Χρόνια μοναξιά: Πώς επηρεάζει την υγεία μας και πώς μπορούμε να την αντιμετωπίσουμε;


Δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην έχει αισθανθεί κάποια περίοδο της ζωής του μοναξιά.

Οι άνθρωποι είμαστε κοινωνικά όντα που βασιζόμαστε σε ασφαλή κοινωνικά περιβάλλοντα για να ευημερήσουμε.

Όταν αυτή η ανάγκη δεν εκπληρώνεται, νιώθετε μοναξιά, η οποία είναι μια κατάσταση του μυαλού όπου κάποιος νιώθει στενοχωρημένος που είναι μόνος και αποκομμένος από τον κόσμο γύρω του. Μπορεί να έχετε αισθανθεί έτσι, σαν παιδί την πρώτη ημέρα του σχολείου, ενώ έχετε ξεκινήσει μια νέα δουλειά, μετά από ένα χωρισμό ή ενώ είστε μόνοι στο σπίτι και εύχεστε να σας πάρει κάποιος τηλέφωνο.

Η μοναξιά επηρεάζει κάθε άτομο με διαφορετικούς τρόπους. Ωστόσο, οι περισσότεροι άνθρωποι δεν συνειδητοποιούν πόσο επικίνδυνη μπορεί να είναι η χρόνια μοναξιά για τη σωματική και ψυχική υγεία. Παρακάτω θα δείτε πώς η χρόνια μοναξιά μπορεί να επηρεάσει την κατάσταση της υγείας σας:

1.Kαρδιαγγειακές παθήσεις και εγκεφαλικό επεισόδιο

Νέες μελέτες έχουν βρει μια άμεση βιολογική σχέση μεταξύ της μοναξιάς και της καρδιαγγειακής υγείας. Η έρευνα έχει ανακαλύψει ότι η μοναξιά οδηγεί στη σκλήρυνση των αρτηριών (η οποία προκαλεί την υψηλή αρτηριακή πίεση), καθώς και σε υπερέκφραση των γονιδίων. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να δημιουργείται μακροχρόνια φλεγμονή και βλάβη στα αιμοφόρα αγγεία και τους ιστούς της καρδιάς, αυξάνοντας τον κίνδυνο καρδιακής ανεπάρκειας, εγκεφαλικού επεισοδίου και άλλων καρδιαγγειακών παθήσεων.

2. Διαταραχές του Ύπνου

Ο ύπνος και η μοναξιά είναι στενά συνδεδεμένα. Εκείνοι που είναι κοινωνικά απομονωμένοι μπορεί να υποφέρουν από κακή ποιότητα ύπνου και ως εκ τούτου να μην εκτελούνται σωστά οι διαδικασίες αποκατάστασης κατά τη διάρκεια του ύπνου. Αυτό το είδος της διαταραχής του ύπνου μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τη λειτουργία της καθημερινής ζωής ενός μοναχικού ατόμου.


3. Ασθενέστερο ανοσοποιητικό σύστημα

Έρευνες έχουν αποδείξει ότι οι ψυχοκοινωνικοί παράγοντες επηρεάζουν το ανοσοποιητικό σύστημα. Ιδιαίτερα, η μοναξιά έχει αποδειχθεί ότι ρυθμίζει τις ανοσολογικές διεργασίες με τη μείωση δραστικότητας των φυσικών φονικών κυττάρων και την αύξηση των επιπέδων των κυκλοφορούντων αντισωμάτων EBV. Με λίγα λόγια, η μοναξιά μπορεί να αποδυναμώσει το ανοσοποιητικό μας σύστημα.

4.Κατάθλιψη και αυτοκτονία

Αν δεν αντιμετωπιστεί η μοναξιά μπορεί να οδηγήσει σε κατάθλιψη, αίσθημα αναξιότητας, απελπισίας και ένα δυνητικό κίνδυνο αυτοκτονίας. Η κοινωνική απομόνωση έχει σοβαρές επιπτώσεις στην ψυχική ευημερία. Οι άνθρωποι έχουν ανάγκη για κοινωνική αλληλεπίδραση και όταν αυτή δεν υπάρχει, καταρρέουν ψυχικά και σωματικά πολλές φορές. Η κατάσταση αυτή οδηγεί στην κατάθλιψη, ακόμη και την αυτοκτονία.


5. Προβλήματα Ψυχικής Υγείας

Εκτός από την κατάθλιψη, η μοναξιά δημιουργεί άγχος, παράνοια και κρίσεις πανικού. Επιπλέον, οι ερευνητές έχουν διαπιστώσει ότι η μοναξιά σχετίζεται με επιταχυνόμενη εξασθένηση των γνωστικών λειτουργιών σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας. Ως εκ τούτου, το αίσθημα της μοναξιάς μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο της νόσου του Alzheimer αργότερα στη ζωή.

Χρόνια Μοναξιά: Πρόληψη και Αντιμετώπιση

Το να μην έχεις κάποιο σύντροφο, η μετακόμιση σε μια νέα πόλη ή μια νέα θέση εργασίας μπορεί να συμβάλλουν στη χρόνια μοναξιά. Όμως, υπάρχουν πολλοί τρόποι που μπορείτε να αποτραβήξετε τον εαυτό σας από αυτή την επιζήμια κατάσταση του νου.

1. Αναγνωρίστε και να κατανοήστε τη μοναξιά

Αναγνωρίστε ότι η μοναξιά είναι μια κατάσταση που πρέπει να αλλάξει. Παρατηρήστε τις συνέπειες που έχει η μοναξιά στη ζωή σας, σωματικά και ψυχικά. Λάβετε υπόψη ότι το να είσαι εσωστρεφής δεν είναι δικαιολογία για απομόνωση. Ναι, θα πρέπει να έχετε μοναξιά για να επαναφορτίσετε τις (κοινωνικές) σας μπαταρίες, αλλά και εσωστρεφείς άνθρωποι χρειάζονται αλληλεπίδραση για την ευημερία τους, όπως ακριβώς και ένας εξωστρεφής.

2. Συνδεθείτε ή επανασυνδεθείτε με την οικογένεια και τους φίλους σας

Μην βασίζεστε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να συνδεθείτε. Καλέστε τους αγαπημένους σας στο χώρο σας ή κανονίστε μια επίσκεψη. Βρείτε κύκλους ανθρώπων με τους οποίους μοιράζεστε κοινά ενδιαφέροντα και αξίες, καθώς αυτό θα σας βοηθήσει να αναπτύξτε ποιοτικές σχέσεις.

3. Βγείτε από το σπίτι

Ο τρόπος για να γνωρίσετε ανθρώπους είναι να συναντήσετε ανθρώπους. Ενσωματώστε τις εξορμήσεις στο πρόγραμμά σας, για παράδειγμα, κοινωνικές εκδηλώσεις, γυμναστική σε ένα πάρκο ή στο γυμναστήριο, επίσκεψη σε φίλους ή ακόμα μπορείτε να επισκεφθείτε δημόσιους χώρους που σας αρέσουν όπως βιβλιοθήκες ή πάρκα. Το να βρίσκεται περιτριγυρισμένοι από ανθρώπους σε ένα δημόσιο χώρο μπορεί να βοηθήσει ώστε να υποχωρήσει το αίσθημα μοναξιάς.

4. Εθελοντισμός

Το να βοηθάτε συνανθρώπους σας είναι ένας θαυμάσιος τρόπος για ενισχύσετε την αλληλεπίδραση και τη σύνδεσή σας με άλλους ανθρώπους. Επιλέξτε ένα φιλανθρωπικό ίδρυμα ή κάποιον οργανισμό που σας ενδιαφέρει και εγγραφείτε.

5. Υιοθετήστε κάποιο κατοικίδιο

Τα ζώα είναι απίστευτοι σύντροφοι και προσφέρουν παρηγοριά και υποστήριξη κατά τη διάρκεια αγχωτικών χρονικών περιόδων και σε περιόδους απομόνωσης. Έρευνα έχει δείξει ότι οι άνθρωποι με ελάχιστη ανθρώπινη υποστήριξη, οι οποίοι έχουν μεγάλη προσκόλληση σε ένα κατοικίδιο ζώο, έχουν λιγότερα ποσοστά κατάθλιψης και μικρότερο αίσθημα μοναξιάς.

6. Εναλλακτικές προσεγγίσεις

Για να αντιμετωπίσετε τις επιπτώσεις της μοναξιάς στην υγεία, δοκιμάστε φυσικές θεραπείες, όπως η άσκηση που απελευθερώνει ενδορφίνες (ορμόνες της χαράς), η σωστή διατροφή, η ύπνωση, ο βελονισμός και τα βότανα. Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι η θεραπεία για τη χρόνια μοναξιά στηρίζεται στην προσπάθεια να σταματήσει τον κύκλο της αρνητικής σκέψης που προκαλείται αρχικά. Η αυτοαντανάκλαση μπορεί να βοηθήσει με την αναγνώριση της πηγής και δουλεύοντας πάνω σε αυτό, μπορείτε να αναπτύξετε υγιείς κοινωνικές συνδέσεις.

Ωστόσο, αν η μοναξιά και η απομόνωση σάς βασανίζουν και σας εμποδίζουν να ζήσετε την καθημερινότητά σας, θα ήταν καλύτερο να συζητήσετε τις ανησυχίες σας με έναν ψυχοθεραπευτή ή με ένα έμπιστο πρόσωπο.


Πηγή: hippieteepee.gr
_