Ενίσχυση της ασφάλειας & υπηρεσίες στον πολίτη

Η Ελλάδα έχει κυριαρχικά δικαιώματα στις 39 μοίρες ανατολικά, διαθέτει δηλαδή φάσμα δικό της, το οποίο στην παρούσα φάση υποαξιοποιεί για τις ανάγκες του Στρατού και της ΕΥΠ, ενώ θα μπορούσε να κάνει πολύ περισσότερα για την Εθνική Αμυνα και την Εθνική Ασφάλεια.
Ωθηση της επιχειρηματικότητας υψηλής τεχνολογίας, ενίσχυση της εθνικής ασφάλειας, σημαντικά κοινωνικά οφέλη.
Εκεί προσβλέπει η ίδρυση του
Εθνικού Κέντρου Διαστημικών Εφαρμογών (ΕΚΔΕ) που ήδη προανήγγειλε ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, με το σχετικό νομοσχέδιο να κατατίθεται τις επόμενες ημέρες στη Βουλή. «Αξιοποιώντας ένα περιουσιακό στοιχείο του ελληνικού λαού, πράττουμε το αυτονόητο. Αδιανόητη ήταν η απόφαση αυτών που παραχώρησαν εθνικό "έδαφος"» δηλώνει στο «Εθνος της Κυριακής» ο Νίκος Παππάς.
«O νέος φορέας, εκτός από τη μίσθωση των διαθέσιμων αναμεταδοτών που δεν θα αξιοποιηθούν από το ελληνικό Δημόσιο, θα αξιοποιήσει επιστημονικά και ερευνητικά τα δικαιώματα της χώρας. Θα διευκολύνει -μεταξύ άλλων- την αξιοποίηση εφαρμογών από την ΕΑΒ και τον Ελληνικό Στρατό και την απορρόφηση ευρωπαϊκών και διεθνών κονδυλίων για τη διαστημική έρευνα και τεχνολογία» υπογραμμίζει ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής.
Η ίδρυση του ΕΚΔΕ με αρχικό κεφάλαιο 50.000€ αφορά κατά βάση τον ελληνικό δορυφόρο Hellas Sat. Τα κανάλια του δορυφόρου που δεν χρησιμοποιούνται από τις ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις αλλά και την ΕΥΠ θα χρησιμοποιηθούν για ερευνητικά προγράμματα, ενώ παράλληλα η εμπορική τους εκμετάλλευση θα αποφέρει σημαντικά έσοδα στο ελληνικό Δημόσιο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό της εκπομπής του δορυφορικού προγράμματος της ΕΡΤ το οποίο γίνεται σήμερα μέσω του γαλλικού δορυφόρου με το ανάλογο τίμημα, ενώ μετά την ίδρυση του ΕΚΔΕ θα εκπέμπει σύντομα μέσω Hellas Sat με χαμηλότερο αντίτιμο. Αυτονόητο είναι πως θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και υψηλής κατάρτισης επιστήμονες θα ενταχθούν στο ανθρώπινο δυναμικό του Εθνικού Κέντρου. «Δεν μπορεί να διαθέτουν αντίστοιχες υπηρεσίες η Βουλγαρία, το Μαρόκο και η Νιγηρία και να μη διαθέτει η Ελλάδα» σχολιάζουν με νόημα αρμόδιες κυβερνητικές πηγές.

Starts ups
Το ΕΚΔΕ θα συμβάλει στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας υψηλής τεχνολογίας. Στη χώρα μας, αν και δεν είναι ευρέως γνωστό, δραστηριοποιούνται πληθώρα starts ups αλλά και μικρών εταιρειών οι οποίες παράγουν για εταιρείες του εξωτερικού και δημιουργούν νέα προϊόντα. Αυτήν τη στιγμή στην Ελλάδα υφίστανται περισσότερες από 70 εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην υψηλή τεχνολογία με συγκεκριμένες εφαρμογές για το Διάστημα. Επιπλέον μεγάλες ιδιωτικές επιχειρήσεις παράγουν μέρη για εξειδικευμένα οπλικά συστήματα τα οποία εμείς κατόπιν αγοράζουμε, ενώ η οπλική αμυντική βιομηχανία μπορεί να έχει σημαντικό ρόλο και εξειδικευμένη συνεργασία με μια εταιρεία που θα εκμεταλλεύεται τους ευρωπαϊκούς πόρους που είναι αφειδώς διαθέσιμοι. Θα ενεργοποιεί και θα ενισχύει την εγχώρια αμυντική βιομηχανία.
Αξιοποιώντας ένα περιουσιακό στοιχείο του ελληνικού λαού, πράττουμε το αυτονόητο. Αδιανόητη ήταν η απόφαση αυτών που παραχώρησαν εθνικό "έδαφος"

ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΠΑΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

Αξιοποιώντας ένα περιουσιακό στοιχείο του ελληνικού λαού, πράττουμε το αυτονόητο. Αδιανόητη ήταν η απόφαση αυτών που παραχώρησαν εθνικό  έδαφος   ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΠΑΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ


Η ίδρυση του ΕΚΔΕ κρίνεται σημαντική και στον ιδιαίτερα ευαίσθητο τομέα της Εθνικής Ασφάλειας. Η Ελλάδα έχει κυριαρχικά δικαιώματα στις 39 μοίρες ανατολικά, διαθέτει δηλαδή φάσμα δικό της, το οποίο εάν δεν αξιοποιήσει με βάση τις διεθνείς συνθήκες το χάνει.
Στην παρούσα φάση υποαξιοποιεί για τις ανάγκες του Στρατού και της ΕΥΠ το συγκεκριμένο φάσμα, ενώ θα μπορούσε να κάνει πολύ περισσότερα για την Εθνική Αμυνα και την Εθνική Ασφάλεια.
Τέλος δεν είναι αμελητέα τα κοινωνικά οφέλη που θα προκύψουν από τη δημιουργία του Εθνικού Κέντρου. Η χώρα μας, ενώ έχει δαπανήσει δεκάδες εκατομμύρια τις τελευταίες δύο δεκαετίες για τη συμπαραγωγή πολύπλοκων δορυφορικών συστημάτων όπως το Ευρωπαϊκό GPS (GALILEO) ή το COPERNICUS, δεν έχει κανένα σχεδιασμό για την αξιοποίησή τους για τις κοινωνικές ανάγκες. Τα δορυφορικά συστήματα, πέρα από τη βοήθεια που προσφέρουν στον εντοπισμό της θέσης, συνιστούν αιχμή του δόρατος για δράσεις όπως η πρόληψη πυρκαγιών, πλημμυρών, φυσικών καταστροφών ή η πρόληψη αυθαίρετης δόμησης.
«Με την ίδρυση του Εθνικού Κέντρου Διαστημικών Εφαρμογών πράττουμε το αυτονόητο. Αντίθετα, λίγα χρόνια πριν, αδιανόητες αποφάσεις των τότε κυβερνήσεων μάς οδήγησαν να ?απεμπολήσουμε?, ουσιαστικά, τα δικαιώματά μας στο διαστημικό φάσμα» επισημαίνει ο Νίκος Παππάς απαντώντας παράλληλα στις κριτικές που δέχθηκε αμέσως μετά την εξαγγελία της ίδρυσης του ΕΚΔΕ. «Η κριτική που δέχθηκε η απόφασή μας, αν και καλοδεχούμενη, δεν κρίνεται ως σοβαρή. Η ίδρυση του ΕΚΔΕ θα ισχυροποιήσει την Ελλάδα στον τομέα της ασφάλειας, θα διασφαλίσει έσοδα από την αξιοποίηση ενός περιουσιακού στοιχείου του ελληνικού λαού και θα στηρίξει τους Ελληνες ερευνητές, όπως και τις επιχειρήσεις που ασχολούνται με τον εν λόγω τομέα».
Αλέξανδρος Κ. Κολοβός Επίκουρος καθηγητής Σχολής Ικάρων, ταξίαρχος ΠΑ (ε.α.)
Αλέξανδρος Κ. Κολοβός Επίκουρος καθηγητής Σχολής Ικάρων, ταξίαρχος ΠΑ (ε.α.)
Οσον αφορά την τοποθέτηση του προέδρου της Νέας Δημοκρατίας στο συγκεκριμένο θέμα, ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής απαντά: «Τα σχόλια - αστεϊσμοί του κ. Μητσοτάκη βάζουν τον αρχηγό της ΝΔ σε έναν μοναχικό δρόμο.
Το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, από την άλλη, συμβαδίζει με όλους εκείνους τους επιστήμονες και τους υγιείς επιχειρηματίες του τομέα της διαστημικής έρευνας, που ήδη καλοδέχθηκαν την απόφαση του ΕΚΔΕ».


ΑΛΕΞΗΣ ΜΙΧΑΣ
amichas@pegasus.gr


ΑΡΘΡΟ
H δημιουργία κεντρικού φορέα είναι μια εθνική επιταγή που έχει καθυστερήσει δύο δεκαετίες
Επιθυμώ να συμβάλω στον δημόσιο διάλογο που ξεκίνησε σχετικά με την ανακοίνωση ίδρυσης μιας Εθνικής Υπηρεσίας Διαστήματος με την επωνυμία Εθνικό Κέντρο Διαστημικών Εφαρμογών (ΕΚΔΕ) για μια σειρά λόγους: Υπήρξα ο προϊστάμενος του ομώνυμου ΕΚΔΕ, το χρονικό διάστημα 1992-2006 όταν αυτό λειτουργούσε ως φορέας του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, πριν καταργηθεί το 2010. Παρακολούθησα την τελευταία εικοσιπενταετία την ανάπτυξη των σχετικών θεμάτων στην ΕΕ. Εχω διαχρονικά συμμετάσχει και σε άλλες προσπάθειες δημιουργίας Εθνικής Υπηρεσίας Διαστήματος, το 1993 (υπό το τότε υπουργείο Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας) και το 2004 καθώς και της Εθνικής Στρατηγικής το 2005, από τη Γενική Γραμματεία Ερευνας & Τεχνολογίας, που όλες απέτυχαν.
Η θέση μου είναι ότι η δημιουργία ενός κεντρικού φορέα είναι μια εθνική επιταγή, που έχει καθυστερήσει δύο δεκαετίες. Αυτή εδράζεται στη διεθνή πρακτική. Ειδικά στην ΕΕ οι περισσότερες χώρες, σύμφωνα με το πλαίσιο που θέτει η Ευρωπαϊκή Πολιτική Διαστήματος του 2007, ακολουθούν την εξής τυπική οργάνωση: Πρώτον την καταγραφή των στόχων της χώρας, το τι θέλει μια χώρα από το Διάστημα, που εκφράζεται με ένα κείμενο Πολιτικής για το Διάστημα. Δεύτερον το πώς οι στόχοι της χώρας υλοποιούνται με συγκεκριμένα τεχνικά μέσα, που εκφράζεται με ένα καταγεγραμμένο και ιεραρχημένο Πρόγραμμα για το Διάστημα. Τρίτον με την ύπαρξη ενός κεντρικού Φορέα, που εισηγείται, εποπτεύει και συντονίζει τα παραπάνω. Ο συντονισμός απαιτείται, μια και οι δορυφόροι είναι κλασικά μέσα διπλής χρήσης, όπου χρησιμοποιούνται για περισσότερο από έναν σκοπούς. Για τον σκοπό αυτό η Ενωση έχει θεσπίσει έναν μόνιμο δομημένο διάλογο ανάμεσα στους χρήστες, ώστε να αποφεύγονται επικαλύψεις, έξοδα κλπ.
Η χώρα σήμερα στερείται και των τριών αυτών απαραίτητων δομικών στοιχείων για να έχει μια επιτυχή παρουσία στο Διάστημα. Ειδικότερα:
• Ως προς την Εθνική Πολιτική για το Διάστημα: Αυτή σήμερα απουσιάζει (πλην του υπουργείου Αμυνας, που διαθέτει από το 1995). Αν δεν έχουμε αποφασίσει το τι θέλουμε, πώς τα υλοποιούμε;
• Ως προς το Πρόγραμμα για το Διάστημα: Αν και δεν υφίσταται Πολιτική, εντούτοις οι φορείς αναπτύσσουν δράσεις βάσει των αναγκών τους. Η χώρα διαθέτει σημαντικές ικανότητες σε δορυφορικά μέσα [δικαιώματα σε 2 δορυφόρους παρατήρησης γης Helios-2, στις τηλεπικοινωνίες (Hellas Sat), αλλά και πολλούς ιδιόκτητους επίγειους σταθμούς για δορυφορική πλοήγηση, μετεωρολογία, έρευνα & διάσωση] με άγνωστο όμως ύψος κτήσης. Οι ικανότητες είναι κατακερματισμένες, δεν είναι συνολικά καταγεγραμμένες, πολύ δε περισσότερο ιεραρχημένες.
• Ως προς τον κεντρικό Φορέα. Αυτός απουσιάζει. Οι φορείς προωθούν τα σχετικά θέματα σύμφωνα με τις ανάγκες τους και στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, εν πολλοίς ασυντόνιστα, χωρίς να υφίσταται η κατάλληλη διαβούλευση και αλληλοενημέρωση. Ενδεικτική η δήλωση Γενικού Γραμματέα Ερευνας & Τεχνολογίας ότι «η μελέτη για τη Στρατηγική Διαστήματος θα πρέπει να εστιαστεί μόνο σε θέματα Ε&Τ λόγω αρμοδιότητας ΓΓΕΤ». Η λύση κεντρικής διαχείρισης των θεμάτων του Διαστήματος μέσω διυπουργικών Επιτροπών δοκιμάστηκε και εγκαταλείφθηκε. Σήμερα δεν υπάρχει ένας δομημένος μηχανισμός επικοινωνίας μεταξύ των συναρμόδιων φορέων, με αποτέλεσμα την έλλειψη κοινής χρήσης των διατιθέμενων μέσων και πιθανά την περιττή επανάληψη ήδη υφιστάμενων δυνατοτήτων, με επικάλυψη προσπαθειών και κόστους.
Η έλλειψη πολιτικής και Φορέα δεν κάνει μόνο δύσκολη την ιεράρχηση των προτεραιοτήτων και τη συνεπακόλουθη χρηματοδότηση των ευκαιριών σε εθνικό επίπεδο. Δεν είμαι καν σίγουρος αν η νέα αντίληψη που υπάρχει πια στην Ευρώπη για το Διάστημα έχει γίνει πλήρως κατανοητή σε όλους. Οι συνθήκες στην ΕΕ έχουν αλλάξει και το δορυφορικό της πρόγραμμα (Copernicus, Galileo) έγινε ήδη επιχειρησιακό, με μια προσέγγιση προσανατολισμένη στον χρήστη. Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος ρίχνει το βάρος του στην υποστήριξη της διαστημικής βιομηχανίας και τις υπηρεσίες. Εδώ ακόμα ο χειρισμός των θεμάτων αντιμετωπίζεται κυρίως ως ζήτημα έρευνας και τεχνολογίας και όχι κατανάλωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών από τους τελικούς χρήστες.
Η πεποίθησή μου ότι το κύριο πρόβλημα στον χώρο περιγράφεται με μια λέξη: Δομή. Μια συντονιστική δομή διακυβέρνησης που θα προσδιορίζει την κατανομή των ευθυνών, των ρόλων μεταξύ του δημόσιου αλλά και του ιδιωτικού τομέα. Μια ορθολογική κατανομή αρμοδιοτήτων και υποχρεώσεων επιτρέπει σε όλους τους εμπλεκόμενους να εκπληρώνουν τα καθήκοντά τους με αποτελεσματικό τρόπο. Μια παρέμβαση του τ. υφυπουργού Εξωτερικών Δ. Κούρκουλα ανέφερε ότι «επί ελληνικής Προεδρίας της ΕΕ το 2003, έπειτα από ελληνική πρωτοβουλία για ''Ευρωπαϊκή Πολιτική Αμυνας και Ασφάλειας και Διάστημα'' εντάχθηκε η αμυντική διάσταση στην πολιτική Διαστήματος της ΕΕ». Είχε προηγηθεί το 1998 μια άλλη πρωτοβουλία του ΕΚΔΕ, για την Πολιτική Διαστήματος της Δυτικοευρωπαϊκής Ενωσης.
Γιατί πέτυχαν αυτές οι δύο πρωτοβουλίες, μέσα στο δύσκολο περιβάλλον των 10 χωρών της ΔΕΕ και των 15 της ΕΕ; Πώς πείστηκαν διαστημικές δυνάμεις όπως η Γαλλία, η Αγγλία, η Γερμανία και η Ιταλία επί της σχετικής ανάγκης, ενώ στην Ελλάδα δεν μπορεί στοιχειωδώς να αναπτυχθεί μια Εθνική Πολιτική Διαστήματος; Η απάντηση είναι η ίδια: Η Δομή. Γιατί και οι δύο πρωτοβουλίες ΕΚΔΕ αναπτύχθηκαν μέσα στο πλαίσιο μιας σαφούς δομής των υπουργείων Εξωτερικών και Αμυνας, που επέτρεπε κάτι τέτοιο.
Το νέο περιβάλλον ασφάλειας σε συνδυασμό με την οικονομική ύφεση επιβάλλει επανεξέταση των δομών μας. Η πρόταση για τη σύσταση μιας Εθνικής Υπηρεσίας Διαστήματος, υπό την προϋπόθεση ότι θα υλοποιηθεί κατάλληλα, ανταποκρίνεται στο παραπάνω κενό. Κρίνω δε ιδιαίτερα σημαντικό ότι η πρόταση για το ΕΚΔΕ αναπτύσσεται από πάνω προς τα κάτω, κάτι που σημαίνει για πρώτη φορά συνειδητοποίηση της ανάγκης σε υψηλό πολιτικό επίπεδο και όχι από κάτω προς τα πάνω, από το επίπεδο των χρηστών, όπως τις προηγούμενες 3-4 φορές, που όλες είχαν αποτύχει.

Αλέξανδρος Κ. Κολοβός



ΕΘΝΟΣ
.