Πόσες θερμίδες έχουν τα ποτά που πίνουμε;


Μία μικρή ποσότητα αλκοόλ ανά διαστήματα, όπως πολλές έρευνες έχουν διαπιστώσει, μπορεί να έχει σημαντικά οφέλη για την υγεία μας. Όταν όμως το παρακάνουμε, εκτός από τη μείωση των αντανακλαστικών μας, προκαλεί και πλήθος προβλημάτων υγείας.

Επιπλέον τα αλκοολούχα ποτά προσφέρουν και πολλές θερμίδες στον οργανισμό μας και η συχνή κατανάλωσή τους οδηγεί σε αύξηση του βάρους μας. Παρακάτω μπορείτε να δείτε τον τρόπο υπολογισμού των θερμίδων ενός ποτού, όπως συμβουλεύει ο κλινικός διαιτολόγος του Χαροκοπείου Πανεπιστήμιου, Ιωάννης Καρδασάκης.

1ο Βήμα:
Υπολογίζουμε τα γραμμάρια αλκοόλης που περιέχει ένα ποτό, ως εξής:
γραμμ. αλκοόλης = η επί τοις % περιεκτικότητα σε αλκοόλ * 0,794 * όγκο ποτού σε ml.
Για παράδειγμα: 100 ml ουίσκι με 40 % περιεκτικότητα σε αλκοόλη περιέχει : 0,4 * 0,794 * 100 = 31,76 gr αλκοόλης.

2ο Βήμα:
Για να βρούμε πόσες θερμίδες πήραμε από το ποτό μας, πολλαπλασιάζουμε τα γρ αλκοόλης επί 7,1 π.χ. για το παραπάνω παράδειγμα έχουμε: 31,76 * 7,1 = 225 kcal.
Άρα, από 100 ml ουίσκυ (2 μερίδες περίπου) παίρνουμε 225 kcal.

Τι πρέπει να γνωρίζουμε για τα αλκοολούχα ποτά;

Τα ποτά ποικίλουν ως προς την περιεκτικότητά τους σε υδατάνθρακες.Τα αποσταγμένα ποτά (ουίσκι, τζίν, βότκα, μπράντυ, κ.λ.π.) έχουν υψηλή συγκέντρωση αλκοόλης και καθόλου υδατάνθρακες. Οι μπύρες ποικίλουν σε ποσοστά αλκοόλης. Υπάρχουν μπύρες χωρίς αλκοόλ, ανοιχτόχρωμες με ποσοστά αλκοόλ 3 – 4%, σκουρόχρωμες με ποσοστά 6 – 7%. Μια συνηθισμένη μερίδα μπύρας 300 – 360 ml, περιέχει περίπου 15 – 20 γρ αλκοόλης, 13 – 15 γρ. υδατάνθρακες, ίχνη πρωτεϊνών και δίνει περίπου 150 θερμίδες.

Τα κρασιά, ξηρά ή γλυκά, ποικίλουν σε περιεκτικότητα αλκοόλης, με μέση περιεκτικότητα 11 – 12%. Μια συνηθισμένη μερίδα 100 – 120 ml ξηρού κρασιού περιέχει 12 – 14 γρ αλκοόλης και ίχνη υδατανθράκων. Τα γλυκά κρασιά περιέχουν υψηλότερο ποσοστό σακχάρων, που μπορεί να φτάνει και το 15%. Στα λικέρ το ποσοστό των υδατανθράκων είναι υψηλό και φτάνει έως και 50%, ενώ η συγκέντρωση της αλκοόλης κυμαίνεται στο 20 – 55%.


Εάν πίνετε λίγο και όχι πολύ συχνά, οι κίνδυνοι για την υγεία σας είναι πολύ μικροί, ενώ όσο η συχνότητα και η ποσότητα αυξάνονται, τόσο αυξάνονται και οι κίνδυνοι. Το πιο σημαντικό είναι να γνωρίζετε την ποσότητα του αλκοόλ που περιέχει το ποτό σας και πως να το συγκρίνετε με τα διάφορα ποτά. Οι διεθνείς συστάσεις για άνδρες είναι να καταναλώνουν όχι πάνω από 4 μερίδες αλκοόλ την ημέρα και 2 μερίδες αλκοόλ οι γυναίκες.

Μία μερίδα είναι:
ή 1 μικρό ποτήρι μπύρα (120 ml)
ή ½ μεγάλο ποτήρι μπύρα
ή 1 ποτήρι ουίσκι ή άλλο ποτό της ίδιας κατηγορίας (45 ml)
ή 1 ποτήρι κρασί (60 ml)
ή 1 ποτήρι λικέρ
ή 1 ούζο (40 ml)

Αυτά με το συνηθισμένο τρόπο σερβιρίσματος, παρέχουν περίπου την ίδια περίπου ποσότητα σε γρ αλκοόλ.

Oι βλάβες που μπορεί να προκαλέσει το αλκοόλ είναι:

  • αφυδάτωση
  • στομαχικές διαταραχές (γαστρίτιδα, αιμορραγίες, έλκη)
  • υψηλή πίεση
  • έλλειψη βιταμινών
  • σεξουαλικές δυσκολίες
  • εγκεφαλικές βλάβες
  • αρρώστιες των μυών
  • προβλήματα στο νευρικό σύστημα
  • ηπατικές βλάβες
  • καρκίνο στόματος, λάρυγγα και οισοφάγου
  • περισσότερες επιπλοκές στα άτομα με σακχαρώδη διαβήτη


Πηγή: lifezone.gr