Πωρωμένοι ναζί, καμάρωναν μπροστά στην κάμερα!

Ο φίρερ των νεοναζιστών της ΧΑ προσπαθεί ν’ αποδείξει ότι το μόρφωμά του δεν έχει καμιά σχέση με το ναζισμό (ή και με τη χούντα), αλλά ότι είναι «κόμμα ελλήνων εθνικιστών». Οσο για κάτι
φωτογραφίες, κάτι άρθρα στη βρομοφυλλάδα τους, κάτι σβάστικες και κάτι ναζιστικούς χαιρετισμούς, ε, αυτά είναι… νεανικά αμαρτήματα κάποιων χρυσαυγιτών, που έχουν εγκαταληφθεί από τότε που δημιουργήθηκε το… νόμιμο κόμμα της ΧΑ.
 
Αυτά έλεγε στη συνέντευξή του στον Χατζηνικολάου τον Σεπτέμβρη του 2015, την οποία παρουσιάσαμε πρόσφατα (δείτε εδώ). Υπάρχει, βέβαια, άφθονο υλικό –και πρόσφατο- που τον διαψεύδει. Θυμηθείτε τη φωτογραφία του υπαρχηγού Παππά, από εκδήλωση στη Χερσόνησο Ηρακλείου, στις 25 Νοέμβρη του 2012, όταν παραλάμβανε με καμάρι τη σημαία της χούντας, επεδείκνυε στους παραληρούντες οπαδούς το «πουλί» και αναφωνούσε: «μ' αυτό θα αναγεννηθεί και η Ελλάδα»!

 

 
 
 
Στη συνέχεια, επιστρέφουμε στην κατάθεση του σκηνοθέτη Κώστα Γεωργούση στη δίκη των νεοναζιστών της Χρυσής Αυγής, που έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς ο σπουδαστής τότε Γεωργούσης γύριζε το 2012 ντοκιμαντέρ με πρωταγωνιστές χρυσαυγίτες κι αυτοί καμάρωναν για το πόσο πωρωμένοι ναζί είναι!
 
Θα παρουσιάσουμε ολόκληρη την εξέταση του Κ. Γεωργούση από την πρόεδρο Μ. Λεπενιώτη και τους τακτικό και αναπληρωματικό εισαγγελείς της έδρας, Αδ. Οικονόμου και Στ. Κωσταρέλλο, που δεν την είχαμε παραθέσει ολόκληρη όταν παρουσιάσαμε τα ρεπορτάζ από την κατάθεσή του, που έγινε στις 22 και 23 Μάη του 2017 (δείτε εδώ και εδώ).
 
Στην προεκλογική περίοδο των εκλογών του Ιούνη του 2012, ο Κ. Γεωργούσης γύρισε το ντοκιμαντέρ με τίτλο «Οι καθαριστές» (The Cleaners), στο οποίο πρωταγωνίστησαν μέλη και στελέχη της ΧΑ που δρούσαν στην περιοχή του Αγίου Παντελεήμονα και πρωτοστατούσαν στην οργάνωση του διαρκούς πογκρόμ κατά των μεταναστών και στην «εκκαθάριση» της πλατείας. Το ντοκιμαντέρ ήταν η διπλωματική εργασία του στην Εθνική Σχολή Κινηματογράφου της Μ. Βρετανίας, στην οποία φοιτούσε.
 
Ιδού η απομαγνητοφώνηση της κατάθεσης Γεωργούση από το σημείο που αναφέρει ότι ο Ν. Μιχαλολιάκος απέρριψε το αίτημά του να συμπεριληφθεί ο ίδιος και ηγετικά στελέχη της ΧΑ στο ντοκιμαντέρ, γεγονός που οδήγησε τον σκηνοθέτη να επικεντρωθεί στους νεοναζιστές του Αγίου Παντελεήμονα.
 
Κ. Γεωργούσης: Αφού υπήρξε άρνηση, με την έννοια έλλειψης χρόνου, όχι άρνηση ιδεολογική, άρχισα να ερευνώ την πλατεία του Αγίου Παντελεήμονα, που γειτνιάζει με τα γραφεία ούτως ή άλλως, και προσπάθησα να βρω μέλη της ΧΑ, όχι της ιεραρχίας όπως πριν, αλλά απλά μέλη της γειτονιάς.
 
Πρόεδρος: Γιατί παραιτηθήκατε από την αρχική σας σκέψη; Είπατε όχι για λόγους αρχής, αλλά λόγω χρόνου. Γιατί δεν επανήλθατε;
 
Γεωργούσης: Ηταν περιορισμένος ο χρόνος που μέσα σ’ αυτόν έπρεπε να τραβήξω το υλικό με βάση το οποίο θα φτιάχνονταν η ταινία. Μετά έκανα μια έρευνα συμπληρωματική στην πλατεία του Αγίου Παντελεήμονα. Γιατί διαπίστωσα, ότι εκεί συχνάζουν μέλη της ΧΑ και σκέφθηκα, αντί να την κάνω με υψηλά ιστάμενα μέλη της ΧΑ και να την κάνω με απλά μέλη της γειτονιάς.
 
Πρόεδρος: Μπορούσατε να αλλάξετε το θέμα που είχε εγκριθεί από τη σχολή;
 
Γεωργούσης: Τη σχολή δεν την ένοιαζε εάν θα ήταν ο γενικός γραμματέας ή άλλα απλά μέλη της οργάνωσης.
 
Πρόεδρος: Ποια ήταν η κεντρική σας ιδέα; Να δείξετε τι;
 
Γεωργούσης: Εμένα με ενδιέφερε καταρχήν να καταλάβω πώς δρούσε η ΧΑ. Ηταν μια καλή ευκαιρία για μένα.
 
Πρόεδρος: Το θέμα σας δεν ήταν τελικά διαφορετικό από την αρχική σας σκέψη; (σ.σ. είναι φανερή η προσπάθεια της προέδρου να στριμώξει τον μάρτυρα και να βγάλει πιθανόν ότι κινηματογραφούσε τα πιο πολλά περιστατικά εν αγνοία των χρυσαυγιτών).
 
Γεωργούσης: Οχι, γιατί η αρχική σκέψη ήταν να κινηματογραφηθεί η δράση της οργάνωσης. Τον ότι δεν κινηματογραφούσα την ηγεσία δεν αλλάζει τίποτα, γιατί και τα απλά μέλη μεταφέρουν την ιδεολογία.
 
Πρόεδρος: Για πείτε μας, τι κάνατε;
 
Γεωργούσης: Πήγαινα στην πλατεία του Αγίου Παντελεήμονα, χωρίς να ξέρω κανέναν. Είχα διαβάσει πριν ένα χρόνο στη ΧΑ, στις 18 Μάη, ότι θα μετατρέψουν τη Βουλή σαν το Αγιο Παντελεήμονα και έδωσα την εξήγηση ότι η ηγεσία πρόβαλε πολύ τη δράση της στην πλατεία του Αγίου Παντελεήμονα.
 
Πρόεδρος: Πότε φύγατε από την Ελλάδα;
 
Γεωργούσης: Εφυγα από την Ελλάδα το 2007, αλλά δεν την είχα εγκαταλείψει, γιατί ερχόμουν συχνά. Στην Ελλάδα έμενα και μένω στο Μαρούσι. Οταν πήγα στην πλατεία του Αγίου Παντελεήμονα έκανα μια έρευνα σε τοίχους, σε μαγαζιά, για να διαπιστώσω ποια είναι η κατάσταση.
 
Πρόεδρος: Τι διαπιστώσατε;
 
Γεωργούσης: Μου έκανε εντύπωση ένα τεράστιο πανό 5Χ10 μέτρα, με γαλάζιο και λευκό χρώμα, που ήταν αναγραμμένο το σύνθημα ΕΞΩ ΟΙ ΞΕΝΟΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ. Αυτό το πανό θα το δείτε και στην ταινία. Αυτό το κινηματογράφησα από τον τρίτο όροφο μιας πολυκατοικίας, που ζήτησα την άδεια από τη διαχειρίστρια.
 
Πρόεδρος: Οταν ζητήσατε να πάρετε την άδεια, δηλώσατε τι θα κάνετε;
 
Γεωργούσης: Βεβαίως.
 
Πρόεδρος: Ηταν εμφανές αυτό; Είχατε κάμερες;
 
Γεωργούσης: Είχα μια πολύ μεγάλη κάμερα.
 
Πρόεδρος: Μπορούσε να καταλάβει;
 
Γεωργούσης: Βεβαίωση (σ.σ. περγράφει τι κάμερα είχε).
 
Πρόεδρος: Βλέποντάς σας εκεί κανείς, αντιλαμβάνεται το λόγο της παρουσία σας;
 
Γεωργούσης: Οποιος θα με έβλεπε στο δρόμο θα καταλάβαινε ότι δεν είναι μια ερασιτεχνική κάμερα.
 
Πρόεδρος: Από τη διαχειρίστρια ζητώντας την άδεια, είπατε τι;
 
Γεωργούσης: Θέλω να ξεκινήσω μια ταινία από εδώ, ότι είναι συγκλονιστικό ότι σε κεντρική πλατεία των Αθηνών υπάρχει ένα σύνθημα τέτοιο και σε τόσο μεγάλο εμβαδόν κυρίως. Ξεκίνησα μ’ αυτό και άρχισα να ψάχνω τους χαρακτήρες, να εμφανίζονται άνθρωποι στην πλατεία, πέριξ στη γειτονιά.
 
Πρόεδρος: Δηλαδή παραμένατε στην πλατεία κάποιες ώρες;
 
Γεωργούσης: Να σας εξηγήσω. Αυτός είναι ο τρόπος της δουλειάς μου. Παρέμεινα στην πλατεία τουλάχιστον ένα μήνα, πρωί, μεσημέρι, βράδυ. Σπούδασα κοινωνικές επιστήμες, οπτική ανθρωπολογία. Ο τρόπος που εξετάζω τα πράγματα δεν είναι ρεπορταζιακός, αλλά ανθρωπολογικός. Δηλαδή, παραμονή στο πεδίο της δράσης επί 24ωρης βάσης και γνωριμία  με τα υποκείμενα, τους πρωταγωνιστές. Και έτσι γνώρισα τους πρωταγωνιστές της ταινίας.
 
Πρόεδρος: Ποιους γνωρίσατε;
 
Γεωργούσης: Ο πρώτος που γνώρισα, που μου έκανε και πρόσβαση στους άλλους, ήταν ο Γεώργιος Βάθης.
 
 Πρόεδρος: Κάτοικος της περιοχής;
 
Γεωργούσης: Μου δήλωσε κάτοικος της περιοχής, μόνιμος θαμώνας της περιοχής τότε, τώρα δεν ξέρω τι κάνει.
 
Πρόεδρος: Τι σημαίνει χαρακτηριστική φιγούρα της περιοχής;
 
Γεωργούσης: Εννοώ ότι όποια ώρα και εάν περνούσα από εκεί, θα ήταν σε κάποιο καφέ, σαν μόνιμος θαμώνας ας πούμε και επιστατούσε των δραστηριοτήτων της πλατείας. Δηλαδή, είχε αναλάβει κατά κάποιο τρόπο κάποιες ανώτερες εξουσίες, δεν ξέρω από πού, και υποκαθιστούσε και τη δημόσια τάξη στην πλατεία.
 
Πρόεδρος: Συγκεκριμένες ενέργειες και πράξεις;
 
Γεωργούσης: Οπως φαίνεται και στην ταινία, μπορούσε  να σταματήσει κάποιους αλλοδαπούς να παίζουν μπάλα, όποτε δεν ήθελε.
 
Πρόεδρος: Είναι προσωπική εκτίμησή του, δεν θέλω, ή είναι ώρα κοινής ησυχίας;
 
Γεωργούσης: Οχι, μπορούσε να είναι και απόγευμα. Νομίζω ότι είχε κάποιες υπερεξουσίες, να το πω έτσι, που απ’ ότι κατάλαβα πήγαζαν από τη συμμετοχή του στη ΧΑ, όπου είχε κάποιες υπερεξουσίες. Δηλαδή, δεν τολμούσε κανείς να του αντιμιλήσει.
 
Πρόεδρος: Αλλο που να σημαίνει υπερεξουσίες;
 
Γεωργούσης: Συνέβησαν πολλά κατά την κινηματογράφηση. Παράδειγμα, περνούσαν αλλοδαποί. Ο ίδιος και η παρέα του κ. Βάθη, που ήταν μέλη της ΧΑ, εξαπολύαν ύβρεις και απειλές εναντίον τους από τις καρέκλες της πλατείας. Μετά, στην προεκλογική εκστρατεία στις Λαϊκές Αγορές. Υπήρχε -θα μου επιτρέψετε τη φράση- ένας συνεχής τραμπουκισμός.
 
Πρόεδρος: Αυτό, επειδή εξαπέλυε ύβρεις;
 
Γεωργούσης: Στην πλατεία, αλλά και στο χώρο της προεκλογικής εκστρατείας, στη γειτονιά, Λαϊκές Αγορές, δρόμους.
 
ΠρόεΪρος: Οι ύβρεις απευθύνονται ως ποινή;
 
Γεωργούσης: Απευθύνονταν κυρίως σε αλλοδαπούς, που ήταν εμφανώς αλλοδαποί, γιατί δεν ζητούσαν ταυτότητα μπροστά του. Σε κάποιους που πιθανολογούσαν ότι ήταν αντίθετοι στις πολιτικές τους ιδέες, δηλαδή στους ιδεολογικούς εχθρούς. Απευθύνονταν σε κάποιους που τολμούσαν να αντιμιλήσουν στη Λαϊκή Αγορά. Αλλά υπήρχε και μια αίσθηση έπαρσης και γενικώς εγώ δεν σας το κρύβω, δεν τολμούσα να αντιμιλήσω σ’ αυτό το ύφος έπαρσης.
 
Πρόεδρος: Δηλαδή ήταν πάντα με κάποια παρέα;
 
Γεωργούσης: Οχι, αλλά τις μισές ώρες της ημέρας είχε  συναντήσεις με τα μέλη της ΧΑ στο καφέ.
 
Πρόεδρος: Τα ίδια άτομα;
 
Γεωργούσης: Συνήθως τα ίδια άτομα.
 
Πρόεδρος: Οτι ήταν μέλη της ΧΑ από πού προέκυψε;
 
Γεωργούσης: Καταρχήν, το έλεγε ο ίδιος ο Βάθης. Και ο ίδιος δήλωνε μέλος της ΧΑ. Ο κ. Πλωμαρίτης δήλωνε ότι ήταν, δεν ξέρω εάν είναι ακόμη, μέλος της Κεντρικής Επιτροπής της ΧΑ. Μου είχε δώσει και την κάρτα του, την έχω κρατήσει κιόλας. Μοίραζε προεκλογικό υλικό της ΧΑ ο κ. Πλωμαρίτης, ήταν υποψήφιος βουλευτής στη Β’ Αθήνας. Ο φίλος του ο Μπαντής ήταν υποψήφιος στην Αρτα. Οι άλλοι δεν ήταν υποψήφιοι, αλλά ήταν για βοήθεια.
 
Πρόεδρος: Εσείς μιλήσατε μαζί τους;
 
Γεωργούσης: Συνεχώς.
 
Πρόεδρος: Εσείς στον πρώτο, τον κύριο Βάθη, συστηθήκατε σ’ αυτόν, τι του είπατε;
 
Γεωργούσης: Οτι είμαι φοιτητής στην Εθνική Σχολή Κινηματογράφου της Μ. Βρετανίας, κάνω μια διπλωματική εργασία και θέλω να μάθω τι κάνει εδώ η ΧΑ. Και μου είπε «εδώ σε μένα θα απευθυνθείς».
 
Πρόεδρος: Του είπατε ότι κάνετε ταινία;
 
Γεωργούσης: Του είπα ότι κάνω μια ολοκληρωμένη ταινία με θέμα τη ΧΑ.
 
Πρόεδρος: Ο ίδιος το δέχθηκε;
 
Γεωργούσης: Το δέχθηκε, είναι πολύ λίγο να πούμε. Υπερενθουσιάστηκε, θα έλεγα.
 
Πρόεδρος: Οι υπόλοιποι ξέρανε τι κάνετε; Δηλαδή τα ονόματα που αναφέρετε;
 
Γεωργούσης: Βεβαίως, με σύστησε ο κ. Βάθης σε αυτούς και μετά τη σύσταση ενθουσιάστηκαν και οι ίδιοι, πλην ελαχίστων, όχι των συμμετεχόντων στην ταινία, αλλά περιφερειακών μελών που διατηρούσαν μια καχυποψία.
 
Πρόεδρος: Αυτούς που αναφέρατε με τα ονόματα τους συμμετείχαν με τη θέλησή τους;
 
Γεωργούσης: Εχω καταθέσει στην προανάκριση, όπου υποδεικνύουν τι θα κινηματογραφηθεί.
 
Πρόεδρος: Εκτός από τα άτομα αυτά, υπάρχουν άτομα στην ταινία που δεν ήθελαν να τους τραβήξετε πλάνα;
 
Γεωργούσης: Υπάρχουν άτομα περαστικά, που όμως δεν παρεμβαίνουν στην ταινία.
 
Πρόεδρος: Δηλαδή, όσοι μιλάνε στην κάμερα, μιλάνε με τη θέλησή τους, με την συναίνεσή τους;
 
Γεωργούσης: Σαφέστατα. Ξεκίνησε η επιθετικότητα, ή η υποκατάσταση ας πούμε της δημόσιας τάξης στην περιοχή, όπως το είδα εγώ ως κινηματογραφιστής.
 
Πεόεδρος: Υποκατάσταση της εξουσίας με ποιους τρόπους;
 
Γεωργούσης: Ενα άλλο παράδειγμα που φαίνεται στην ταινία. Εγώ ακολουθούσα τον κύριο Βάθη, τον κινηματογραφούσα στο δρόμο, το θυμάμαι σαν τώρα. Μια ομάδα αστυνομικών περιφρουρούσε την πλατεία. Θυμάμαι ότι ο επικεφαλής της φοβήθηκε μήπως εγώ κινηματογραφώ την αστυνομία. Οι αστυνομικοί κινήθηκαν προς το μέρος μας με έντονο τρόπο. Μου ζήτησαν το λόγο, λέγοντας τι κάνουμε εκεί. Εγώ δεν σας το κρύβω ότι ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι δεν υπάρχει κάποιος ύποπτος σκοπός για την αστυνομία. Πριν προλάβω να απαντήσω, επενέβηκε ο κύριος Βάθης με έντονη φωνή και τους είπε, πρώτα στον αστυνομικό και μετά στους υπόλοιπους: Είμαι ο Γιώργος ο Βάθης από τη Χρυσή Αυγή. Ελα να τελειώνουμε (απευθυνόμενος στον αξιωματικό) στοπ για το πρωί. Μόλις υπήρξε αυτή η έντονη δήλωση, υπήρξε κατά κάποιο τρόπο παύση του σκηνικού και συνεχίσαμε. Γενικώς υπήρχε μια εντύπωση, ότι εφόσον εγκρίνει η Χρυσή Αυγή δεν επεμβαίνει η αστυνομία για κάποιο λόγο. ‘Η σε άλλες περιπτώσεις, όπου μπορεί να υπήρχε μια ελαφρά, πώς να το πω, χειροδικία προς τους αλλοδαπούς, ένας τραυματισμός, μια επιθετικότητα. Υπήρχε μια ασυλία από την πλευρά της αστυνομίας.
 
Πρόεδρος: Περιπτώσεις λεκτικής ή άλλης βίας, τραμπουκισμός, ύβρεις, απειλές, πιστεύετε ότι κάποιος με τη συναίνεσή του, δηλαδή να είναι κεντρικό πρόσωπο σε μια ταινία και να βγάλει αυτά τα στοιχεία, γνωρίζοντας ότι όλα αυτά, ύβρεις, απειλές, τραμπουκισμός θα προβληθούν, γιατί να το κάνει;
 
Γεωργούσης: Να σας πω. Μου κάνει, καταρχήν, και εμένα εντύπωση, δεν το συζητώ. Απλά, εκείνη την περίοδο υπήρχε τέτοια έπαρση και έξοδος της οργάνωσης στους δρόμους και στην κοινωνία. Υπήρχε ένα άνοιγμα, μια έπαρση, όπου έλεγαν «εμείς εδώ κάνουμε ό,τι θέλουμε, κάνουμε κουμάντο, δε θα μας ενοχλήσει κανείς». Και αν θέλετε -το λέω και το υπογραμμίζω- «και είμαστε περήφανοι γι’ αυτό».
 
Πρόεδρος: Με ύβρεις και απειλές;
 
Γεωργούσης: Βεβαίως με ύβρεις και απειλές.
 
Πρόεδρος: Δηλαδή, να θέλει κάποιος να προβληθεί σε μια ταινία μ’ αυτά τα στοιχεία;
 
Γεωργούσης: Και να μιλάει για τους φούρνους του Αουσβιτς.
 
Πρόεδρος: Θα μπορούσε να σας πει, ως απόδειξη, ότι δεν είχε τη συναίνεσή μου εκείνη τι στιγμή, δεν ήξερα, γιατί διαφορετικά δεν θα τα έλεγα, δε θα το έκανα;
 
Γεωργούσης: Αυτό αποδεικνύεται από το υλικό που προσκομίζω στην προανάκριση, ότι υπάρχει συνεχής υπόδειξη προς εμέναΣτη Λαϊκή Αγορά, ας πούμε: έλα να κινηματογραφήσεις κι αυτά για να τα δείξουμε. Μιλάει ο ένας στον άλλο, σε αμοντάριστα πλάνα, όπου υπάρχουν συνεχείς υποδείξεις, πες αυτό, κάνε αυτό, Γιώργο πάρε αυτό. Δηλαδή, υπάρχουν συνεχείς υποδείξεις. Για την ύπαρξη της κάμερας, με περηφάνια κάνουν αυτές τις δηλώσεις.
 
Πρόεδρος: Οταν ολοκληρώθηκε η ταινία, σας ζήτησαν να πάρουν ένα αντίγραφο για να το δούνε;
 
Γεωργούσης: Οχι, δεν είχαμε αντίγραφο απ’ αυτές τις ταινίες.
 
Πρόεδρος: Δεν σας ζήτησαν;
 
Γεωργούσης: Οχι, δεν επικοινώνησε κάποιος μαζί μου.
 
Πρόεδρος: Οσο παίρνατε τα πλάνα, σας λέγαν έλα εδώ και κάνε αυτό, στο τέλος δεν σας έλεγαν θέλω να το δω;
 
Γεωργούσης: Τους είπα κάποια στιγμή ότι υπάρχει πιθανότητα να προβληθεί και στην Ελλάδα, όπου μπορούν να τη δούνε όλοι, όπως και έγινε.
 
Πρόεδρος: Μ’ αυτά τα άτομα επικοινωνήσατε μετά να τους πείτε προβάλλεται τώρα;
 
Γεωργούσης: Μετά είδα τον κύριο Βάθη στην πλατεία Κολωνακίου σε ένα τυχαίο περιστατικό.
 
Πρόεδρος: Μετά; (σ.σ. πόσο χρόνο)
 
Γεωργούσης: Νομίζω μετά από ένα χρόνο.
 
Πρόεδρος: Είχατε κάποια συζήτηση;
 
Γεωργούσης: Οχι. Μου πρόσφερε καφέ, αλλά επειδή έπρεπε να κάνω μια δουλιά εκείνη την ώρα, του είπα να βρεθούμε μια άλλη φορά.
 
Πρόεδρος: Βρεθήκατε;
 
Γεωργούσης: Οχι.
 
Πρόεδρος: Σας είπε κάτι σχετικό με την ταινία;
 
Γεωργούσης: Οχι. Ηταν απολύτως ευγενής.
 
Πρόεδρος: Υπήρξαν αντιδράσεις μετά την προβολή της ταινίας; Σε εσάς έφθασαν αντιδράσεις;
 
Γεωργούσης: Εφθασαν αντιδράσεις. Νομίζω ότι δεν υπήρξαν κεντρικές δηλώσεις από την οργάνωση. Τουλάχιστον όσο παρακολουθώ τις εφημερίδες, δεν υπήρξαν κάποιες δηλώσεις ας πούμε εναντίον μου. Είχε κάνει δηλώσεις μόνο ο κύριος Μιχαλολιάκος, γενικός γραμματέας, σε κάποιο κανάλι, ένα μήνα μετά, ότι το θέμα των ξένων καναλιών -με είχε συνδέσει με τη Μ. Βρετανία-έχει φθάσει στα όριά του και ότι θα υπάρξουν κυρώσεις για εμένα και τους εβραίους του BBC.
 
Πρόεδρος: Αναφέρθηκε και σε εσάς;
 
Γεωργούσης: Αναφέρθηκε «αυτός ο κύριος που έκανε αυτή την ταινία». Δεν διευκρίνισε τι κυρώσεις θα υπάρξουν.
 
Πρόεδρος: Ακολούθησε κάτι;
 
Γεωργούσης: Ακολούθησαν δύο μηνύσεις, έγιναν μηνύσεις.
 
Πρόεδρος: Από πού έγιναν;
 
Γεωργούσης: Από τον κύριο Πλωμαρίτη και δεν θυμάμαι το δεύτερο άτομο. Ηταν περιφερειακό μέλος και ένας απ’ αυτούς που κινηματογραφούσα.
 
Πρόεδρος: Οι μηνύσεις τι περιείχαν;
 
Γεωργούσης: Οι μηνύσεις, ότι τους κινηματογραφούσα με κρυφή κάμερα, χωρίς την συναίνεσή τους, ότι το υλικό ήταν κινηματογραφημένο με κρυφή κάμερα μικρού μεγέθους, που βρίσκονταν σε κάποιο πέτο.
 
Πρόεδρος: Μας είπατε τον τύπο. Αλλη κάμερα, κρυφή, υπήρχε;
 
Γεωργούσης: Οχι δεν μπορεί να κινηματογραφηθή μια ταινία τέτοιου μήκους με κρυφή κάμερα.
 
Πρόεδρος: Οι μηνύσεις αυτές;
 
Γεωργούσης: Από ό,τι έμαθα από την υπεράσπισή μου, μπήκαν και οι δύο στο Αρχείο. Με κατηγόρησαν ότι κινηματογραφούσα με κρυφή κάμερα και ότι δεν υπήρξε συναίνεση.
 
Πρόεδρος: Εκτός από τις δύο μηνύσεις, κάτι άλλο;
 
Γεωργούσης: Μια ομάδα δικηγόρων από την πολιτική αγωγή ανέλαβαν τη δίωξη των ρατσιστικών δηλώσεων που βρίσκονται στην ταινία. Μια τρίτη δίκη, με κατηγορούμενο τον κ. Πλωμαρίτη.
 
Πρόεδρος: Η οποία πού βρίσκεται, σε ποιο στάδιο;
 
Γεωργούσης: Εχει εκδικαστεί και νομίζω ότι είναι ακόμη το εφετείο.
 
Πρόεδρος: Ο πρώτος βαθμός;
 
Γεωργούσης: Επέβαλε ένα χρόνο με αναστολή.
 
Πρόεδρος: Με ποια πράξη;
 
Γεωργούσης: Για υποκίνηση ρατσιστικού μίσους, του νόμου 1979.
 
Πρόεδρος: Και το εφετείο;
 
Γεωργούσης: Νομίζω ότι ήταν προσφάτως και αναβλήθηκε.
 
Πρόεδρος: Τη μήνυση που κάνατε εσείς σε ποιο χρόνο;
 
Γεωργούσης: Δεν έκανα καμία μήνυση. Σε ένα μικρό μέρος της ταινίας, όπου ο κ. Πλωμαρίτης αναφέρεται σε διώξεις αλλοδαπών και άλλων αντιφρονούντων και αναφέρεται ότι οι αλλοδαποί και οι αριστεροί θα μπουν σε φούρνους.
 
Πρόεδρος; Με βάση απόσπασμα της ταινίας;
 
Γεωργούσης: Ναι, με βάση απόσπασμα της ταινίας.
 
Εισαγγελέας (Αδ. Οικονόμου): Στη συνέχεια, πήγατε στην πλατεία του Αγίου Παντελεήμονα και συστηθήκατε και γνωριστήκατε με κάποιο Γεώργιο Βάθη;
 
Γεωργούσης: Βεβαίως.
 
Εισαγγελέας: Ο οποίος υπέγραψε να κάνετε την ταινία.
 
Ο Κ. Γεωργούσης διακόπτει την εισαγγελέα και συμπληρώνει, ότι ο Βάθης συμφώνησε με ενθουσιασμό να γίνει αυτή η ταινία. «Με ενθουσιασμό» επαναλαμβάνει η εισαγγελέας.
 
Εισαγγελέας: Γνωρίζετε εάν αυτός ο κύριος Βάθης είχε την εντολή και τη συναίνεση της ηγεσίας, ευθύς εξ αρχής, ούτως ώστε να εκφράζει τις απόψεις και να τον ακολουθείτε ή από μόνος του ενεργούσε;
 
Γεωργούσης: Δεν ξέρω εάν είχε κάποια έγγραφη άδεια ή οτιδήποτε…
 
Εισαγγελέας: Γνώριζε δηλαδή η ηγεσία, είχε δηλαδή την έγκριση, τι σας είπε;
 
Γεωργούσης: Από ό,τι κατάλαβα από τις δηλώσεις του κυρίου Βάθη, λόγω της έντονης παρουσίας της ΧΑ στην πλατεία, ήταν αδύνατο να κυκλοφορεί κάποιος με τόσο έντονη παρουσία, χωρίς να το γνωρίζει η οργάνωση. Μετά, όταν ήρθε ο κύριος Πλωμαρίτης, ως φίλος του κυρίου Βάθη, που ήταν και μέλος της Κεντρικής Επιτροπής -δεν ξέρω εάν είναι τώρα- έδωσε το πλήρες ΟΚ. Νομίζω ότι είναι μέλος της Κεντρικής Επιτροπής, είναι στην ταινία και νομίζω ότι είναι αδύνατο να μην γνωρίζει η οργάνωση την κινηματογράφηση.
 
Εισαγγελέας: Λέτε ότι ο Βάθης εξέφραζε απόψεις. Οι απόψεις αυτές τι αφορούσαν;
 
Γεωργούσης: Ο κύριος Βάθης σε πρώτο στάδιο μου εξήγησε την εκκαθάριση της πλατείας του Αγίου Παντελεήμονα και της γειτονιάς. Οπότε η ιστορία ξεκινάει από την αφήγηση της εκκαθάρισης. Γι’ αυτό και η ταινία ονομάστηκε οι καθαριστές, κάπως κωδικά. Μου ανέφερε ότι η γειτονιά είναι πολύ δύσκολη…
 
Εισαγγελέας: Αυτά που είπατε προηγουμένως, τα οποία καταχωρήσατε πάλι με ντοκιμαντέρ παρατήρησης ή τεκμηρίωσης όπως λέτε.
 
Γεωργούσης: Η λέξη ντοκιμαντέρ στα ελληνικά μεταφράζεται φεστιβάλ. Ολα τα ντοκιμαντέρ θεωρούνται ταινίες τεκμηρίωσης.
 
Εισαγγελέας: Που σημαίνει;
 
Γεωργούσης: Που σημαίνει ότι καταγράφουν κάποια περιστατικά, τα παρουσιάζουν και τα αναπαράγουν στον κόσμο. Από εκεί και πέρα σε κάθε ξεχωριστό είδος…
 
Εισαγγελέας: Και εκφράζουν τις απόψεις τους;
 
Γεωργούσης: Στο είδος που κάνω εγώ δεν εκφράζεται ποτέ η άποψη η δική μου, ρεπορτάζ ή σχολιασμός.
 
Εισαγγελέας: Ο Βάθης ήταν καλοδιωμένος;
 
Γεωργούσης: Είχε για πάνω από ένα μήνα ασύρματο μικρόφωνο. Δεν μπορείς να καλωδιώσεις κάποιον με το ζόρι. Και πολλές φορές έκανε χιούμορ με τους άλλους. Δήλωνε στους άλλους την παρουσία του μικροφώνου.
 
Εισαγγελέας: Αρα γνώριζε;
 
Γεωργούσης: Εκατό τοις εκατό.
 
Εισαγγελέας: Αντέδρασε; Είπατε ότι τον συναντήσατε τυχαία κάπου στο Κολωνάκι, αντέδρασε;
 
Γεωργούσης: Οχι
 
Εισαγγελέας: Ο Πλωμαρίτης και ο Σμυρνιώτης ήταν καλωδιωμένοι;
 
Γεωργούσης: Για τον Σμυρνιώτη δεν μίλησα. Ο Πλωμαρίτης δεν ήταν καλωδιωμένος.
 
Εισαγγελέας: Είπατε εδώ, ότι όταν ήσασταν στην παιδική ηλικία γνωρίζατε για τη ΧΑ. Τι γνωρίζατε;
 
Γεωργούσης: Δεν είχα μελετήσει πολύ τη ΧΑ. Απλά μου είχε μείνει σαν εικόνα, όταν πήγαινα στη Φωκίωνος Νέγρη, στην Κυψέλη, για καφέ, κυκλοφορούσαν μικρές ομάδες της ΧΑ με αγκυλωτούς σταυρούς στα μπράτσα. Και αυτό μου έκανε εντύπωση στα δεκαπέντε μου.
 
Εισαγγελέας: Ποια περίοδο:
 
Γεωργούσης: Το 1995. Είμαι γεννηθείς το 1980.
 
Εισαγγελέας: Λέτε ότι φορούσαν ναζιστική περιβολή. Δηλαδή; Κάτι συγκεκριμένο.
 
Γεωργούσης: Ημιστρατιωτικού τύπου αμφίεση, κάποια μέλη, 5 έως 20, κάποιοι είχαν σβάστικες στα μπράτσα και υπήρχε μια επιθετικότητα.
 
Εισαγγελέας: Ησαν και επιθετικοί;
 
Γεωργούσης: Από ό,τι κατάλαβα ήσαν και επιθετικοί. Είχα ακούσει ότι συνέβαιναν τότε περίεργα περιστατικά.
 
Εισαγγελέας: Η ταινία σας έχει βραβευθεί;
 
Γεωργούσης: Εχει βραβευθεί στο Διεθνές Φεστιβάλ του Σεράγεβο. Εχει ψηφιστεί η καλύτερη φοιτητική ταινία στη Μ. Βρετανία το 2012-2013. Εχει προβληθεί σε κάποια φεστιβάλ. Εχει προβληθεί, παρουσία καθηγητών και υπουργών, στο Μουσείο του Τρόμου των SS στο Βερολίνο, έχει προβληθεί στη Ρουμανία, στην Ουάσινγκτον στο Μουσείο του Ολοκαυτώματος. Στην Ελλάδα έχει προβληθεί για δύο εβδομάδες στους κινηματογράφους Τιτάνια και Δαναός και σποραδικά σε κάποιες εκδηλώσεις.
 
Εισαγγελέας: Εχετε απειληθεί;
 
Γεωργούσης: (Αφού επανέλαβε αυτά που είχε πει στην πρόεδρο, πρόσθεσε:) Κάποτε, κάποιοι χρυσαυγίτες με αναγνώρισαν στην πλατεία του Μαρουσίου και κινήθηκαν εναντίον μου. Τότε αναγκάστηκα να ζητήσω τη βοήθεια της ομάδας ΔΙΑΣ που ήταν εκεί κοντά.
 
Και έτσι έκλεισε η εξέταση του σκηνοθέτη Κ.Γεωργούση από την τακτική εισαγγελέα της έδρας Αδαμαντία Οικονόμου. Και στην συνέχεια εξετάστηκε από τον αναπληρωτή εισαγγελέα της έδρας.
 
Αν. Εισαγγελέας (Στ. Κωσταρέλλος): Τι ήθελαν να προβάλουν, με την συναίνεσή τους, στα πλαίσια της ταινίας;
 
Γεωργούσης: Κατά τη γνώμη μου, εκείνη την περίοδο, όπως είπα, η οργάνωση της ΧΑ έκανε ένα μεγάλο άνοιγμα  στην κοινωνία. Ετσι το εκτίμησα εγώ. Οπότε τα μέλη της οργάνωσης, κατά τη γνώμη μου, ένιωσαν υπερήφανα και ένιωσαν μια μεγάλη ευκαιρία να προβάλουν -συγγνώμη για την έκφραση- τον τσαμπουκά στον έξω κόσμο. Και με τη λεκτική και άλλη βία να γίνουν ελκυστικοί σε συγκεκριμένο κοινό.
 
Αν. Εισαγγελέας: Βασικό στοιχείο αυτών των συμπεριφορών ήταν η βία;  Μπορούμε να το πούμε;
 
Γεωργούσης: Η λεκτική βία και ένα-δύο περιστατικά με σωματική βία.
 
Αν. Εισαγγελέας: Τα περιστατικά της σωματικής βίας τι ήταν;
 
Γεωργούσης: Κάποια στιγμή, ο κύριος Πλωμαρίτης κλώτσησε κάποιον Πακιστανό, το πρώτο, και το δεύτερο ήταν κάποια πολλά σπρωξίματα στη Λαϊκή Αγορά. Πολύ ελαφρύτερο περιστατικό.
 
Αν. Εισαγγελέας: Τι άλλαξε μετά (σ.σ. εννοεί την προβολή της ταινίας) και σας κατηγόρησαν ότι πήρατε την ταινία κρυφά;
 
Γεωργούσης: Νομίζω, ότι η ηγεσία μετά τις εκλογές συνειδητοποίησε ότι μια τέτοια εικόνα δεν είναι καλή για την οργάνωση. Είναι κάτι που το σκέφθηκαν μετά. Την περίοδο της έπαρσης δεν το σκέφθηκαν καθόλου αυτό. Πίστευαν ότι ήρθε η ώρα να τα πούμε και να τα δείξουμε όλα.
 
Αν. Εισαγγελέας: Αναφέρατε ότι η ταινία παίχθηκε σε διάφορα φεστιβάλ του εξωτερικού. Τι ήθελαν να δειχθεί στα ξένα φεστιβάλ;
 
Γεωργούσης: Ο,τι ήθελαν να αναδειχθεί και στο ελληνικό κοινό.
 
Αν. Εισαγγελέας: Οτι;
 
Γεωργούσης: Στη ΧΑ υπήρχε μια συνεχής προτροπή στο πρόσωπό μου.
 
Αν. Εισαγγελέας: Οχι τα μέλη της ΧΑ, τα φεστιβάλ που παίζονταν. Για ποιο λόγο παίζονταν;
 
Γεωργούσης: Τα φεστιβάλ οργανώνονται βάσει θεματολογιών. Γενικώς προβάλλεται ό,τι είναι ενδιαφέρον από τον κόσμο. Στη Γενεύη προβλήθηκε γιατί τους ενδιαφέρει η υποβάθμιση των δικαιωμάτων στην Ελλάδα  και το φαινόμενο του νεοναζισμού. Και έγινε μεγάλη κουβέντα, παρουσία του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ.
 
Αν. Εισαγγελέας: Η ταινία πάει και παίζεται ή ελέγχεται;
 
Γεωργούσης: Ελέγχεται από την επιτροπή του Φεστιβάλ.
 
Αν. Εισαγγελέας: Ο Πλωμαρίτης…
 
Γεωργούσης: Ενα περιστατικό φασιστικής βίας, όπου μιλάει για φούρνους, κρεματόρια, όπου θα καούν άνθρωποι. Νομίζω ότι συνομιλούσαν ο Πλωμαρίτης με τον Αρχηγό.
 
Πρόεδρος: Το «νομίζω» από πού απορρέει;
 
Γεωργούσης: Η οργάνωση ήξερε κεντρικά για την παρουσία μου. Γι’ αυτό όταν έμπαινα στα γραφεία υπήρχε απόλυτη αποδοχή του προσώπου μου και των κινήσεών μου. Μάλιστα γνώριζε και ο κύριος Κασιδιάρης.
 
Αν. Εισαγγελέας: Από πού;
 
Γεωργούσης: Από την παρουσία μου στα γραφεία. Μάλιστα με είχε ταυτίσει με το όνομα Αγγλία. Οταν έμπαινα στα γραφεία, μου έλεγε «να περάσει η Αγγλία» και έμπαινα αμέσως στα γραφεία.
 
Αν. Εισαγγελέας: Τώρα, το Μουσείο του Τρόμου στο Βερολίνο, τι μουσείο είναι;
 
Γεωργούσης: Είναι ένα κρατικό μουσείο όπου αναδεικνύονται οι φρικαλεότητες των SS.
 
Αν. Εισαγγελέας: Η ταινία σας τι σχέση έχει μ’ αυτό;
 
Γεωργούσης: Το μουσείο έχει άμεση σχέση με το πανεπιστήμιο. Γιατί οι μελετητές του εθνικοσοσιαλισμού θεωρούν ότι η ΧΑ είναι γνήσιο τέκνο αυτού. Γι’ αυτό και με κάλεσαν.
 
Αν. Εισαγγελέας: Εσείς από τις συμπεριφορές που καταγράψατε βλέπετε ότι έχει κάποια σχέση;
 
Γεωργούσης: Απόλυτη.
 
Αν. Εισαγγελέας: Δηλαδή;
 
Γεωργούσης: Ο κύριος Πλωμαρίτης έκανε συνεχείς αναφορές στο Γ’ Ράίχ. Χαριτολογούσε με διάφορες εκφράσεις τύπου «Ζιγκ Χάιλ» (σ.σ. Ζήτω η Νίκη)…
 
Αν. Εισαγγελέας: Είναι καταγραμμένα αυτά στη ταινία;
 
Γεωργούσης: …«θα γίνω ο σκηνοθέτης της ΧΑ, θα τους βάλω σε στρατόπεδα συγκέντρωσης», μιλάει για τα «κόκκινα σκυλιά».
 
Αν. Εισαγγελέας: Ενας επαγγελματίας το καταλαβαίνει ότι η ταινία είναι με κρυφή κάμερα;
 
Γεωργούσης: Εγώ το καταλαβαίνω.
 
Αν. Εισαγγελέας: Στα φεστιβάλ;
 
Γεωργούσης: Θα το καταλάβαιναν για πλάκα, πανεύκολα.
 
Αν. Εισαγγελέας: Η Εθνική Σχολή Κινηματογράφου θα το δέχονταν εάν η ταινία ήταν με κρυφή κάμερα; Εγινε δεκτή η ταινία;
 
Γεωργούσης: Βγήκε η καλύτερη φοιτητική ταινία.
 
Στο σημείο αυτό, ολοκληρώθηκε η εξέταση του Κώστα Γεωργούση. Μια εξέταση ολοκληρωμένη και εμπεριστατωμένη από την πρόεδρο και τους εισαγγελείς, που δεν άφησε καμιά αμφιβολία για τον ναζιστικό-εγκληματικό χαρακτήρα της ΧΑ. Πέρα από την ενοχή των νεοναζιστών που κατηγορούνται για συγκεκριμένα κακουργήματα, ο σκηνοθέτης Γεωργούσης κατέθεσε την άμεση εμπειρία του για το ότι τα πάντα περνούσαν από τον έλεγχο του φίρερ και των υπόλοιπων ηγετικών στελεχών. Η κατάθεσή του στηρίζει την κατηγορία της ηθικής αυτουργίας του φίρερ, των βουλευτών και των υπόλοιπων ηγετικών στελεχών στη δολοφονία του Παύλου Φύσσα, στις απόπειρες ανθρωποκτονίας των αιγύπτιων ψαράδων και των μελών του ΠΑΜΕ κτλ. Μια κατηγορία που δεν υπάρχει στο κατηγορητήριο αυτής της δίκης, γεγονός που –κατά την άποψή μας- υποχρεώνει το δικαστήριο, μετά την τελική του κρίση, να διαβιβάσει τα πλήρη πρακτικά στην Εισαγγελία Εφετών για περαιτέρω δικαστκή διερεύνηση όσον αφορά την κατηγορία της ηθικής αυτουργίας του φίρερ, των βουλευτών και των ηγετικών στελεχών.


eksegersi.gr
_