Αποκαλυπτήρια σήμερα για τους μνηστήρες του ΔΕΣΦΑ

Στις επόμενες ώρες αναμένεται το ΤΑΙΠΕΔ να ανακοινώσει την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του νέου διαγωνισμού για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ. Πρόκειται για τη φάση της μη
δεσμευτικής εκδήλωσης ενδιαφέροντος, η οποία θα δώσει μια πρώτη εικόνα για το ποιες εταιρείες μπαίνουν με αξιώσεις στο διαγωνισμό, που έρχεται ως "κάβα” του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων του ταμείου, μετά το άδοξο τέλος της προηγούμενης διαδικασίας του 2013 που επισφραγίστηκε με την αποχώρηση της εταιρείας Socar  του Αζερμπαϊτζάν τον περασμένο Οκτώβριο.
Κατά την πρώτη φάση λοιπόν της μη δεσμευτικής εκδήλωσης ενδιαφέροντος, το Ταμείο θα ανοίξει τους φακέλους που έχουν κατατεθεί προκειμένου να διαπιστωθεί εάν οι ενδιαφερόμενες εταιρείες πληρούν τις προϋποθέσεις που έχουν καθοριστεί.
Θυμίζουμε ότι η νέα προκήρυξη προβλέπει ρητά ότι οι ενδιαφερόμενες εταιρείες ή κοινοπραξίες εταιρειών θα πρέπει να διαθέτουν πιστοποίηση Ευρωπαίου διαχειριστή συστήματος φυσικού αερίου. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι εάν για παράδειγμα κατέβαινε ξανά στο νέο διαγωνισμό η Socar με αυτόνομο φάκελο τότε θα αποκλειόταν εξαρχής από τη διαδικασία (ως εταιρεία από χώρα εκτός ΕΕ που δεν έχει πιστοποιηθεί από την ΕΕ).
Αντίθετα εάν εταιρείες από τρίτες χώρες κατέβουν στο διαγωνισμό μέσω κοινοπραξίας με Ευρωπαϊκή εταιρεία διαχείρισης δικτύων τότε δε συντρέχει λόγος αποκλεισμού τους.
Αξίζει να αναφερθεί επίσης ότι οι εταιρείες που θα κριθεί ότι πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής στη διαδικασία (εκτός από την Ευρωπαϊκή πιστοποίηση, απαιτείται οικονομική ευρωστία και τεχνική επάρκεια) μπορούν στη συνέχεια να κατέβουν στην επόμενη φάση των δεσμευτικών προσφορών είτε αυτόνομα είτε σχηματίζοντας κοινοπραξία με άλλες εταιρείες. Αντίθετα χωρίς τη σύμπραξη με κάποια από τις εταιρείες που θα περάσουν στην επόμενη φάση, δεν μπορεί να εισέλθει αυτόνομα κάποιος νέος ενδιαφερόμενος.
Μνηστήρες
Κατά συνέπεια σήμερα αναμένεται να έχουμε μια σαφή εικόνα για το ποιες εταιρείες ενδιαφέρονται για το ΔΕΣΦΑ, η οποία ωστόσο ενδέχεται να διαφοροποιηθεί σε περίπτωση που υπάρξουν νέοι "συνασπισμοί” μεταξύ των συμμετεχόντων ή τρίτων παικτών.
Σημειώνεται ότι το προηγούμενο διάστημα υπήρξε από την ελληνική πλευρά μπαράζ επαφών με πιθανούς ενδιαφερομένους. Οι επαφές αυτές έδειξαν ότι υπάρχει ένας κύκλος εταιρειών, μεταξύ των οποίων και οι επιχειρήσεις που συμμετέχουν στην κοινοπραξία κατασκευής του αγωγού TAP, οι οποίες παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις γύρω από το ΔΕΣΦΑ.
Πρώτη στη λίστα των ενδιαφερομένων και εκ των φαβορί για το διαγωνισμό φέρεται να είναι η ιταλική Snam, η οποία θυμίζουμε είχε εμπλακεί και στον προηγούμενο διαγωνισμό όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε ζητήσει από τη Socar να συνεργαστεί με Ευρωπαίο διαχειριστή για να εγκρίνει τη μεταβίβαση, που ουδέποτε ολοκληρώθηκε. H Snam συμμετέχει στην κοινοπραξία του TAP με μερίδιο 20%.
Εκτός όμως από τη Snam, η οποία λόγω και γεωγραφικής εγγύτητας έχει άμεσο ενδιαφέρον, μεταξύ των εταιρειών που έχουν βολιδοσκοπηθεί για το νέο διαγωνισμό περιλαμβάνονται η βελγική εταιρεία Fluxys (κατέχει το 19% των μετοχών του TAP) και η ισπανική Enagas (16% των μετοχών του TAP). 
Πέραν των μετόχων του TAP το προηγούμενο διάστημα έχουν ακουστεί επίσης τα ονόματα και δύο ακόμη εταιρειών, της Ολλανδικής Gasunie και της Ρουμανικής   Transgaz. 
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι είναι πολύ πιθανό στο πλαίσιο της διαδικασίας μπορεί να εισέλθουν στη φάση των δεσμευτικών προσφορών και κάποια επενδυτικά funds, ιδιαίτερα εκείνα που ειδικεύονται σε επενδύσεις σε υποδομές, όπως το ευρωπαϊκό fund Μarguerite. 
Διαδικασία - Ανησυχίες
Η πώληση του ΔΕΣΦΑ αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση η οποία θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τέλος του έτους. Αυτή τη στιγμή η εκτίμηση που υπάρχει είναι ότι εφόσον τρέξουν οι διαδικασίες, τότε είναι πολύ πιθανό να έχει ανακηρυχθεί ο πλειοδότης, ωστόσο είναι πολύ δύσκολο να έχουμε και το οικονομικό κλείσιμο του διαγωνισμού εντός του 2017.
Με βάση την εικόνα σήμερα, μέσα στον Αύγουστο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η προεπιλογή από το ΤΑΙΠΕΔ ώστε να προχωρήσει η διαδικασία για την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών.
Εδώ λοιπόν υπάρχει μια εκκρεμότητα που αφορά στο ρυθμιστικό πλαίσιο και στην προβλεπόμενη αναθεώρηση του κανονισμού τιμολόγησης που επηρεάζει άμεσα την εξέλιξη του διαγωνισμού αφού θα καθορίσει τα μελλοντικά έσοδα του διαχειριστή και επομένως την αξία της εταιρείας και το προσφερόμενο τίμημα. 
Μάλιστα σε αυτό το κομμάτι αναμένεται να εκδηλωθούν τριβές με δεδομένο ότι ο ρυθμιστής πιέζει για μείωση των ταριφών του δικτύου και ειδικότερα των ταριφών που αφορούν στη χρήση του τερματικού σταθμού  LNG της Ρεβυθούσας, κάτι που εφόσον συμβεί θα επηρεάσει αρνητικά το τίμημα του διαγωνισμού.
Αυτή είναι και η μεγαλύτερη ανησυχία της κυβέρνησης, αφού ο προηγούμενος διαγωνισμός που ακυρώθηκε είχε πετύχει τίμημα  400 εκατ. ευρώ πολύ μεγαλύτερο από την τότε αποτίμηση που ξεπερνούσε τα 320 εκατ. ευρώ. 
Παρά την αισιοδοξία κυβερνητικών στελεχών υπάρχει πάντα ανοιχτό το ενδεχόμενο ο νέος διαγωνισμός να κινηθεί σε χαμηλότερα επίπεδα και για αυτό το λόγο άλλωστε ο ένας εκ των πωλητών, δηλαδή τα ΕΛΠΕ, θα προχωρήσουν σε δική τους ανεξάρτητη αποτίμηση, προκειμένου να εισηγηθούν προς τη ΓΣ την πώληση ή όχι του 35% που κατέχουν στο ΔΕΣΦΑ.
capital.gr
_