Πόσο επηρεάζει την πέψη το να πίνουμε νερό με το γεύμα μας;


Πολλές φορές η αγάπη μας για το φαγητό ή οι διάφορες λιγούρες, ανεβάζουν με γοργό ρυθμό το δείκτη της ζυγαριάς.

Ακόμη περισσότερες φορές, οι παραπάνω καταστάσεις μάς οδηγούν να ψάχνουμε για διάφορα τρικ που θα μας βοηθήσουν να ελέγξουμε την όρεξή μας. Σε αυτά ανήκει και η κατανάλωση νερού κατά τη διάρκεια ενός γεύματος.

Τι λένε οι φήμες;

Φημολογείται πως εάν το γεύμα σας συνοδεύει έστω και ένα ποτήρι νερό, τότε τα υγρά του στομάχου αραιώνονται. Τα όξινα υγρά της πέψης συμβάλλουν στην διάσπαση των τροφών. Σκοπός τους είναι η καλύτερη απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών λίγο αργότερα στο έντερο. Η «θεωρία» λέει πως η υπέρ-αραίωση αυτή «εμποδίζει» την πέψη και το μεταβολισμό του φαγητού. Οι επιπτώσεις της εμφανίζονται τόσο στο σωματικό βάρος, όσο και στην αξιοποίηση των καταλυτικών για τη λειτουργία του οργανισμού διατροφικών στοιχείων.

Τι λένε οι ειδικοί;

Πολύ συχνά οι θεωρίες που αναπτύσσονται από ακραίες ομάδες ειδικών, αλλά και λιγότερο σχετικών με την επιστήμη της διατροφής, καταρρίπτονται από την έρευνα. Έτσι και στην περίπτωση της κατανάλωσης νερού κατά τη διάρκεια του γεύματος οι ειδικοί είναι κατηγορηματικοί. Το νερό, σύμφωνα με την κ. Ήβη Παπαϊωάννου, MS, RDN, Διαιτολόγο, Διατροφολόγο, Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας στις ΗΠΑ, όχι μόνο δεν είναι ανασταλτικός παράγοντας για την πέψη, αλλά αντιθέτως συμβάλλει σε αυτή. Εάν μάλιστα σκεφτεί κανείς πως περισσότερο από το 80% του σώματος αποτελείται από νερό, η καταλυτική του δράση στη σωστή απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών δεν φαντάζει διόλου παράλογη.

To στομάχι, η χολή, τα ένζυμα και τα υπόλοιπα «εργαλεία» του γαστρεντερικού συστήματος, είναι απολύτως ικανά να «προσαρμόζουν» την οξύτητα του στομάχου με στόχο να επιτευχθεί η καλύτερη πέψη. Ακόμα και εάν κάποιος δεν είναι γνώστης των αρχών της ανθρώπινης φυσιολογίας, σύμφωνα με την ειδικό, είναι σε θέση να καταλάβει πως θα ήταν παράλογο να τρώμε μόνο ό,τι είναι όξινο γιατί «βολεύει» το στομάχι.

Τι επίδραση έχει το νερό στην όρεξη;

Μία ενδιαφέρουσα ματιά είναι η επίδραση που έχει η κατανάλωση νερού πριν από ένα γεύμα, στα επίπεδα της όρεξης. Σε πρόσφατη μελέτη φάνηκε πως η λήψη 2 ποτηριών νερού (500mL), μισή ώρα πριν το φαγητό, μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια 2.5 κιλών σε διάστημα 12 εβδομάδων. Μάλιστα, τα κιλά που έχασαν οι συμμετέχοντες που έπιναν νερό, ήταν σχεδόν τα διπλάσια από άλλη ομάδα συμμετεχόντων που απλά λάμβαναν συμβουλές για μεγαλύτερη συναίσθηση της όρεξής τους. Σύμφωνα με την κ. Παπαϊωάννου, μπορεί κανείς να αποδώσει την «αδυνατιστική» δράση του νερού πριν το γεύμα σε 3 παράγοντες:
  1. Την αύξηση του αισθήματος κορεσμού
  2. Την πιο αργή κατανάλωση του φαγητού
  3. Την καλύτερη λειτουργία του εντέρου

Κανείς μπορεί εύκολα να σκεφτεί τη θετική επίδραση που μία τέτοια «άκοπη» και «ανέξοδη» πρακτική ελέγχου του βάρους, ενδέχεται να έχει αποτελέσματα σε βάθος χρόνου.

Η αλήθεια είναι πως δεν υπάρχει μία διατροφή που να ταιριάζει σε όλους. Αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να δοκιμάσετε και να δείτε εάν το «κόλπο» του νερού μαζί με το φαγητό δουλεύει σε εσάς! Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να θυμάστε πως το νερό δεν βάζει σε κίνδυνο την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών της τροφής.

Η επιλογή, λοιπόν, είναι δική σας!


Πηγή: healthview.gr
_