Jet lag: Τι είναι και πώς μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε;


Όταν κανείς περνά από τη μία χρονική ζώνη στην άλλη, μπορεί να νιώσει αϋπνία, ναυτία και στομαχικές διαταραχές, απόρροια του λεγόμενου jet lag.

Τι είναι, όμως, το jet lag;

«Η βασική αρχή του jet lag είναι η διαταραχή του βιολογικού ρολογιού του σώματος», αναφέρει ο καθηγητής Steve Simpson στο Business Insider. «Όλοι έχουμε κάτι που ονομάζεται κιρκαδικός (ή κιρκάδιος) ρυθμός και οργανώνει τα πάντα. Είναι ένα πολύ λεπτό βιολογικό ρολόι που επιδρά σε κάθε κύτταρο και όργανο του σώματός μας και ελέγχεται από το μεγάλο βιολογικό ρολόι στον εγκέφαλό μας».

Κάθε κύκλος του κιρκαδικού ρυθμού διαρκεί 24 ώρες και κάθε μέρα ξεκινά από την αρχή. Όταν, όμως, βρίσκεται κανείς μέσα σε μεγάλες πτήσεις και περνά από τη μία ζώνη ώρας στην άλλη, το ρολόι αυτό δυσκολεύεται να ξεκινήσει από την αρχή. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να επηρεάζεται ο ύπνος, ο μεταβολισμός, οι γνωστικές λειτουργίες και η λειτουργία του εντέρου. Αυτός είναι και ο λόγος που ο Simpson συνεργάζεται με την αεροπορική εταιρεία Qantas προκειμένου να λύσουν το πρόβλημα του jet lag μετά τα μεγάλα αεροπορικά ταξίδια.

Ο ίδιος προτείνει μερικές ημέρες πριν από την πτήση, να αλλάζετε το πρόγραμμα του ύπνου και τα γεύματά σας, καθώς και την έκθεση στο φως, ώστε να ταιριάζουν τον προορισμό που θα επισκεφτείτε.

Κατά τη διάρκεια της πτήσης, ο Simpson προτείνει άνετα ρούχα και μπόλικο νερό, ενώ καλό θα ήταν να αποφύγετε τα ανθρακούχα ποτά, λόγω των στομαχικών διαταραχών που μπορεί να προκαλέσουν. Επιπλέον, αν σκοπεύετε να κοιμηθείτε κατά τη διάρκεια της πτήσης, κάντε το όταν θα είναι νύχτα και στον προορισμό σας. Δηλαδή, αν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού σας είναι ημέρα στον προορισμό σας, τότε παραμείνετε όσο περισσότερο ενεργοί γίνεται.

Τέλος, όταν φτάσετε, μπείτε όσο πιο γρήγορα μπορείτε στο πρόγραμμα της χώρας που είστε και αποφύγετε να κοιμηθείτε μέσα στη διάρκεια της ημέρας, όσο κουρασμένοι κι αν αισθάνεστε.


Πηγή: huffingtonpost.gr
_