Υπάρχουν επεξεργασμένες τροφές που είναι υγιεινές; Κι όμως υπάρχουν, λένε οι ειδικοί!


Επεξεργασμένες τροφές, βάση του ορισμού της Αμερικανικής Ένωσης Διαιτολόγων, ονομάζονται όλες εκείνες οι επιλογές που έχουν σκόπιμα μεταποιηθεί σε μικρό ή μεγάλο βαθμό, πριν φτάσουν στο πιάτο σας.

Η επεξεργασία των τροφίμων έχει γίνει αποδέκτης πολλών αρνητικών σχολίων τα τελευταία χρόνια, καθώς επηρεάζει σημαντικά το διατροφικό προφίλ. Δεν είναι, όμως, όλες οι επεξεργασμένες τροφές ανθυγιεινές, αναφέρει η κα Ήβη Παπαϊωάννου, MS, RDN, Διαιτολόγος, Διατροφολόγος, Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ!

Κατεψυγμένα φρούτα και λαχανικά


Τα προηγμένα συστήματα της σύγχρονης βιομηχανίας τροφίμων επιτρέπουν την κατάψυξη των φρούτων και των λαχανικών με τέτοιο τρόπο ώστε να αποφεύγεται η καταστροφή των πολύτιμων θρεπτικών συστατικών τους. Η ειδικός επισημαίνει ότι υπολογίζεται πως πολύ μεγαλύτερη ποσότητα βιταμινών και ιχνοστοιχείων θα χαθεί κατά το βρασμό των λαχανικών, παρά κατά τη διάρκεια της κατάψυξής τους. Τα κατεψυγμένα φρούτα και λαχανικά μπορούν να συντηρήσουν μη εποχιακά ζαρζαβατικά και να αποτελέσουν πρακτική λύση στη σύγχρονη καθημερινότητα.

Κονσέρβες οσπρίων


Τα όσπρια αποτελούν μία από τις πλέον «αποτελεσματικές» πηγές φυτικών ινών. Επιπλέον θεωρούνται εναλλακτική, φυτική πηγή πρωτεϊνών! Όμως το μαγείρεμά τους δεν είναι απλή υπόθεση για πολλούς! Έτσι μην διστάσετε να προμηθευτείτε μία κονσέρβα με φασόλια ή καλαμπόκι, συμβουλεύει η κα Παπαϊωάννου. Ταιριάζουν ιδανικά με σαλάτες ή μακαρόνια. Εάν μετράτε την πίεσή σας, ξεπλύνετε με νερό το περιεχόμενο της κονσέρβας καθώς το αλάτι συχνά χρησιμοποιείται ως συντηρητικό.

Κονσέρβες τόνου ή άλλων ψαριών


Οι ειδικοί συνιστούν την εβδομαδιαία κατανάλωση 2 ή 3 θαλασσινών γευμάτων. Για να καταφέρετε να φτάσετε τον επιθυμητό στόχο, οι κονσέρβες τόνου, σαρδέλας ή όποιου άλλου θαλασσινού, αποτελούν εξαιρετικό εργαλείο! Προσοχή χρειάζεται στην επιλογή προϊόντων χωρίς λάδι ή περιττές σάλτσες. Και στην περίπτωση αυτή, «ξεπλύνετε» το επιπλέον αλάτι εάν έχετε υπέρταση.

Άλλα παραδείγματα «υγιεινών» επεξεργασμένων επιλογών είναι:
  • Φυστικοβούτυρο ή βούτυρο άλλων ξηρών καρπών
  • Έτοιμες κομμένες σαλάτες
  • Εμπλουτισμένα με βιταμίνες Β δημητριακά ολικής άλεσης
  • Εμπλουτισμένα με βιταμίνη D ή ωμέγα 3 αυγά
  • Τα γνωστά σε όλους γάλα, τυρί και γιαούρτι, χαμηλά όμως σε λιπαρά!
  • Σάλτσα ντομάτας, με περισσότερο βιοδιαθέσιμο λυκοπένιο από την ωμή ντομάτα
Ποιες επεξεργασμένες τροφές θα πρέπει να περιορίσετε;

Οι επεξεργασμένες τροφές προσφέρουν το μεγάλο πλεονέκτημα της «ευκολίας» στην προετοιμασία, χαρακτηριστικό που δεν είναι καθόλου αμελητέο. Εκτός, όμως, από τις παραπάνω επιλογές, αποφύγετε ό,τι μπορεί να περιέχει υπερβολική ζάχαρα, λιπαρά ή αλάτι. Τα τελευταία, προστίθενται στα επεξεργασμένα φαγητά για να υπερκαλύψουν τη «φυσική» γεύση που ενδεχομένως χάνεται κατά τη βιομηχανική μεταποίησή τους. Μάλιστα, η εκτίμηση των θερμίδων που περιέχουν τα συσκευασμένα τρόφιμα είναι εξαιρετικά δύσκολη. Την ίδια στιγμή, φαίνεται πως είναι αρκετά εύπεπτα με αποτέλεσμα το σώμα να τα μεταβολίζει και να τα αποθηκεύει με μεγάλη ευκολία.

Η ειδικός συστήνει να μην ξεχνάμε ποτέ να διαβάζουμε πολύ προσεκτικά τις ετικέτες των τροφίμων, δίνοντας έμφαση στο διατροφικό πίνακα, αλλά και για «άγνωστες λέξεις» στη λίστα των συστατικών. Όσο περισσότερες λέξεις δεν γνωρίζουμε και όσο ψηλότερα στη λίστα βρίσκονται, το πιθανότερο είναι πως πρόκειται για πολύ επεξεργασμένο τρόφιμο το οποίο καλό θα ήταν να αποφύγουμε. Όταν επιλέγουμε λιγότερο «φρέσκες» επιλογές, καλό είναι να δίνουμε έμφαση σε εκείνες που συντηρούν, χωρίς να υπερφορτώνουν το τρόφιμο.

Πηγή: healthview.gr


_