Ticker

6/recent/ticker-posts

728x90

Φασίστες με αριστερή μάσκα και έμβλημα το Λάμδα, που κοσμούσε ασπίδες αρχαίων Σπαρτιατών

«Αυτή είναι η χώρα σου. Αντιστάσου!» γράφει το πανό των εικονιζόμενων ταυτοτιστών. Νεανικά πρόσωπα, συχνά με ατημέλητη εμφάνιση, μιμούνται μορφές πάλης της Αριστεράς
«Μην ξανατολμήσετε να κάνετε εκστρατεία κατά της Ελλάδας». H προειδοποίηση του Δαρείου προς τον Ξέρξη και τους στρατηγούς του, που μνημονεύει ο Αισχύλος στους «Πέρσες», καλύπτει τελευταία πολλές αφίσες στο κέντρο της Βιέννης. Η πρεμιέρα του έργου στο Burgtheater είναι μεν προγραμματισμένη για τον Μάιο του 2017, όμως οι υπεύθυνοι του θεάτρου κάνουν από τώρα σχετική διαφήμιση. Οχι μόνο για εμπορικούς λόγους, αλλά και για πολιτικούς. Το μήνυμά τους: ο τρέχων οικονομικός πόλεμος των δανειστών κατά της Ελλάδας μπορεί να καταλήξει σε μπούμερανγκ. Η Νέμεσις καραδοκεί. Οι εισβολείς, στους οποίους ανήκει και το αυστριακό κράτος, κινδυνεύουν να έχουν τη μοίρα των Περσών.

Οι θεατράνθρωποι δεν πρωτοτυπούν. Τα μέσα ενημέρωσης στην Αυστρία (όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη) δανείζονται συνεχώς εικόνες από την ερειπωμένη αρχαία Ελλάδα για να εικονογραφήσουν τη σύγχρονη: σπασμένα αγάλματα, γκρεμισμένα τεμένη, έρημες πόλεις. Ιχνη της συμφοράς,  κανένα από αυτά δεν είναι για σημερινή χρήση.
Εκτός από ένα: Το Λάμδα, το έμβλημα μια νέας ακροδεξιάς οργάνωσης, των λεγόμενων ταυτοτιστών (Identitaren). Το σύμβολο αυτό, που κοσμούσε τις ασπίδες των στρατιωτών της Σπάρτης, παραπέμπει στο μόνιμο ίνδαλμα της διεθνούς Ακροδεξιάς, τους Λακεδαιμόνιους, τους πρώτους Ευρωπαίους που αντιστάθηκαν κατά των επιδρομέων από την Περσία. Και αποτελεί σήμερα, όπως λέει μέλος της οργάνωσης, το σήμα κατατεθέν της αντίστασης εναντίον της «Μεγάλης Ανταλλαγής»: της αντικατάστασης των αυτοχθόνων Αυστριακών από τους σύγχρονους  «βαρβάρους», τους ισλαμιστές, που μεταφέρει στην Ευρώπη η προσφυγική πλημμυρίδα.

Εθνοπολιτιστικό απαρτχάιντ
Ταυτοτιστές; Ο όρος, που παράχθηκε από τη γαλλική λέξη Identitè, παραπέμπει στην απόφαση των έτσι αυτοαποκαλούμενων να διατηρήσουν με κάθε μέσο την ταυτότητά τους. Αυτή, τονίζουν, «δεν έχει σχέση με φυλή και ράτσα, αλλά μόνο με εθνότητα και πολιτισμό». Η ταυτότητά τους είναι καθαρά εθνοπολιτιστική, με την έννοια ότι κάθε επιμειξία των ταυτοτήτων είναι γι' αυτούς εκ του πονηρού. Οι Αυστριακοί, λένε, πρέπει να μείνουν στον αιώνα τον άπαντα Αυστριακοί, οι Γάλλοι Γάλλοι, οι Ελληνες Ελληνες και πάει λέγοντας. Ετσι, προπαγανδίζοντας ένα εθνοπολιτιστικό  απαρτχάιντ, διαχωρίζουν ταυτόχρονα τη θέση τους από τους ναζί στο θέμα του φυλετικού ρατσισμού, όπως επίσης και του πολιτειακού καθεστώτος. Οι ταυτοτιστές δηλώνουν επίσημα οπαδοί του σημερινού δημοκρατικού πολιτεύματος και καταδικάζουν τη ναζιστική δικτατορία, το Αουσβιτς και όλα τα χιτλερικά εγκλήματα.

Οι ρίζες στη Γαλλία
Η αφετηρία του ταυτοτισμού ήταν η Γαλλία στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας με πρωταγωνιστή τον Αλάν ντε Μπενουά, ο οποίος εφάρμοσε προς όφελος της Ακροδεξιάς την έννοια περί «πολιτιστικής ηγεμονίας» του μεγάλου θεωρητικού της Αριστεράς Αντόνιο Γκράμσι. Ο στόχος του: η μύηση της γαλλικής νεολαίας στην ακροδεξιά ιδεολογία ως προϋπόθεση για τη μόνιμη επιβολή ενός αυταρχικού καθεστώτος στη Γαλλία. Οι βιεννέζοι μαθητές του ξεπέρασαν όμως τον δάσκαλο. Σήμερα, οι αυστριακοί ταυτοτιστές αποτελούν την πρωτοπορία του είδους στην Ευρώπη. Οι γερμανοί Ακροδεξιοί, που ήταν ανέκαθεν οι καθοδηγητές τους, τους αναγνωρίζουν ενδιάμεσα ως πρότυπο. «Τραβάνε περισσότερο κόσμο και έχουν πιο έντονη δημόσια παρουσία από μας» έλεγε πρόσφατα βερολινέζος ταυτοτιστής. «Μπορούμε να μάθουμε πολλά από αυτούς».

Η μίμηση της Αριστεράς δεν περιορίζεται στην ιδεολογία. Οι ταυτοτιστές θυμίζουν εμφανισιακά τους αριστερούς ακτιβιστές του 1968. ατημέλητα μαλλιά, τζιν παντελόνια, «σακαράκες» αυτοκίνητα. Ανάλογη είναι και η δράση τους. Παρενόχληση των εκδηλώσεων των αντίπαλων οργανώσεων, μαχητικές διαδηλώσεις στις οποίες κυριαρχούν οι μαυροκίτρινες σημαίες με το «Λάμδα», καταλήψεις κτιρίων.  Σε μία από αυτές έκλεισαν συμβολικά την είσοδο του αρχηγείου των Πράσινων με τούβλα. «Οι Πράσινοι είναι συνυπεύθυνοι για την τρομοκρατία (σ.σ.: των ισλαμιστών)» έγραψαν σε διπλανό τοίχο. «Τώρα μεταφέρουμε την τρομοκρατία στα γραφεία τους».

Αύγουστος του 2016, στην πλατεία Minoritenplatz της Βιέννης, πίσω από την καγκελαρία. Συγκέντρωση της Νεολαίας του Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος υπέρ των προσφύγων. Ξαφνικά εμφανίζεται μικρή ομάδα αντρών με επικεφαλής τον εκπρόσωπο, τον «σπίκερ» των βιεννέζων ταυτοτιστών Μάρτιν Σέλνερ. «Τι δουλειά έχει η αλεπού στο παζάρι;» διερωτάται μεγαλόφωνα μια νεαρή ακτιβίστρια των Σοσιαλδημοκρατών. «Σήμερα σας εκδηλώνουμε τη συμπαράστασή μας» απαντά εκείνος. «Μόνο σήμερα; Είναι κάπως λίγο!» ανταπαντά αυτή. «Ελα, μη μας διώχνεις, δείξε ανοχή, εσωτερικό μεγαλείο!» επιμένει ειρωνικά ο ίδιος. Η σκηνή κλείνει λίγο αργότερα με την αποχώρηση των ταυτοτιστών. Ο απολογισμός τους είναι θετικός. Ο Σέλνερ, λέει ένας από αυτούς, κατάφερε «με τόλμη και γοητεία» να κλέψει την παράσταση από τους Σοσιαλδημοκράτες.  

Πατρίδα, οικογένεια, ασφαλή σύνορα
Φασίστες με αριστερή μάσκα. «Οι έννοιες Αριστερά και Δεξιά είναι πλέον κενά συνθήματα» λέει ο Σέλνερ. «Για μένα ισχύουν μόνο αξίες: πατρίδα, οικογένεια, ασφαλή σύνορα, παράδοση». Και μέτρα, προσθέτει, που εμποδίζουν τον μαζικό βιασμό των γυναικών από τα στίφη των νεαρών μουσουλμάνων προσφύγων.

Το φάσμα των «αξιών» των ταυτοτιστών είναι βέβαια πολύ μεγαλύτερο. Με υπέρτατη αξία τον «λαό» και την κοινότητά του (Volksgemeinde), στην υπεράσπιση της οποίας υποτάσσονται τα πάντα. Σε αυτό προστίθεται η προάσπιση της «Εσπερίας», της Δύσης, έναντι των αλλοεθνών και των «ασύμβατων» τρόπων ζωή τους από την Ανατολή.

Οι ταυτοτιστές, σύμφωνα με έρευνα του ιδρύματος Friedrich-Ebert Stiftung στο Βερολίνο, έχουν το διπλό πρόσωπο του Ιανού. Από τη μια είναι «μοντέρνοι» ακροδεξιοί, που αποκηρύσσουν τον ναζισμό προπαγανδίζοντας, μέσω του εθνοπλουραλισμού, έναν «ρατσισμό χωρίς ράτσα». Και από την άλλη, παραμένουν με το ένα πόδι στον κλασικό ναζισμό επιδιώκοντας την αποκατάσταση των «λαϊκών» (völkischen) αξιών μέσω μιας «εθνικής επανάστασης». Ο κ. Σέλνερ είναι η χειροπιαστή ενσάρκωση αυτής της διπροσωπίας, δεδομένου ότι μένει σε μεγάλο βαθμό προσκολλημένος σε απόψεις που είχε παλιότερα ως μέλος ναζιστικής οργάνωσης. Το «πιστεύω» του, που έχει αντιγράψει από τον φασίστα συγγραφέα Ερνστ Γιούγκερ, είναι: «Ο πόλεμος, ο πατήρ πάντων, είναι και δική μας υπόθεση - μας έχει σφυρηλατήσει, σμιλεύσει, σκληρύνει... Μας έχει διαπαιδαγωγήσει σε μαχητές, και τέτοιοι μαθητές θα μείνουμε όσο ακόμα υπάρχουμε».

Αυτόν τον πόλεμο, ο Σέλνερ δεν τον κάνει μόνο εναντίον των Περσών και των άλλων προσφύγων από την Ασία, αλλά, σε αντίθεση με το πρόσταγμα του Δαρείου, και εναντίον των Ελλήνων. Αυτό προκύπτει από τη στήριξη που δίνει στους έλληνες ακροδεξιούς και από την προτροπή του για κλείσιμο των γερμανικών συνόρων για «αποίκους» από την Ελλάδα και αλλού.


Περίπου 1.000 μέλη
Ανερχόμενη δύναμη στη νεολαία
Πολιτικά, οι ταυτοτιστές είναι ανερχόμενη δύναμη στην Αυστρία, τόσο στον χώρο της Νέας (μη ναζιστικής) Ακροδεξιάς, όσο και γενικότερα στη νεολαία που παρακολουθεί με περιέργεια τις κινήσεις τους. Προς το παρόν ωστόσο ο αριθμός των μελών τους παραμένει μικρός - στην Αυστρία υπολογίζεται σε περίπου χίλια άτομα. «Αυτοί που θέλουν να κάνουν καριέρα στρέφονται προς το ακροδεξιό κόμμα των Φιλελευθέρων που προηγείται κατά πολύ στις δημοσκοπήσεις και ετοιμάζεται να μπει στην κυβέρνηση» εξηγεί ο ιστορικός Μπέρνχαρντ Βάιντινγκερ. Σε περίπτωση τέτοιας εισόδου θα άρχιζε άλλος πόλεμος: εκείνος για τα αξιώματα στο κράτος. Οι «ψημένοι» πολεμιστές των ταυτοτιστών θα είχαν τότε πολλές δυνατότητες να τον κερδίσουν. Και να χάσουν ωστόσο το πιο βασικό συστατικό της «γοητείας» τους: την ταυτότητα του ταυτοτιστή.


ΙΑΝΟΣ
Οι ταυτοτιστές, σύμφωνα με έρευνα του ιδρύματος Friedrich-Ebert Stiftung στο Βερολίνο, έχουν το διπλό πρόσωπο του Ιανού. Από τη μια είναι «μοντέρνοι» ακροδεξιοί, που αποκηρύσσουν τον ναζισμό προπαγανδίζοντας, μέσω του εθνοπλουραλισμού, έναν «ρατσισμό χωρίς ράτσα». Και από την άλλη, παραμένουν με το ένα πόδι στον κλασικό ναζισμό επιδιώκοντας την αποκατάσταση των «λαϊκών» (volkischen) αξιών μέσω μιας «εθνικής επανάστασης».


Νίκος Χειλάς
ΒΗΜΑ
.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια