.
Σημαντική εξέλιξη αποτέλεσε η σύσταση του  Λιμενικού Σώματος  – Ελληνική Ακτοφυλακή με το ν. 3922/2011.
Στα μέσα του 2011 λάβαμε ως Ομοσπονδία  την υπόσχεση από τον Υπουργό ΠτΠ για την εκταμίευση πόσου 6,5 από τα 7,5 εκατομμυρίων ευρώ για τα οφειλόμενα οδοιπορικά και 4,5 από τα 8 εκατομμυρίων ευρώ για τα ιατροφαρμακευτικά χωρίς όμως σημαντική κάλυψη των οφειλών στους δικαιούχους .
Παρά τις επανειλημμένες πρωτοβουλίες και προσπάθειες των τοπικών Ενώσεων να βρούνε λύσεις αναγκαζόμενοι μάλιστα να ταξιδεύουν σε άλλες περιοχές και να κάνουνε delivery φαρμάκων, να αναζητούνε » σπόνσορες΄΄ και δανειστές προκειμένου να πληρωθούν οι οφειλές στα φαρμακεία , οι φαρμακοποιοί αφού δεν έβλεπαν φως άρχισαν ο ένας μετά τον άλλον να διακόπτουν τη χορήγηση φαρμάκων.
Με πρωτοβουλία της ΠΟΕΠΛΣ το 2013-14 γίνονται αλλεπάλληλες συσκέψεις παρουσία της Πολιτικής –της και των Προϊσταμένων Υγειονομικών και Οικονομικών υπηρεσιών ΕΛ.ΑΚΤ για την ταχύτερη απορρόφηση των χρημάτων .
Επιπλέον θα πρέπει να αναφερθεί ότι με πρωτοβουλία της ΠΟΕΠΛΣ τα επόμενα χρόνια :
Α) προωθήθηκε ρύθμιση για σύναψη συμβάσεων με γιατρούς και φαρμακεία μιας και μέχρι τώρα εξαρτιόμασταν από το ΥΕΕΘΑ .
Β) προωθήθηκε ρύθμιση για δυνατότητα ίδρυσης φαρμακείων του ΛΣ .
Γ) προωθήθηκε ρύθμιση για άρση της υποχρέωσης υποβολής εξοφλητικής απόδειξης των ιατρικών δαπανών η οποία είχε προκαλέσει πολλά προβλήματα .
Φτάνοντας στο 2014 διαπιστώνεται ότι σημαντικός παράγοντας που καθιστά δύσκολη την απόδοση των χρημάτων στους δικαιούχους είναι το δυσκίνητο και πολλές προκλητικά εις βάρος των συναδέλφων σύστημα του ελέγχου των δαπανών από πολιτικό προσωπικό της Υ.Δ.Ε. .
 Για το λόγο αυτό με το  Ν.4256 (ΦΕΚ 92 Α/14-04-2014) «Τουριστικά πλοία και άλλες διατάξεις»,  θεσπίζεται η σύσταση Ελεγκτηρίου Υγειονομικών Δαπανών στο Αρχηγείο Λ.Σ.
Και ενώ προβλήματα όπως η στελέχωση των Υγειονομικών και Οικονομικών υπηρεσιών αλλά και η θέσπιση νομικού καθεστώτος τόσο για την ίδρυση φαρμακείου στο Σώμα αλλά και τη σύσταση ελεγκτηρίου δαπανών ,ξεπεράστηκαν ,ένα νέο πρόβλημα προέκυψε : η μηδενική  διάθεση χρημάτων του προϋπολογισμού του Αρχηγείου ΛΣ-ΕΚ.ΑΚΤ για το Α΄ εξάμηνο του 2015.
Οι φαρμακευτικοί σύλλογοι σε όλη την Ελληνική επικράτεια βλέπουν με δυσπιστία κάθε πρωτοβουλία των τοπικών συνδικαλιστικών Ενώσεων και της ΠΟΕΠΛΣ και οι όποιες θετικές πρωτοβουλίες Φαρμακοποιών να μας χορηγήσουν φάρμακα αποτελούν μεμονωμένα περιστατικά και κατά παρέκκλιση των συλλογικών αποφάσεων των συλλόγων τους.
Με την έναρξη των συζητήσεων με τον ΥΝΑΝΠ κ.Δρίτσα για το περιβόητο Νομοσχέδιο στα μέσα του 2015 τίθεται σε πρώτη βάση η συζήτηση για τη δυνατότητα παροχής υπηρεσιών Υγείας από Ε.Ο.Π.Υ.Υ.
αν και πολλοί ήταν αυτοί που δεν είδαν με καλό μάτι την προοπτική αυτή ,φοβούμενοι την απώλεια των ευεργετικών παροχών του ήδη υπάρχοντος συστήματος έναντι αυτού του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. που αντιμετώπιζε πολλά προβλήματα ως βασικός πάροχος υγείας των Ελλήνων.
Στις αρχές του 2017 και παράλληλα με την στελέχωση των υγειονομικών και οικονομικών υπηρεσιών με στελέχη του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ τίθεται σε άλλη βάση η συζήτηση του άρθρου που αφορά στη  δυνατότητα παροχής υπηρεσιών Υγείας από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ.
Ο νέος Υπουργός κ.Κουρουμπλής εντάσσει το σχετικό άρθρο στο Νομοσχέδιο το οποίο και τυγχάνει αποδοχής από όλους τους εμπλεκόμενους και κυρίως των συναδέλφων των νησιώτικων υπηρεσιών που συνεχίζουν μέχρι και σήμερα να παραμένουν ακάλυπτοι κυρίως σε φάρμακα .
Στις αρχές του Σεπτέμβρη σε συνεχείς συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν για το Νομοσχέδιο του ΥΝΑΝΠ με πρωτοβουλία της ΠΟΕΠΛΣ  καλείται ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος να συμβάλει στην οριστική επίλυση του προβλήματος.
Ως αποτέλεσμα αυτής της συνεργασίας και με σημαντική την βοήθεια του Υφυπουργού κ.ΣΑΝΤΟΡΙΝΙΟΎ Ν. κατατίθεται το άρθρο 69 που σκοπό έχει από τη μία την διατήρηση των θετικών παροχών που μας προσφέρει το Ιατροφαρμακευτικό σύστημα του ΓΕΕΘΑ και από την άλλη η δυνατότητα κάλυψης των φαρμάκων από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ.
Το επόμενο βήμα απαιτεί την έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης για συνταγογράφηση φαρμάκων από τους ιατρούς του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.
Η εξέλιξη αυτή αποτελεί από τη μία την ενδεδειγμένη ,επί του παρόντος, λύση στο πρόβλημα και από την άλλη μας καθιστά έτοιμους για την επόμενη μέρα που σίγουρα θα μας οδηγήσει στην ενοποίηση των ταμείων και στο ενιαίο σύστημα ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης για όλους τους δημόσιους υπαλλήλους .
Σε κάθε περίπτωση το αγαθό της υγείας θα πρέπει να αποτελεί την βασική μας προτεραιότητα και σε αυτή τη γραμμή η συνεργασία των συνδικαλιστικών φορέων με την πολιτική και στρατιωτική μας ηγεσία είναι επιβεβλημένη και ζήτημα ΖΩΗΣ.
Ο Κων/νος Κυράνης είναι πρώην πρόεδρος της ΠΟΕΠΛΣ και Πρόεδρος της 'Ενωσης Προσωπικού Λιμενικού Σώματος Κεντρικής Ελλάδας
neaplefsi.gr
_