Πώς θα σταματήσουμε το γουργούρισμα;



Το γουργούρισμα, ή πιο επιστημονικά βορβορυγμός, είναι κάτι φυσιολογικό που συμβαίνει σε όλους και συνδέεται με την πείνα, την αργή ή ατελή πέψη, αλλά και την κατανάλωση ορισμένων τροφών.

Το στομάχι που γουργουρίζει έχει τύχει σε όλους μας και μάλιστα πολλές φορές ίσως τις πιο ακατάλληλες στιγμές. Οι ήχοι που ακούμε σε αυτή την περίπτωση δεν προέρχονται πάντα από το στομάχι, καθώς μπορεί να ξεκινούν και από το λεπτό έντερο και υπάρχει ολόκληρη διεργασία πίσω από αυτό, που ίσως να μην γνωρίζουν πολλοί.

Γιατί γουργουρίζουμε;

Καταρχάς, να πούμε ότι το γουργουρητό συμβαίνει καθώς το φαγητό, τα υγρά και τα αέρια περνούν από το στομάχι στο λεπτό έντερο και αποτελεί φυσιολογικό μέρος της πεπτικής διαδικασίας. Όταν δεν υπάρχει κάτι στο στομάχι να «πνίξει» τον ήχο, τότε μπορεί να ακούγονται πιο έντονα, ενώ ανάμεσα στις αιτίες βρίσκεται και η πείνα, όπως και η δυσπεψία. Ανάμεσα στους λόγους που γουργουρίζουμε, λοιπόν, είναι και οι παρακάτω σημαντικοί:
  1. Για να βοηθηθεί η πέψη: Όταν η τροφή φτάνει στο λεπτό έντερο, απελευθερώνονται ένζυμα που βοηθούν στη διάσπαση της τροφής και διευκολύνουν την απορρόφηση θρεπτικών συστατικών. Περίσταλση είναι μια σειρά μυϊκών συστολών που πραγματοποιούνται για να μετακινηθεί το φαγητό κατά την πέψη κι αυτές οι δραστηριότητες, συμβάλλουν στη δημιουργία ήχων.
  2. Γιατί πεινάμε: Ακόμη κι αν δεν έχει καταναλωθεί φαγητό τις προηγούμενες ώρες, ο οργανισμός ξεκινά τη διαδικασία της περίσταλσης, το στομάχι και το έντερο απελευθερώνουν οξέα και τα ένζυμα ετοιμάζονται για την πέψη τροφής. Οι ήχοι που δημιουργούνται μπορεί να επιμένουν μέχρι και 20 λεπτά τη φορά και μπορεί να συμβαίνουν κάθε ώρα μέχρι να καταναλωθεί και πάλι τροφή. 
  3. Γιατί υπάρχουν άλλα προβλήματα: Μερικές φορές το γουργουρητό μπορεί να συνδέεται με κάποια άλλη κατάσταση, ειδικά αν συνοδεύεται από πόνο, δυσκοιλιότητα ή διάρροια. Εκεί μπορεί να φταίνε διατροφικές αλλεργίες, δυσανεξίες, γαστρεντερικές λοιμώξεις, το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου ή κάποια εντερική απόφραξη.

Πώς να το σταματήσετε

Παρ’ όλο που αποτελεί μέρος της φυσιολογικής πεπτικής διαδικασίας, υπάρχουν φορές που οι ήχοι μπορεί να σας φέρουν σε δύσκολη θέση. Τι κάνετε τότε;
  1. Πιείτε νερό: Το νερό γεμίζει το στομάχι και βοηθά την πεπτική διαδικασία, συμβάλλοντας στο να σταματήσουν οι ήχοι. Προσπαθήστε να πίνετε γουλιές νερού σε όλη τη διάρκεια της ημέρας, γιατί οι μεγάλες ποσότητες σε σύντομο χρονικό διάστημα θα έχουν αντίθετο αποτέλεσμα.
  2. Φάτε κάτι: Αν έχετε ώρα να φάτε, οι ήχοι υποδηλώνουν ότι ήρθε η ώρα. Φάτε ένα μικρό σνακ ή γεύμα ανάλογα με την ώρα της ημέρας και θα δείτε ότι οι ήχοι θα μειωθούν και θα εξαφανιστούν. Αν διαπιστώσετε ότι καθημερινά την ίδια ώρα το γουργουρητό σάς χτυπά την πόρτα, τότε ίσως πρέπει να καταναλώνετε πιο τακτικά τα γεύματά σας.
  3. Μασήστε αργά: Η πέψη ξεκινά από το στόμα και τη μάσηση και αν το γουργουρητό οφείλεται σε δυσπεψία, τότε ίσως είναι ένα σημάδι ότι πρέπει να μασήσετε πιο καλά την τροφή σας και να τρώτε πιο αργά. Έτσι θα μειωθεί και ο αέρας που καταπίνετε και θα μειωθούν τα αέρια και η δυσφορία.
  4. Μειώστε τη ζάχαρη, το αλκοόλ και τις όξινες τροφές: Αυτές οι κατηγορίες τροφών πυροδοτούν τους στομαχικούς ήχους. Προσέξτε τα εσπεριδοειδή, τον καφέ, τα σάκχαρα, όπως η φρουκτόζη και η σορβιτόλη, αλλά και το αλκοόλ, το οποίο ερεθίζει το πεπτικό, αυξάνει την παραγωγή οξέων και δημιουργεί φλεγμονή στα τοιχώματα του εντέρου.
  5. Αποφύγετε τροφές και ποτά που δημιουργούν αέρα: Αν το γουργουρητό οφείλεται σε αέρια, τότε αποφύγετε τροφές όπως φασόλια, μπίρα, μπρόκολο, λαχανάκια Βρυξελλών, λάχανο, κουνουπίδι, φακές, μανιτάρια, κρεμμύδια, αρακά, αναψυκτικά, ολική άλεση. Επειδή, όμως, οι περισσότερες είναι υγιεινές τροφές, για να μην τις βγάλετε όλες από το πλάνο σας. Αφαιρέστε μία-μία και παρακολουθήστε ποια απ’ όλες σας δημιουργεί το πρόβλημα.
  6. Ανακαλύψτε δυσανεξίες που μπορεί να έχετε: Η δυσανεξία σε κάποιες τροφές μπορεί να αυξήσει τα αέρια και το γουργουρητό. Μια κοινή δυσανεξία είναι στη λακτόζη του γάλακτος, η οποία δυσκολεύει πολλούς. Αποφύγετε τις τροφές που σας προκαλούν συμπτώματα και θα ηρεμήσετε.
  7. Ελέγξτε τις μερίδες σας: Πολλές φορές το γουργουρητό ξεκινά έπειτα από ένα μεγάλο γεύμα πλούσιο σε λιπαρά, σάκχαρα, κρέας και άλλες δύσπεπτες τροφές. Προτιμήστε να καταναλώνετε μικρότερες μερίδες, σε τακτικά χρονικά διαστήματα και μασώντας αργά.
  8. Μείνετε ενεργοί: Ένας περίπατος μετά τα γεύματα έχει βρεθεί ότι βοηθά την πεπτική διαδικασία, επιταχύνοντας το ρυθμό με τον οποίο αδειάζει το στομάχι. Αυτό μειώνει και τους ήχους του γουργουρητού.
  9. Διώξτε το άγχος: Σε καταστάσεις στρες, το γουργουρητό μπορεί να γίνεται πιο έντονο, καθώς τότε αυξάνεται η δραστηριότητα του εντέρου. Συν τοις άλλοις, το στρες καθυστερεί την πέψη και συμβάλλει σε συμπτώματα δυσπεψίας, αλλά και καούρας, γι’ αυτό βρείτε τρόπους να το μειώσετε, όπως γιόγκα, διαλογισμό, άσκηση, ασκήσεις αναπνοής κ.ο.κ.

Μην παραλείψετε να απευθυνθείτε στο γιατρό σας, αν οι βορβορυγμοί σχετίζονται και με άλλα σημάδια ή συμπτώματα, καθώς μπορεί να δημιουργούνται από πιο σοβαρές καταστάσεις, όπως κάποια μόλυνση ή απόφραξη. Το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, επίσης, αποτελεί συχνά τον ένοχο και χρειάζεται να το εντοπίσετε πρώτα με το γιατρό σας, για να αντιμετωπίσετε την κατάσταση και να ανακουφιστείτε.


Πηγή: clickatlife.gr
_