Η αναδιάρθρωση των αστυνομικών υπηρεσιών στην Κρήτη και τα ...προβλήματα

Η τοποθέτηση του Πρόεδρου της Ένωσης Αξιωματικών Αστυνομίας Περιφέρειας Κρήτης και Οργανωτικού Γραμματέα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αξιωματικών Αστυνομίας


 (Π.Ο.ΑΞΙ.Α.), Στυλιανού Καρακούδη, στο 27ο Ετήσιο Τακτικό Συνέδριο της Π.Ο.ΑΞΙ.Α. που πραγματοποιήθηκε στις 14 και 15 Οκτωβρίου στο Ηράκλειο Κρήτης.

"Κυρίες και κύριοι σύνεδροι, χαιρετίζω και εγώ με τη σειρά μου τις εργασίες του 27ου Συνεδρίου της ΠΟΑΞΙΑ.

Θα ξεκινήσω την ομιλία μου με το καίριο θέμα της αναδιάρθρωσης της Ελληνικής Αστυνομίας.

Όπως όλοι καλά γνωρίζετε το βασικό δόγμα του Υπουργείου μας κατά το σχεδιασμό του συγκεκριμένου εγχειρήματος ήταν «Κάθε Δήμος και μία Αστυνομική Υπηρεσία» με απώτερο σκοπό τη συγχώνευση Αστυνομικών Υπηρεσιών και την εξοικονόμηση προσωπικού από φυλάξεις κτιρίων και θέσεις γραμματειακής υποστήριξης. Δυστυχώς, όμως, ο σκοπός δεν αγίασε τα μέσα. 

Και για να γίνω πιο σαφής θα αναφερθώ στο Νομό Ηρακλείου που είναι ο μεγαλύτερος και πολυπληθέστερος Νομός της Νήσου. Σήμερα στο Ηράκλειο φυλάσσονται σε 24ωρη βάση 11 κτιριακές υποδομές ήτοι το Αστυνομικό Μέγαρο Ηρακλείου, το Τμήμα του Αερολιμένα Ηρακλείου, η έδρα όπου συστεγάζονται το Τ.Α.Ε. Ηράκλειου και η Ο.Ε.Α. στην περιοχή της Νέας Αλικαρνασσού καθώς και τα κτίρια που βρίσκονται σε  Γάζι, Χερσόνησο, Καστέλλι, Αρκαλοχώρι, Βιάννο, Πύργο, Μοίρες, Άγιο Μύρωνα. 

Με βάση το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα όλες αυτές οι κτιριακές υποδομές θα εξακολουθήσουν να λειτουργούν και μετά την αναδιάρθρωση, προσθέτοντας επιπλέον άλλες δύο σε Αρχάνες και Αγίους Δέκα. Δηλαδή οι κτιριακές υποδομές από 11 που είναι σήμερα θα γίνουν 13. Αντίστοιχα οι λειτουργούσες αστυνομικές υπηρεσίες στην πραγματικότητα αυξάνονται αντί να μειώνονται, σε αντίθεση με τους πίνακες που δημοσιεύτηκαν κατά τη πρόσφατη παρουσίασή του θέματος από πολιτική και φυσική ηγεσία του σώματος για τον ενταύθα νόμο, όπου αναφέρεται μείωση των υπηρεσιών από 25 σε 18, έχοντας προφανώς συμπεριλάβει στον υπολογισμό αυτόν ότι καταργούνται υπηρεσίες που ούτε σήμερα λειτουργούν, όπως για παράδειγμα το Τμήμα Ασφάλειας Μοιρών, το Τμήμα Τροχαίας Μοιρών, τα αντίστοιχα τμήματα Ασφάλειας και Τροχαίας Χερσονήσου, κτλ, υπηρεσίες δηλαδή που υφίσταντο μόνο στα χαρτιά, αλλά δεν λειτούργησαν ποτέ. Εύλογα, λοιπόν, γεννάται το ερώτημα σε όλους μας από πού προκύπτει η εξοικονόμηση δύναμης των 52 αστυνομικών που αναφέρεται, όταν τόσο οι υποδομές όσο και οι υπηρεσίες αυξάνονται; 

Η μόνη λογική απάντηση που μπορεί να δοθεί στο ερώτημα αυτό είναι πολύ απλά από το προσωπικό που μετακινείται από τα Τ.Α.Ε. του Νομού στις Αστυνομικές Υπηρεσίες έκαστης Διεύθυνσης, μέσω δηλαδή μίας εσωτερικής ανακατανομής προσωπικού με τη διαφορά, όμως, ότι οι συνάδελφοι μας αυτοί που πρόκειται να μετακινηθούν, είναι ήδη στη μάχη για τη πάταξη του εγκλήματος στις υπηρεσίες που υπηρετούν, δηλαδή στα Τ.Α.Ε. 

Μέσα από την ανάλυση αυτή θα μπορούσε να πει κανείς ότι κλονίζεται συθέμελα το πρώτο και βασικό στοιχείο του τετράπτυχου πάνω στο οποίο στηρίχθηκε κατά τα λεγόμενα της πολιτικής μας ηγεσίας η προσπάθεια αυτή για το σχεδιασμό της αναδιάρθρωση, που δεν είναι άλλο από την πολιτική βούληση, διότι μεταρρύθμιση χωρίς βελτίωση του δομημένου συστήματος δεν νοείται. Εφόσον, λοιπόν, η απόφαση είναι ήδη ειλημμένη και προκειμένου να μην παραμείνει στο νομό μας αλλά και γενικότερα στη Κρήτη η σημερινή κατάσταση με τις διασπαρμένες και κατακερματισμένες μη λειτουργικές υπηρεσίες, απαιτείται άμεσα ανασχεδιασμός της κατανεμημένης ανά αστυνομική διεύθυνση δύναμης, καθότι η παρούσα δύναμη δεν επαρκεί για να καλύψει αποτελεσματικά τις νέες υπηρεσίες που προβλέπει το Π.Δ., σημειωτέων δε ότι στη Κρήτη η αναλογία αστυνομικού προς πολίτες είναι 1 προς 312, όταν αντίστοιχα ο μέσος όρος πανελλαδικά είναι 1 αστυνομικός προς 198 πολίτες.    
Και επειδή δεν πρέπει να είμαστε ισοπεδωτικοί, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε και τα θετικά στοιχεία της Αναδιάρθρωσης σε επίπεδο Κρήτης. Η Ένωση μας χαιρετίζει την αναβάθμιση της Ομάδας Ειδικών Αποστολών και της Ομάδας Οργανωμένου Εγκλήματος σε Τμήμα Ειδικών Αποστολών και Τμήμα Οργανωμένου Εγκλήματος, αντίστοιχα,  και αυτό διότι η μεν πρώτη εκ των προαναφερόμενων υπηρεσία αποτελεί την πρώτη ομάδα κρούσης σε επιχειρησιακό επίπεδο στο νησί μας, η δε δεύτερη την αιχμή του δόρατος της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Κρήτης στην πάταξη του οργανωμένου αλλά και διασυνοριακού εγκλήματος. Οι επιτυχίες που έχουν επιδείξει οι δύο αυτές υπηρεσίες από την αρχή της σύστασή τους έως και σήμερα είναι πρωτοφανείς για τα δεδομένα της τοπικής αστυνομίας και για το λόγο αυτόν θεωρούμε ότι η αναβάθμισή τους σε Τμήματα θα βοηθήσει τα μέγιστα για την καλύτερη οργάνωση και λειτουργία τους από εδώ και στο εξής.
Θετικά στοιχεία ακόμα της αναδιάρθρωσης είναι αφενός η ίδρυση του Τμήματος Μεταγωγών και Δικαστηρίων στα Χανιά, μία πρωτοβουλία που θα επιλύσει πολλά καθημερινά υπηρεσιακά προβλήματα στις μεταγωγές των κρατουμένων από και προς Αθήνα σε Ηράκλειο και Χανιά, και αφετέρου η διοικητική υπαγωγή των Τμημάτων Αστυνομικών Επιχειρήσεων στις κατά τόπον Αστυνομικές Διευθύνσεις, επιλύοντας κατά αυτόν τον τρόπο δυσλειτουργίες που έχουν παρατηρηθεί  στη διαχείριση των δυνάμεων, αλλά και μειώνοντας  τον χρόνο ανταπόκρισής τους στα διάφορα περιστατικά.
Τον τελευταίο καιρό έχουμε γίνει ξανά μάρτυρες κρουσμάτων βίας πολιτών σε βάρος αστυνομικών, όπως παραδείγματος χάρη της επίθεση σε βάρος του Διοικητή του Τμήματος Τροχαίας Αθηνών αλλά και του Διοικητή του Τμήματος Ασφαλείας Κομοτηνής. Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί η στάση της πολιτικής ηγεσίας μας σε αυτές τις περιπτώσεις που προσπαθεί όπως φαίνεται μέσα από δηλώσεις να καλύψει τους επιτιθέμενους αντί να θωρακίσουν το επικίνδυνο έργο του δημόσιου λειτουργού όπως χρόνια τώρα επιζητούμε σε κάθε μας συνέδριο.

Ο Έλληνας Αστυνομικός κύριοι σύνεδροι βάλλετε πανταχόθεν. Τόσο εργασιακά όσο και οικονομικά. Παρά την επικινδυνότητα του επαγγέλματος μας, παρά το ανεκτέλεστο των αποφάσεων του ανώτατου διοικητικού δικαστηρίου του Κράτους περί της αντισυνταγματικότητας των περικοπών που έχουμε υποστεί τα τελευταία χρόνια, επίκειται και η χαριστική βολή με ενδεχόμενη εφαρμογή του περιβόητου νέου μισθολογίου για τα σώματα ασφαλείας. Μπροστά σε όλες αυτές τις ασύμμετρες απειλές οφείλουμε ως συνδικαλιστικός φορέας να δείξουμε χαρακτήρα, διαφυλάσσοντας τα θεμελιωμένα δικαιώματά μας με αδιάκοπους αγώνες μέχρι της τελευταίας ρανίδος του αίματος μας.

Με εισήγησή μου στο τελευταίο διευρυμένο Διοικητικό Συμβούλιο της Ομοσπονδίας που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ισχυρίστηκα ότι με την εφαρμογή του νέου Π.Δ. 81/2016 για το βαθμολόγιο, ελλοχεύει ο κίνδυνος ευρείας εφαρμογής για όλους τους νέους Αξιωματικούς της διατάξεως του άρθρου 42 του Π.Δ. 24/1997 όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 4 του νέου Π.Δ. 81 / 2016 που προβλέπει τον ανώτερο χρόνο παραμονής σε κάθε βαθμό και της προαγωγής τους στον επόμενο, ανεξαρτήτως κενών οργανικών θέσεων, ήτοι παραμονή για 8 χρόνια σε κάθε βαθμό εκ των Υ/Α΄ , Α/Β΄ , Α/Α΄,  Α/Υ΄  με αποτέλεσμα μεγάλος μέρος Αξιωματικών που εισήλθαν στη Σ.Α.Ε.Α σε ηλικία 25 ετών και άνω, να κινδυνεύουν να αποστρατευτούν λόγω ορίου ηλικίας, χωρίς να τους δίδεται, όπως σε όλους τους άλλους συναδέλφους τους, η ευκαιρία βαθμολογικής ανέλιξης στο σώμα. 

Πρόβλημα επίσης αναμένεται να αντιμετωπίσουν και οι Αξιωματικοί των Τ.Ε.Μ.Α. καθότι επιπλέον των ανωτέρω, στο βαθμό του Υ/Β΄ δεν προβλέπεται ανώτερος χρόνος παραμονής και έτσι η κωλυσιεργία σε κάθε βαθμό θα τους εξομοιώσει αναπόφευκτα με την κατηγορία των Αξιωματικών του Ν. 3686 / 2008. Και όλα αυτά θα συμβούν με μαθηματική ακρίβεια με την οσονούπω υπερπλήρωση των οργανικών θέσεων του βαθμού του Α/Υ΄ από τις πολυπληθείς σειρές Αξιωματικών της Σ.Α.Ε.Α. και το συμπέρασμα αυτό εξάγεται με την γνωστή σε όλους μας από τα μαθητικά μας χρόνια, μέθοδο της εις άτοπον απαγωγή στο πρόβλημα της ένταξης 728 Αξιωματικών, των τριών σειρών εξόδου 2004 -2005 -2006, στις 500 οργανικές θέσεις που προβλέπεται για τον βαθμό του Α/Υ΄ , όταν οι Αξιωματικοί των τριών αυτών διαφορετικών σειρών της Σ.Α.Ε.Α. θα πρέπει να παραμείνουν στο βαθμό του Α/Υ΄ κατ΄ ελάχιστο χρόνο 6 έτη για να προαχθούν στον επόμενο βαθμό. Για να αποφύγουμε όλον αυτό τον όλεθρο, οφείλουμε εκ της θέσεως που κατέχουμε να βρούμε άμεσα τις λύσεις εκείνες που θα διασφαλίζουν τα συμφέροντα του συνόλου των Αξιωματικών που εκπροσωπούμε. 

Πρόταση για την επίλυση του συγκεκριμένου προβλήματος, θα μπορούσε να είναι η μείωση του ανώτερου χρόνου παραμονής κατά ένα έτος σε κάθε βαθμό, με την παράλληλη αύξηση κατά ένα έτος του ανώτερου χρόνου ηλικίας για τους Α/Υ΄ - Α/Δ΄, έτσι ώστε να διασφαλίζονται όλοι οι Αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ., τόσο της Σ.Α.Ε.Α. όσο και του Τ.Ε.Μ.Α., έχοντας μεταξύ τους ίσα δικαιώματα όσο αφορά τη βαθμολογική τους ανέλιξη. Απαιτείται δηλαδή μία δικλίδα ασφαλείας για όλα τα μέλη μας σχετικά με τη βαθμολογική τους εξέλιξη στο σώμα. Προσωπικά επιφυλάσσομαι να καταθέσω στο επόμενο Δ.Σ. της Π.Ο.ΑΞΙ.Α. μία τεκμηριωμένη πρόταση που να καλύπτει όλους του Αξιωματικούς. Πριν κλείσω όμως το θέμα του βαθμολογίου θα ήθελα να σταθώ σε μία φράση της Ομοσπονδίας μας για το συγκεκριμένο ζήτημα από το τελευταίο Δ.Σ. που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη σύμφωνα με την οποία αναφέρετε ότι : 
«Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να τονισθεί ότι η Ομοσπονδία διαχρονικά χαρακτηρίζεται από σοβαρότητα και υπευθυνότητα στις δράσεις και τις προτάσεις της και θα ήταν άκαιρο να ζητήσει την τροποποίηση ενός ΠΔ πριν καν δοκιμασθεί στην πράξη.» Μα σεβαστό Δ.Σ. δεν είπε κανείς ότι θέλει να ακυρώσει το ΠΔ. Κάθε ΠΔ, ακόμα και από την δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως επιδέχεται βελτιώσεις, αρκεί αυτές να εντοπισθούν, να επισημανθούν και εφόσον αξιολογηθούν κατάλληλα να δρομολογηθούν αρμοδίως. Εάν κατά την άποψή μου το αφήσουμε να δοκιμαστεί στη πράξη, όπως λέχθηκε, ίσως και να είναι αργά για πολλά αξιόλογα στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. Διότι όπως εύστοχα διατύπωσε με τη ρήση του ο Ιστορικός μας Θουκιδίδης «Οι καιροί  ου μενετοί» που σημαίνει «Οι καιροί [οι ευκαιρίες δηλαδή] δεν περιμένουν». Οφείλουμε λοιπόν να ενεργήσουμε έγκαιρα και στοχευμένα, προτάσσοντας μία βελτιωτική διάταξη, προκειμένου να διασφαλίσουμε τα συμφέροντα του συνόλου των μελών μας, βγάζοντας από το αδιέξοδο πολλούς από αυτούς.

Και μιας και μιλάμε για τις αγκυλώσεις του νέου βαθμολογίου, ενόψει και του κινδύνου για το νέο μισθολόγιο , μήπως είναι καιρός αγαπητοί μου σύνεδροι να δούμε με πιο ζεστό μάτι το θέμα της κατάργησης των Τ.Ε.Μ.Α. και της βαθμολογικής ανέλιξης των Ανθυπαστυνόμων με τα χρόνια υπηρεσίας; Νομίζω ότι μπροστά στο κίνδυνο που καραδοκεί με μία ενδεχόμενη κατάρτιση νέου μισθολογίου, την οποία σημειωτέον όλοι απευχόμαστε, σε ένα τέτοιο σενάριο θα συνεπικουρήσει και η ΠΟΑΣΥ.

Κλείνοντας την τοποθέτησή μου θα αναφερθώ στο θέμα της ίδρυσης τριτοβάθμιου συνδικαλιστικού σωματείου (Συνομοσπονδία Σωμάτων Ασφαλείας) που περιλαμβάνεται στα θέματα ημερήσιας διάταξης. Προσωπικά εκτιμώ ότι μία τέτοια κίνηση δεν πρόκειται να συνεισφέρει κάτι παραπάνω στον ένστολο συνδικαλισμό μας, παρά μόνο θα δημιουργηθούν νέες καρέκλες, άρα και νέες θέσεις, δηλαδή αύξηση του αριθμού των συνδικαλιζομένων. 

Ούτως ή άλλως, οι πρόεδροι των Ομοσπονδιών όλων των σωμάτων ασφαλείας σε πολλά θέματα δρουν από κοινού, ενεργώντας έμμεσα και άτυπα θα μπορούσε κάποιος να πει ως συνομοσπονδία. Από την άλλη, θα πρέπει να συνυπολογίσουμε σε μία περιφέρεια παραδείγματος χάρη πόσα διαφορετικά πρωτοβάθμια σωματεία έχουμε. Ενδεχόμενη ίδρυση λοιπόν μάλλον πλεονασμό θα επιφέρει, παρά όφελος και γι΄ αυτό θα πρέπει εξετάσουμε το ζήτημα αυτό πιο προσεκτικά.
penaa.gr