Μια αντισυνταγματικότητα που δεν σηκώνει θύελλες

Η αντισυνταγματικότητα των νόμων και η υπεράσπιση του Συντάγματος και της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) είναι τελικά κατά το πολιτικό δοκούν κρίσιμα ζητήματα.

Διαφορετικά δεν εξηγείται το πώς τόσο γρήγορα με την πίεση της αντιπολίτευσης και των καναλαρχών εξετάστηκε η αντισυνταγματικότητα του Νόμου Παππά, αλλά κανενός το αυτί δεν ίδρωσε όταν τμήμα του Αρείου Πάγου έχει κρίνει ήδη δύο φορές αντισυνταγματική τη διάταξη Στουρνάρα - Μαυραγάνη (Ν. 4092/2012) για τα χαμηλά ανώτατα όρια αποζημιώσεων συγγενών και θυμάτων τροχαίων κι ενώ ο νόμος συνεχίζει να ισχύει! Τώρα, μετά από 4 χρόνια, θα κριθεί από την Ολομέλεια του Αρείου Πάγου.

Η «Εφ.Συν.» έχει επανέλθει με δημοσιεύματα στο ζήτημα της αντισυνταγματικότητας του Νόμου που χάρισε στις ασφαλιστικές εταιρείες κι άλλα προνόμια μετά την κατασπατάληση του επικουρικού κεφαλαίου (12/1/2015 «Γιατί πληρώνουμε τις ασφαλιστικές εταιρείες;»).

Οπως σημειώναμε τότε, πριν από τη συνεδρίαση της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου, ο Γιάννης Στουρνάρας, ως διοικητής πλέον της Τραπέζης της Ελλάδος, είχε συναντηθεί με το προεδρείο της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών σε πολύ καλό κλίμα, ενώ στο τραπέζι των συζητήσεων μπήκαν όλα τα ανοιχτά θέματα για τον ασφαλιστικό κλάδο.

Το 2012 (κυβέρνηση Σαμαρά - Βενιζέλου) η Βουλή, με ευθεία παραβίαση των Ευρωπαϊκών Οδηγιών, της ΕΣΔΑ (αρ. 6) και του Ελληνικού Συντάγματος (άρ. 17, άρ. 20 και άρ. 28), κατέστησε τα θύματα των τροχαίων απροστάτευτα, και μάλιστα χωρίς να υπάρχει ούτε καν ως πρόσχημα η οποιαδήποτε εμπλοκή ή ζημία του Δημοσίου, στον βαθμό που η οικονομική διαφορά και οι αποζημιώσεις θυμάτων δεν αφορούν το Δημόσιο.

Οταν η τροπολογία Στουρνάρα - Μαυραγάνη ψηφίστηκε στη Βουλή, είχε χαρακτηριστεί από την Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων «κατάπτυστη» και υπαγορευμένη από τις ασφαλιστικές εταιρείες.

Το οικονομικό επιτελείο παρουσίασε τότε την όλη υπόθεση σαν μια διαμάχη μεταξύ δικηγόρων και ασφαλιστικών εταιρειών.

Τα χρέη, που δημιούργησαν οι «μαϊμού» και οι χρεοκοπημένες εταιρείες, και την κατασπατάληση του επικουρικού επωμίστηκαν για άλλη μια φορά τα θύματα των τροχαίων.

Ο Νόμος αυτός κατακρίθηκε δριμύτατα από τους βουλευτές όλων των κομμάτων, από την Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής, από τους νομικούς που ασχολούνται με το δίκαιο των τροχαίων ατυχημάτων και από όλους τους Δικηγορικούς Συλλόγους της χώρας και την Ολομέλεια των Προέδρων τους.

Λάβρες ομιλίες και άρθρα κατά του Νόμου διατυπώθηκαν από συνταγματολόγους, όπως ο Κ. Χρυσόγονος και ο Γ. Κατρούγκαλος.

Μετά την ψήφιση ακολούθησαν δύο αποφάσεις του Δ’ Τμήματος του Αρείου Πάγου (Α.Π. 1025/2015, Α.Π. 1297/2015), οι οποίες με ευρεία πλειοψηφία και ομοφωνία αντίστοιχα έκριναν τον Νόμο αντισυνταγματικό και αντίθετο με την ΕΣΔΑ, τόσο ως προς το ύψος της χρηματικής ικανοποίησης για ψυχική οδύνη στα μέλη της οικογένειας του θύματος με ανώτατο όριο (6.000 ευρώ ανά μέλος) όσο και ως προς την αναδρομικότητά του.

Σύμφωνα με τον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας ακολουθεί αναγκαστικά η παραπομπή στην Ολομέλεια, η οποία ύστερα από δύο αναβολές λόγω της αποχής των δικηγόρων ορίστηκε για αύριο.

Στο διάστημα που έχει μεσολαβήσει, η σημερινή κυβέρνηση δεν ασχολήθηκε με το θέμα, ενώ οι επαφές των Συλλόγων θυμάτων τροχαίων με τον πρώην γ. γραμματέα του υπουργείου Δικαιοσύνης δεν πρόλαβαν να φτάσουν στο σημείο ανάληψης συγκεκριμένων πρωτοβουλιών σε επίπεδο πολιτείας, ώστε να θεσπιστούν επιτέλους στοιχειώδεις φραγμοί σε όλες εκείνες τις επικίνδυνες και ατιμώρητες οδικές συμπεριφορές, στις διαφημίσεις ταχύτητας, στις παράνομες πινακίδες των δρόμων, στην οδήγηση υπό την επήρεια ουσιών, στην ολιγωρία της Τροχαίας και τέλος στις εξευτελιστικές αποζημιώσεις των θυμάτων που σέρνονται χρόνια στα δικαστήρια.

Ακόμα και τα διπλώματα συνεχίζουν να επιστρέφονται στους δράστες φονικών τροχαίων, με την πολιτεία να παρακολουθεί αμέτοχη. Στο θέμα αυτό, που προφανώς δεν άπτεται της όποιας συμφωνίας με τους θεσμούς, η σημερινή κυβέρνηση έχει επιδείξει μεγάλη ολιγωρία όταν μεγάλο μέρος πολιτών και θυμάτων τροχαίων είχαν στηρίξει τις ελπίδες τους για κάποια τολμηρά μέτρα.

Μία ζωή κοστολογείται 6.000 ευρώ!

Τώρα και πάλι οι «ελπίδες» εναποτίθενται στη Δικαιοσύνη και μοναδική προσμονή των θυμάτων είναι να αποφασίσει ο Αρειος Πάγος και για την κραυγαλέα αυτή αντισυνταγματικότητα που κοστολογεί μια ζωή με 6.000 ευρώ!

Ο συγκεκριμένος νόμος απειλεί όλους εμάς και τις οικογένειές μας και ενεργοποιείται στις περιπτώσεις που μας τραυματίσει κάποιος ασυνείδητος οδηγός που θα εγκαταλείψει τον τόπο του ατυχήματος και θα παραμείνει άγνωστος, όπως και στις περιπτώσεις που θα μας τραυματίσει ένα όχημα ανασφάλιστο ή ένα όχημα που ενώ ήταν ασφαλισμένο την ημέρα του ατυχήματος, τυχαίνει στη συνέχεια να κλείσει η ασφαλιστική του εταιρεία.

Εκμηδενίζει κυριολεκτικά, και μάλιστα με αναδρομική ισχύ, τις αποζημιώσεις που δικαιούνται από το Επικουρικό Κεφάλαιο Ασφάλισης Ευθύνης από Τροχαία Ατυχήματα οι οικογένειες των θυμάτων, στις περιπτώσεις θανατηφόρων ατυχημάτων, και οι ίδιοι οι παθόντες, όταν τραυματίζονται, στις περιπτώσεις που αναφέρθηκαν παραπάνω.

Και σαν να μην έφτανε αυτό, ο συγκεκριμένος Νόμος, στις περιπτώσεις ανάκλησης της άδειας της ασφαλιστικής εταιρείας μετά το ατύχημα μεταφέρει τα βάρη και τις ευθύνες στους συνεπείς ασφαλισμένους που ενώ τήρησαν όλες τις υποχρεώσεις τους και ασφάλισαν το όχημά τους βρίσκονται ξαφνικά να χρωστάνε επειδή η εταιρεία που εμπιστεύθηκαν έκλεισε για λόγους για τους οποίους οι ίδιοι ασφαλώς δεν έχουν καμία ευθύνη.

Τα όποια οικονομικά προβλήματα του Επικουρικού Κεφαλαίου για Τροχαία Ατυχήματα μπορούν και πρέπει να λυθούν με άλλους τρόπους και όχι στις πλάτες των θυμάτων.

Η πολιτεία δεν διόρθωσε τον Νόμο αυτό μέχρι σήμερα, αν και όφειλε να το είχε κάνει. Ωστόσο, πολλά δικαστήρια έκριναν τον Νόμο Στουρνάρα αντισυνταγματικό και δεν τον εφάρμοσαν.

Η τελική απόφαση θα είναι πολύ σημαντική γιατί δεν αφορά μόνο την οικογένεια ενός συγκεκριμένου θύματος. Ας μην ξεχνάμε ότι κανείς από μας δεν έχει συμβόλαιο ότι δεν θα είναι ο ίδιος το επόμενο θύμα τροχαίου.


της Άντας Ψαρρά
efsyn.gr
.