Τα ελικόπτερα του Λ.Σ ξανά στον αέρα

Στις 22 Οκτωβρίου υπεγράφη από τον αρμόδιο υπουργό η σύμβαση τεχνικής υποστήριξης για τα εναέρια μέσα του Λιμενικού Σώματος που θα επιτρέψει μετά από μια δεκαετία αδράνειας τα
υπερσύγχρονα ελικόπτερα του Λιμενικού Σώματος να βρεθούν ξανά στους αιθέρες. 

Με βάση την «Ανανέωση με Τροποποίηση των όρων της υπ’ αριθμ. Τ16/2009 σύμβασης έργου ΥΕΝΑΝΠ – Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας Α.Ε. για την εφοδιαστική και τεχνική υποστήριξη των ιπτάμενων μέσων του ΥΝΑΝΠ», η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου την συντήρηση των εναερίων μέσων του Λιμενικού Σώματος. Για το 2016 έχει προγραμματιστεί η συντήρηση ενός ελικοπτέρου και τεσσάρων αεροσκαφών (2 δικινητήρια αεροσκάφη και 2 μονοκινητήρια αεροσκάφη). Σημειώνεται, ότι τα προηγούμενα χρόνια τα ελικόπτερα του Λιμενικού Σώματος βίωναν μια περίοδο παρατεταμένης απαξίωσης απόρροια της αδιαφορίας τόσο της φυσικής όσο και της πολιτικής ηγεσίες. Οι διαθεσιμότητες των ελικοπτέρων ήταν τραγικές σε σημείο μη κάλυψης των επιχειρησιακών αναγκών. Η τωρινή λύση είναι μια καλή αρχή η οποία θα επιτρέψει σταδιακά την επάνοδο των πτητικών μέσων και ειδικότερα των ελικοπτέρων ξανά στους ουρανούς.  Eπιπροσθέτως, ακόμα ένα παράλογο διεθνώς είναι η ανάληψη από την Υπηρεσία Εναερίων Μέσων του Λιμενικού Σώματος αποστολών Έρευνας Διάσωσης σε θαλάσσιο περιβάλλον.

Ο λόγος είναι πως τα ελικόπτερα του Λιμενικού Σώματος αγοράστηκαν για αποστολές επιτήρησης και εναέριας αστυνόμευσης και δεν διαθέτουν αυτόματο πιλότο τεσσάρων αξόνων και ως εκ τούτου αδυνατούν να εκτελέσουν αιώρηση σταθεροποίησης για την άφεση του δύτη διασώστη. Κατά συνέπεια η Πολεμική Αεροπορία επιβαρύνεται δραματικά και σε αποστολές Έρευνας και Διάσωσης στη θάλασσα. Το DAUPHIN AS365-N3 είναι ένα δικινητήριο Ε/Π πολλαπλών αποστολών που χρησιμοποιείται από πολλές ναυτικές δυνάμεις και δυνάμεις ακτοφυλακής παγκοσμίως. Είναι φημισμένο για την ταχύτητα και την ευελιξία του, καθώς η Ν3 είναι η τελευταία και ισχυρότερη εξέλιξη της γενιάς DAUPHIN. Διεθνώς, χρησιμοποιείται σε πολλές χώρες για αποστολές Έρευνας Διάσωσης στη θάλασσα. Εκτός από την Ελλάδα... 

Από το 2007 έως σήμερα ένα μεγάλο μέρος Χειριστών και Τεχνικών της Μοίρας έχουν πιστοποιηθεί στους εξής τομείς: α)Αερο-Ναυτική Συνεργασία (Air- Naval Training), δηλαδή συνεργασία μεταξύ εναερίων και πλωτών μέσων κατά την διάρκεια επιχειρήσεων, β)Ανταλλαγή Πληρωμάτων (Crew Exchange), δηλαδή ανταλλαγή εμπειριών και πρατικών των πληρωμάτων άλλων χωρών, γ)Διαχείριση Ανθρωπίνων Πόρων (Crew Resource Management), για να επιτευχθεί η βελτιστοποίηση της συνεργασίας μεταξύ των μελών πληρωμάτων κατά τη διάρκεια επιχειρησιακών πτήσεων και γενικότερα κατά την ανάληψη-υλοποίηση αποστολής αλλά και στο επίπεδο του τεχνικού έργου να γίνεται καλύτερος καταμερισμός εργασιών, δ)Ορεινή Επιβίωση (Mountainous Training), δηλαδή τρόποι επιβίωσης σε ορεινή περιοχή σε περίπτωση πτώσης του Ε/Π, ε)Θαλάσσια Επιβίωση (Sea Survival), δηλαδή τρόποι ορθής Διαφυγής από βυθιζόμενο Ε/Π και στ)Χρήση Διόπτρας Νυκτερινής Όρασης (NVG Basic Training) για νυκτερινές επιχειρήσεις.

Βέβαια κανείς από τους ανευθυνο-υπεύθυνους του Υπουργείου δεν φρόντισε εδώ και 10 χρόνια να επιλύσει το πρόβλημα. Τεράστιες ευθύνες φέρει και η φυσική ηγεσία η οποία δεν πίεσε την εκάστοτε πολιτική ως προς την άμεση αξιοποίηση των ελικοπτέρων. Φωτεινή εξαίρεση τα αεροσκάφη που χρησιμοποιούνται καθημερινά σε αποστολές ανά την επικράτεια. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι, από αρχές του έτους μέχρι και σήμερα, τα αεροπλάνα του Α.Λ.Σ – ΕΛ.ΑΚΤ. έχουν πραγματοποιήσει 208 εξόδους και 635 ώρες πτήσης σε προγραμματισμένες και έκτακτες, κατόπιν εντολής του Αρχηγείου Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ., περιπολίες. Ο εναέριος στόλος της Μοίρας Αεροπλάνων περιλαμβάνει δύο μονοκινητήρια Cessna RG 172, δύο μονοκινητήρια SOCATA TB 20 TRINIDAD και τρία δικινητήρια αεροπλάνα REIMS Cessna F- 406 Caravan II. Τα τελευταία είναι εξαιρετικά αεροσκάφη με υπερσύγχρονα συστήματα επιτήρησης, παροχής τακτικής εικόνας και συλλογής πληροφοριών. Αν στη χώρα μας υπήρχε πραγματικά διακλαδικότητα θα είναι αξιοποιηθεί με σύστημα LINK 11 A/B ή LINK 16 ώστε να δίνουν εικόνα και στις Ένοπλες Δυνάμεις και ειδικά σε Π.Α και Π.Ν. Με τους αισθητήρες που φέρει κάλλιστα θα μπορούσε να καταγράφει κινήσεις τουρκικών πλοίων ικανοποιώντας στο ακέραιο έναν ρόλο για αποστολές ναυτικής συνεργασίας σε συνεργασία με το Π.Ν και συγκεκριμένα με την Διοίκηση Πλοίων Επιτηρήσεως του Αρχηγείου Στόλου. 

Η Υπηρεσία Εναερίων Μέσων του Λ.Σ – ΕΛ.ΑΚΤ. ιδρύθηκε το 1981. Υπενθυμίζεται ότι η Υπηρεσία Εναερίων Μέσων αποτελείται α) από τη Μοίρα Αεροπλάνων ΛΣ (ΜΑΛΣ) και β) από τη Μοίρα Ελικοπτέρων (ΜΕΛΣ). Έδρα της ΥΕΜ είναι το αεροδρόμιο Τατοίου. Στην παρούσα φάση η Μοίρα Ελικοπτέρων εδρεύει στο Ναυτικό Οχυρό Κοτρωνίου στο Μαραθώνα με στόχο την άμεση μετεγκατάστασή της στο Τατόι. Της ΥΕΜ προΐσταται ο Διοικητής αυτής και η κάθε Μοίρα έχει το δικό της Μοίραρχο και Αξιωματικό Επιχειρήσεων. Οι δύο Μοίρες επανδρώνονται από χειριστές, τεχνικούς και διοικητικό προσωπικό

defencenews.gr