Παραμονή ή αποστρατεία: Οικονομική σύγκριση

Προκειμένου να επιλέξουν τον κατάλληλο χρόνο παραίτησης, πολλοί συνάδελφοι αναλώνονται σε συγκρίσεις «μικροποσών» (~ 50 €) στη σύνταξη, αγνοώντας τελείως την παράμετρο του μισθού που χάνουν αποστρατευόμενοι νωρίτερα.
Αφορμή στάθηκε αυτό το σχόλιο του συναδέλφου Τάσου, ο οποίος αρχικά εξετάζει το ενδεχόμενο εξάντλησης της 35ετίας, μετά συγκρίνει διαφορετικές περιπτώσεις (παραίτηση με 29 ή 30 χρόνια υπηρεσίας) και κάπου εκεί «χάνεται η μπάλλα»:

Παρά το γεγονός ότι όλα τα ποσά είναι γνωστά (εξέλιξη σύνταξης και μισθού), δεν μπορεί να εξαχθεί σωστό συμπέρασμα.
Για να εκτιμήσει κάποιος εάν συμφέρει να φύγει αρκετά νωρίς (πχ. με 28 έτη υπηρεσίας), θα πρέπει να εξετάσει πρώτα αυτό το ενδεχόμενο σε σχέση με την εξάντληση της 35ετίας (χωρίς πενταετία), συγκρίνοντας οικονομικά αυτές τις 2 λύσεις (28 ή 35 έτη).
ΣΤΟΙΧΕΙΑ: Νομοθεσία 2016, κατάταξη 1989 (Σχολή Υπαξιωματικών), Αξκος εξ’ Υπξκών, έγγαμος με 2 παιδιά, προσδόκιμο ζωής 80 έτη.
ΛΥΣΗ Α: Παραίτηση το 2017 με 28 έτη υπηρεσίας σε ηλικία 46 ετών.
Α.1 Σύνταξη περιόδου 2017 ~ 2024 (πρώτα 7 έτη)
Για μισθολογικό βαθμό [2/3 Σχη – Πχου – Σμχου – Ασ.Δντη – Πχου] με ΕΧΥ 56%: Σύνταξη και μερίσματα περίπου 1.050 €.
Α.2 Σύνταξη περιόδου 2025 ~ 2051 (επόμενα 27 έτη)
Ίδιο ποσό σύνταξης 1.050 € ως ανωτέρω.
ΛΥΣΗ B: Παραίτηση το 2024 με 35 έτη υπηρεσίας σε ηλικία 53 ετών.
Β.1 Μισθός περιόδου 2017 ~ 2024 (πρώτα 7 έτη)
Μέσος μισθολογικός βαθμός [1/3 Τξχου – Απχου] με ΕΧΥ 60%: περίπου 1.700 €
Β.2 Σύνταξη περιόδου 2025 ~ 2051 (επόμενα 27 έτη)
Για μισθολογικό βαθμό [1/3 Τξχου – Απχου] με ΕΧΥ 60%: Σύνταξη και μερίσματα περίπου 1.095 €.
ΔΙΑΦΟΡΑ ΑΠΟΔΟΧΩΝ (Β – Α):
Περίοδος 2017 ~ 2024 (μισθός Β.1 – σύνταξη Α.1) : 1.700 – 1.050 = 650 € επιπλέον / μήνα, ήτοι 7 x 12 x 650 = 54.600 € στην επταετία.
Περίοδος 2024 ~ 2051 (σύνταξη Β.2 – σύνταξη Α.2) : 1.095 – 1.050 = 45 € επιπλέον / μήνα, ήτοι 27 x 12 x 45 = 14.580 € για τα επόμενα 27 έτη.
ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΦΑΠΑΞ (Β – Α):
Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία το εφάπαξ υπολογίζεται με τον παλιό τρόπο για τα έτη μέχρι και το 2014, ενώ στη συνέχεια ουσιαστικά αποδίδονται πίσω μόνο οι εισφορές με μηδενική (ή πολύ μικρή) απόδοση.
Αυτό σημαίνει ότι αυτός που φεύγει με 35 έτη υπηρεσίας θα λάβει σίγουρα μεγαλύτερο εφάπαξ σε σχέση με τα 28 έτη, ενώ η διαφορά θα ισούται κατ’ ελάχιστον με τις εισφορές των τελευταίων 7 ετών (ενδεικτική διαφορά Β-Α: 7 έτη x 12 x 110 = 9.240 €).
Από οικονομικής άποψης οι 2 λύσεις Α και Β είναι σχεδόν ισοδύναμες στο θέμα του εφάπαξ, αφού για κάποιους μπορεί να είναι συμφερότερη η λήψη μικρότερου εφάπαξ (28 ετών) και η αξιοποίησή του 7 χρόνια νωρίτερα.
ΠΡΟΣΘΕΤΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ
α. Θεωρητικά η σύνταξη Β.2 προβλέπεται ότι θα αυξάνεται στο μέλλον κατ’ αναλογία με την αύξηση του ΑΕΠ.
β. Η διαφορά μισθού – σύνταξης είναι ακόμη μεγαλύτερη για αξκούς παραγωγικών σχολών, αλλά αρκετά μικρότερη για ΕΜΘ, Αστυφύλακες κλπ.
γ. Ειδικά για τα Σώματα Ασφαλείας η παραίτηση πριν από τα 31 έτη υπηρεσίας σημαίνει την καταβολή πρόσθετων εισφορών στο ΤΕΑΠΑΣΑ από 1.000 ~ 5.000 € κατά περίπτωση.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ (προσωπικό): Όταν χρειάζονται αρκετά έτη μέχρι τη συμπλήρωση 35ετίας, η επιλογή της παραμονής είναι σχεδόν μονόδρομος για κάποιον που έχει αυξημένες οικονομικές ανάγκες.
Για μικρότερες διαφορές τα οικονομικά στοιχεία θα πρέπει να αξιολογηθούν σε συνδυασμό με τους υπόλοιπους παράγοντες (προσωπική οικονομική κατάσταση, οικογενειακές υποχρεώσεις, συνθήκες εργασίας κλπ), το οποίο όμως μπορεί να γίνει μόνο από τον ενδιαφερόμενο.
ΥΠΕΝΘΥΜΙΣΗ: Όλα τα παραπάνω αφορούν αποκλειστικά την οικονομική διάσταση του θέματος με την υφιστάμενη νομοθεσία.
Υπάρχει πχ. ο κίνδυνος να μειωθεί το εφάπαξ στο μέλλον (μειονέκτημα της λύσης Β), αλλά ταυτόχρονα υπάρχει ο κίνδυνος να καταργηθεί η προσωπική διαφορά ή να μειωθούν και άλλο οι συντάξεις (μειονέκτημα της λύσης Α).
Οπότε είναι αυτονόητο ότι οποιαδήποτε μελλοντική αλλαγή στις ισχύουσες διατάξεις (πχ. μείωση εφάπαξ ή κατάργηση της προσωπικής διαφοράς) καθιστά εντελώς άκυρη την ανωτέρω προσέγγιση και όλους τους σχετικούς υπολογισμούς!

πηγή enstoloi.net