Ticker

6/recent/ticker-posts

728x90

Εκκρεμότητες και καθυστερήσεις δυναμιτίζουν τις αποκρατικοποιήσεις

Επεσε στα €500 εκατ. ο φιλόδοξος στόχος για είσπραξη €2 δισ. το 2016 – Θολό τοπίο στην ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ
Σε μια ιδιότυπη «νάρκη» έχει πέσει το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Η πραγματικότητα για το 2016 έδειξε ότι ο στόχος των 2 δισ. ευρώ που εκτιμούσε πως θα
έβαζε στα κρατικά ταμεία το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) ήταν υπερβολικά φιλόδοξος.

Ο τελικός λογαριασμός προσγειώθηκε στα 500 εκατ. ευρώ, ενώ τα εκτιμώμενα έσοδα για το 2017, σύμφωνα με το σχέδιο του προϋπολογισμού, αγγίζουν τα 2,6 δισ. ευρώ.

Αν και η ελληνική κυβέρνηση έδειξε μέσα στη χρονιά, παρά τους αφορισμούς του παρελθόντος, να μπαίνει στις «ράγες» του προγράμματος του ΤΑΙΠΕΔ, η δυστοκία στην προώθηση των διαδικασιών φέρνει και πάλι καθυστερήσεις.

Παράλληλα, το θολό τοπίο που έχει διαμορφωθεί στην ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ, μετά την τοποθέτηση του τέως προέδρου κ. Στέργιου Πιτσιόρλα, στο υπουργείο  Οικονομίας και Ανάπτυξης ως υφυπουργού απειλεί με στασιμότητα όλες τις εν εξελίξει διαδικασίες.


Πάει για το επόμενο έτος η παράδοση των αεροδρομίων
1,234 δισ. ευρώ θα καταβάλει η κοινοπραξία Fraport-Slentel
Στο επόμενο έτος μεταφέρεται τελικά το εφάπαξ τίμημα, ύψους 1,234 δισ. ευρώ, για την ανάληψη των 14 περιφερειακών αεροδρομίων από την κοινοπραξία Fraport-Slentel, το οποίο θα μπορούσε να «σώσει» το παιχνίδι για τους στόχους του 2016. Πρόκειται για μια καταβολή άμεσα συνδεδεμένη με την ολοκλήρωση της διαδικασίας παράδοσης.

Αξιόπιστες πηγές έλεγαν το προηγούμενο διάστημα ότι θα μπορούσε, εφόσον όλα ολοκληρωθούν και καταβληθεί εντός του Ιανουαρίου του 2017, να προσμετρηθεί λογιστικά στο προηγούμενο έτος.

Ωστόσο δεν είναι απίθανο η παράδοση να μετατεθεί έτι περαιτέρω, καθώς υπάρχουν ακόμα εκκρεμότητες που τορπιλίζουν τη διαδικασία. Υπενθυμίζεται ότι πρόθεση του παραχωρησιούχου, κατά δήλωση του προέδρου του Εκτελεστικού Συμβουλίου της Fraport, δρ Στέφαν Σούλτε, ήταν να αναλάβει τα περιφερειακά αεροδρόμια μέσα στον ερχόμενο Δεκέμβριο.

Ενα από τα σημαντικά εμπόδια ήρθη με την ψήφιση του νόμου 4427/2016 για την αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), αν και η Κομισιόν συνιστά ορισμένες τεχνικές προσαρμογές που δεν έχουν προχωρήσει.
Αγκάθι για την υπογραφή της συμφωνίας με την Πυροσβεστική Υπηρεσία, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος» έχει οριστικοποιηθεί με τίμημα στο 1 εκατ. ετησίως, παραμένουν τα πρακτικά ζητήματα. Η μετακίνηση περί των 450 ατόμων, που εκτιμάται ότι χρειάζονται στα 14 αεροδρόμια, από τις κεντρικές υπηρεσίες προς τα νησιά δεν είναι μια διαδικασία που γίνεται με το πάτημα ενός κουμπιού.

Εκτός από την ειδική εκπαίδευση που θα χρειαστεί, θα πρέπει να εξασφαλιστεί και η διαμονή των πυροσβεστών, η οποία σε ορισμένες περιπτώσεις, π.χ. Μύκονος και Σαντορίνη, μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά κοστοβόρος.

Ελλείψεις

Επίσης, τροχοπέδη αποτελεί το υψηλό κόστος για το Ελληνικό Δημόσιο των εργασιών που απαιτούνται (εκτιμάται μαζί με απαλλοτριώσεις γύρω στα 500 εκατ.) για την πιστοποίηση των 14 αερολιμένων βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας ως το τέλος του 2017. Οπως σημειώνουν πηγές με γνώση αεροπορικών θεμάτων μιλώντας στο «Βήμα», στην Κω απαιτείται παράλληλος τροχιόδρομος, ενώ το υφιστάμενο αεροδρόμιο Κέρκυρας δεν είναι εφικτό να πιστοποιηθεί. Ελλειψη που θα ενεργοποιήσει ρήτρες εις βάρος του Δημοσίου.

Με ολοκληρωμένα τα master plans των αεροδρομίων, η Fraport Greece έχει ξεκινήσει τη στελέχωση των περιφερειακών αεροδρομίων από τους αερολιμενάρχες, ορισμένοι εκ των οποίων προέρχονται από την ΥΠΑ - γίνονται μάλιστα συχνά στόχοι επιθέσεων από τους πρώην συναδέλφους τους.

Η εταιρεία πρόκειται να απασχολήσει 550 άτομα, ενώ οι περίπου 300 εργαζόμενοι της ΥΠΑ που φρόντιζαν για τη λειτουργία των αεροδρομίων θα στελεχώσουν άλλες θέσεις της υπηρεσίας.

Η εκπαίδευση όσων έχουν ήδη προσληφθεί πρόκειται να ξεκινήσει το διάστημα Δεκεμβρίου - Ιανουαρίου, προκειμένου να είναι όλοι έτοιμοι για την ανάληψη λίγο πριν από τη θερινή περίοδο.

Ενστάσεις όμως υπάρχουν για την έλλειψη πιστοποιημένου προσωπικού που θα κάνει διαχείριση πίστας, το οποίο και δεν προλαβαίνει να πιστοποιηθεί αν ο παραχωρησιούχος αναλάβει τη λειτουργία τον Φεβρουάριο.


Εχει «παγώσει» η κρίσιμη επένδυση του Ελληνικού
Χρειάζονται έξι μήνες για την πλήρωση των προαπαιτουμένων
Ακόμη μεγαλύτερα είναι τα προβλήματα στην υπόθεση του Ελληνικού, μια κρίσιμη επένδυση για ολόκληρο το Λεκανοπέδιο, που έχει «παγώσει».

Η ημερομηνία κύρωσης της σύμβασης παραχώρησης για την ανάπτυξη του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού - Αγίου Κοσμά μετατέθηκε από τις 14 Νοεμβρίου 2016 για το τέλος Μαρτίου 2017. Αυτό προέβλεψε λίγο-πολύ το Compliance Report της Επιτροπής που εκτίμησε στο εξάμηνο το απαιτούμενο διάστημα για την πλήρωση ενός αριθμού προαπαιτουμένων. Γνώστες όμως των χρόνων του κρατικού μηχανισμού ανεβάζουν το διάστημα αυτό σε 8-10 μήνες.

Η έγκριση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) του επενδυτή με προεδρικό διάταγμα, όπως προβλέπεται στον Ν. 4062/2012, είναι μια από τις βασικές εκκρεμότητες ως την αδειοδότηση της επένδυσης. Πρόκειται για ένα σχέδιο που προσδιορίζει σε γενικές γραμμές τα όρια των ειδικών ζωνών, τις προς πολεοδόμηση περιοχές, τις οριογραμμές των υδατορεμάτων, καθώς και τους όρους και κατευθύνσεις για την προστασία και διαχείριση του περιβάλλοντος.

Παράλληλα, ο ιδιώτης θα πρέπει να υποβάλει Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), και αυτή να λάβει την έγκριση του υπουργού Περιβάλλοντος μετά τη διατύπωση γνώμης από Ειδική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων εγνωσμένου διεθνούς κύρους. Η διαδικασία ως την έγκριση του ΣΟΑ βάσει νόμου θα πρέπει να ολοκληρωθεί εντός εξαμήνου εφόσον ο φάκελος είναι πλήρης.

Για να κατατεθεί όμως το ΣΟΑ, θα πρέπει να «κλείσει» μια σειρά από ζητήματα που περιλαμβάνουν την οριοθέτηση του αιγιαλού, αλλά και την κήρυξη ή μη της έκτασης ως ζώνης αρχαιολογικού ενδιαφέροντος. Γεγονός που θα δημιουργήσει ουσιαστικό πρόβλημα στον γενικό σχεδιασμό, μόνο αν τα ευρήματα μειώσουν τη δομήσιμη επιφάνεια πάνω από 5%. Ακολουθεί η θέση σε ισχύ των κοινών υπουργικών αποφάσεων για την έγκριση των πολεοδομικών μελετών που προβλέπονται και άλλων θεμάτων, όπως χωροθέτηση κτιρίων, περιβαλλοντικοί όροι κ.τ.λ.

Το καζίνο

Το πλέον μετέωρο ζήτημα είναι αυτό της αδειοδότησης του καζίνου, καθώς απαιτείται η θέσπιση γενικού νομοθετικού πλαισίου για τη χορήγηση αδειών λειτουργίας καζίνου και εντός αυτού του πλαισίου η χορήγηση μέσω δημόσιου διαγωνισμού της αναγκαίας άδειας λειτουργίας. Σε αυτό το σημείο, κρίσιμος θα είναι ο όρος που θα επιβάλει στον κάτοχο της άδειας λειτουργίας την υποχρέωση να εκκινήσει τη λειτουργία της εγκατάστασης εντός σύντομου χρονικού διαστήματος, λαμβάνοντας υπόψη τις τεχνικές προδιαγραφές του Σχεδίου Γενικής Διάταξης. Αυτό γιατί το καζίνο συμπεριελήφθη στη σύμβαση ως μέσο για τη δημιουργία ταμειακών ροών που θα συμβάλουν στη χρηματοδότηση της επένδυσης των 9 δισ. ευρώ.

Και οι πρόσφυγες

Τέλος, για την εκταμίευση του εφάπαξ τιμήματος, ύψους 310 εκατ. ευρώ, πρέπει να γίνει και η παράδοση του ακινήτου, ελεύθερου από κατοχή τρίτων στο σύνολό του. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης επισήμανε αυτή την εβδομάδα στη Βουλή ότι η μετακίνηση του αμαξοστασίου της ΟΣΥ από το Ελληνικό - σε εγκατάσταση που δεν έχει ακόμα καθοριστεί - θα γίνει βάσει του μνημονίου συνεργασίας τρεις ημέρες πριν από τη μεταφορά των μετοχών στην Ελληνικό ΑΕ. Ενα ακόμη αγκάθι αποτελεί η μετεγκατάσταση των προσφύγων, που μετατίθεται συνεχώς ελλείψει άλλου διαθέσιμου χώρου φιλοξενίας.



Όλγα Κλώντζα
ΒΗΜΑ
.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια