Η ΕΥΠ και ο ιδιοκτήτης του «Αγία Ζώνη ΙΙ»

Στο στόχαστρο της ΕΥΠ, με παρακολουθήσεις τηλεφώνων, είχε βρεθεί - προ τετραετίας - ο 

επιχειρηματίας Θεόδωρος Κουντούρης, ιδιοκτήτης του πλοίου «Αγία Ζώνη ΙΙ», που προκάλεσε τη μεγάλη θαλάσσια ρύπανση στον Σαρωνικό! 

Στην ίδια έρευνα που «κλείστηκε στα συρτάρια» είχαν τεθεί σε κλοιό τηλεφωνικών υποκλοπών και άλλοι ιδιώτες, αλλά και στελέχη του Λιμενικού για τους οποίους υπήρχαν ενδείξεις ότι συμμετείχαν σε κεντρικό σύστημα διακίνησης λαθραίων καυσίμων αλλά και σε λαθρεμπόριο τσιγάρων, όπως και σε υποβοήθηση δουλεμπόρων.

Μάλιστα, προ 20 μηνών υπήρξε προσπάθεια αυτό το ηχητικό υλικό και τα σχετικά έγγραφα που το συνόδευαν να παραδοθεί στην Εισαγγελία Εφετών Πειραιά. Σύμφωνα με πληροφορίες, υπήρχαν σχετικές συναντήσεις δικαστικών λειτουργών και αξιωματούχων της ΕΥΠ, χωρίς όμως συνέχεια. Ωστόσο, από τον Απρίλιο του 2016 ο σχετικός φάκελος έχει παραδοθεί στο γραφείο του 1ου Ανακριτή Πειραιά ώστε να ερευνήσει τον ρόλο ιδιωτών που παρουσιάζονται τώρα εκ νέου στο προσκήνιο με αφορμή τη μεγάλη θαλάσσια ρύπανση στον Σαρωνικό.

Ο κύκλος του λαθρεμπορίου

«Το Βήμα της Κυριακής» αποκαλύπτει όλα τα στοιχεία παρασκηνιακής έρευνας της ΕΥΠ αλλά και σχετικού φακέλου που σχημάτισε ο εισαγγελέας Εφετών Κωνσταντίνος Σοφουλάκης για έναν κύκλο 20 περίπου επιχειρηματιών του Πειραιά που σχετίζονται με λαθρεμπόριο πετρελαίου και άλλες έκνομες ενέργειες. Και ορισμένοι από τους οποίους μνημονεύονται στην υπόθεση της βύθισης του πλοίου «Αγία Ζώνη ΙΙ» και σε όσα ακολούθησαν.

Από την περίοδο 2011-2012 λοιπόν υπήρχαν αναφορές στις διωκτικές αρχές αλλά και έγγραφες καταγγελίες στελεχών του Λιμενικού και άλλων για δράση μεγάλου συστήματος διακίνησης λαθραίου πετρελαίου με τη συμμετοχή τριών επιχειρηματιών και περίπου 15-17 ιδιωτών που πλαισίωναν αλλά και ανακυκλώνονταν σε εταιρείες ιδιοκτησίας ή διαχείρισης δεξαμενόπλοιων, οχημάτων διακίνησης πετρελαίου, όπως και σε  άλλες παράνομες ενέργειες.

Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση ιδιώτη που εμφανιζόταν στο ιδιοκτησιακό καθεστώς του πλοίου «Αλφα 1» που είχε προκαλέσει - ύστερα από ναυάγιο - θαλάσσια ρύπανση το 2012. Ο ίδιος άνθρωπος εμφανίζεται και στο διοικητικό συμβούλιο σε εταιρεία βυτιοφόρων επιχειρηματία που είχε κατηγορηθεί για παράνομη διακίνηση πετρελαιοειδών. Το ίδιο πρόσωπο εμφανίζεται και στο ΔΣ εταιρείας πλοίου που έσπευσε και αυτό για απάντληση καυσίμων από το «Αγία Ζώνη ΙΙ» αλλά η συνδρομή του δεν έγινε δεκτή. Επιπλέον, στο ΔΣ της εταιρείας «Mare Shipping Hellas», ιδιοκτήτριας του πλοίου «Lassea», που χρησιμοποιήθηκε και αυτό για την απάντληση καυσίμων από το «Αγία Ζώνη», εμφανίζεται ιδιώτης που έχει κατηγορηθεί για παρανομίες ως ιδιοκτήτης πρατηρίων καυσίμων στην Αττική. Επιπλέον, στο ιδιοκτησιακό καθεστώς της «Mare Shipping Hellas» εμφανίζεται παλιός ναυτικός που συμμετείχε σε πλοιοκτήτρια εταιρεία σε δεξαμενόπλοιο της οποίας είχαν βρεθεί προ πενταετίας λαθραία καύσιμα. Ακόμη, υπήρχαν καταγγελίες για σχέσεις των ύποπτων ιδιωτών με ανώτερους και ανώτατους αξιωματικούς του Λιμενικού.

«Ο χαμένος φάκελος»

Εκείνη την περίοδο φέρεται λοιπόν να ενεργοποιήθηκε έρευνα της ΕΥΠ και παρακολούθηση τηλεφώνων των συγκεκριμένων προσώπων, από το σύστημα νομίμων συνακροάσεων των μυστικών υπηρεσιών. Ανάμεσα σε αυτούς που είχαν μπει στο «μικροσκόπιο» της έρευνας φέρεται ότι ήταν και ο ιδιοκτήτης του «Αγία Ζώνη ΙΙ» Θεόδωρος Κουντούρης, ο οποίος είχε κατηγορηθεί για λαθρεμπόριο καυσίμων αλλά είχε απαλλαγεί.

Το υλικό αυτό που συγκεντρώθηκε από την ΕΥΠ θεωρήθηκε  ιδιαίτερα σημαντικό για όσα συνέβαιναν με τη διακίνηση πετρελαίου με μικρά δεξαμενόπλοια στον Πειραιά, τα «τρικ» πολλών εταιρειών για να εξαϋλώνουν τα ίχνη τους αλλά και την αρωγή στελεχών του Λιμενικού, που φέρεται μάλιστα - σύμφωνα με τις αναφορές - να χρηματίζονταν από συνεργάτες του κυκλώματος.

Χωρίς όμως να έχει γίνει γνωστό για ποιους από τους παρακολουθούμενους αναδείχθηκαν τελικώς σημαντικά επιβαρυντικά και ενοχοποιητικά στοιχεία.

Ομως τα ίχνη αυτής της μεγάλης έρευνας για το «κύκλωμα του Σαρωνικού» φέρεται να χάνονται στη συνέχεια, παρότι σχετικά αναλυτικά έγγραφα φέρεται να είχαν σταλεί τον Οκτώβριο του 2012 στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Μάλιστα, ανώτεροι αξιωματικοί του Σώματος διαμαρτύρονταν γιατί δεν είχε υπάρξει εκμετάλλευση του μαγνητοφωνημένου υλικού ώστε να υπάρξει ένα καίριο πλήγμα στους λαθρεμπόρους καυσίμων αλλά και να χτυπηθούν οι μεγάλοι θύλακες διαφθοράς στο Λιμενικό Σώμα.

Το συγκεκριμένο ζήτημα και η τύχη του «χαμένου φακέλου» της ΕΥΠ για τα κυκλώματα πετρελαίου αποτέλεσε ένα από τα κύρια αντικείμενα έρευνας του έμπειρου εισαγγελέα Εφετών Πειραιά κ. Σοφουλάκη (με σημαντικές διερευνήσεις υποθέσεων δράσης οργανωμένου εγκλήματος) που είχε ξεκινήσει τους πρώτους μήνες του 2015 και ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο του 2016.

Το «άλλοθι» του Μεταναστευτικού

Η έρευνα της Εισαγγελίας Εφετών Πειραιά ήταν παράλληλη με άλλη που πραγματοποιείτο από την Εισαγγελία Διαφθοράς στην Αθήνα ύστερα από έρευνα πάλι της ΕΥΠ αλλά και της Υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΛ.ΑΣ. για σχέσεις αξιωματικών της ΕΛ.ΑΣ. με κυκλώματα λαθρεμπόρων και διακίνησης λαθρομεταναστών.
Στο πλαίσιο αυτής της έρευνας υπήρξε κατάθεση ανώτερου αξιωματικού του Λιμενικού που υπηρετούσε σε κεντρική υπηρεσία και ο οποίος αναφέρθηκε στην παραλαβή των εγγράφων της ΕΥΠ. Τα οποία ωστόσο στη συνέχεια «χάθηκαν». Στην Εισαγγελία Εφετών έδωσαν σχετικές καταθέσεις και άλλοι πρώην ανώτατοι αξιωματικοί. Με βάση τις συγκεκριμένες μαρτυρίες, η Εισαγγελία Εφετών φέρεται να επικοινώνησε και να ζήτησε από διοικητικά στελέχη της ΕΥΠ το πρωτογενές υλικό για τους λαθρεμπόρους του Πειραιά και τους υποστηρικτές τους, που είχε συγκεντρωθεί από τις μυστικές υπηρεσίες. Ομως δεν φαίνεται να δόθηκε τελικώς οτιδήποτε. 

Σύμφωνα με ορισμένες πηγές, υπήρξε επίκληση ότι εκείνη την περίοδο υπήρχε έξαρση του Μεταναστευτικού και η τυχόν ανάδειξη ποινικής εμπλοκής υψηλόβαθμων στελεχών του Λιμενικού - οι οποίοι στη συνέχεια αποχώρησαν από το Σώμα - θα δημιουργούσε σειρά προβλημάτων. Με βάση αδυναμία ανεύρεσης των επίμαχων εγγράφων και του ηχητικού υλικού, ο κ. Σοφουλάκης απέστειλε στις 11 Απριλίου 2017 με τον χαρακτήρα του «εμπιστευτικού» τον φάκελο της έρευνας στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Πειραιά προκειμένου να υπάρξει περαιτέρω έρευνα μόνο για τους ιδιώτες που εμπλέκονται στα κυκλώματα.

Βασίλης Λαμπρόπουλος - tovima.gr
_