Διαφορά επιχειρησιακής αντίληψης και νοοτροπίας... Ελλάδα VS UK

Η επίσκεψη στο φετινό Athens Flying Week αποτέλεσε πόλο προβληματισμού με αφορμή το θέαμα του αγγλικού ελικοπτέρου Boeing Chinook HC2 το οποίο και μας προξένησε ιδιαίτερη
εντύπωση. Μοιραία ήρθαν στο μυαλό μας ανάλογες εικόνες από ελληνικά πτητικά μέσα που στερούνται βασικών συστημάτων ασφαλείας προκειμένου να εκτελέσουν την αποστολή τους με επιτυχία σε περιβάλλον υψηλών απειλών.

Για το αγγλικό Chinook HC2 έχουμε να αναφέρουμε τα εξής σημεία με μεγάλο ενδιαφέρον:

  1. Διαθέτει θωρακισμένα πατώματα. 
  2. FLIR.
  3. Θωρακισμένο κέλυφος περιμετρικά. 
  4. Ολοκληρωμένο Σύστημα αυτοπροστασίας με Παρεμβολείς Υπερύθρων και διανομείς αεροφύλλων. 
  5. Συνολικά τρία πολυβόλα εκ των οποίων το ένα πίσω στη ράμπα και δύο στις θύρες προ του κοκπιτ. 
  6. Δυνατότητα FAST ROPE όχι από τη πίσω ράμπα αλλά από το δεξιό μέρος του ελικοπτέρου που βρίσκεται το βαρούλκο. 

Οι παρακάτω φωτογραφίες με ιδιαίτερο ενδιαφέρον:

Στη πρώτη φωτογραφία το FLIR απαραίτητο σύγχρονο βοήθημα.  

 Στη 2η φωτογραφία ο δεξιός εκ των δύο από τους Παρεμβολείς Υπερύθρων.


Κρατήστε αυτά τα έξι κύρια θέματα γιατί θα τα σχολιάσουμε. Οποιαδήποτε σύγκριση με την ελληνική πραγματικότητα είναι πολύ άσχημη. Κι αυτό διότι:

  1. Τα ελικόπτερα SUPER PUMA που είναι επιφορτισμένα με τον ρόλο της Έρευνας & Διάσωσης Μάχης δεν διαθέτουν απολύτως κανένα σύστημα αυτοπροστασίας. 
  2. Το ίδιο και τα C-130 μαζί με τα C-27. Να θυμήσουμε σε ορισμένους ότι κατά τη διάρκεια της Ελληνικής παρουσίας στο Αφγανιστάν ελληνικά C-130 δεν προσέγγιζαν το Αφγανιστάν λόγω χερσαίων απειλών (φορητά MANPADS). Κι όμως εκ τότε τίποτα δεν έχει αλλάξει. 
  3. Δυστυχώς, ούτε τα ΑΣΕΠΕ, που θεωρούνται στόχοι εξαιρετικά υψηλής αξίας. 
  4. Από τα ελληνικά CH-47 μόνον τα τελευταία 7 CΗ-47SD έχουν σύστημα αυτοπροστασίας με δέκτη προειδοποίησης ραντάρ (RWR) ΑΡR-39Α, στο δέκτη προειδοποίησης επερχόμενων βλημάτων ΑLQ-156 και σε ένα διανομέα θερμοβολίδων Μ206/αεροφύλλων Μ1. Ευτυχώς, τα επόμενα 10 από τις ΗΠΑ θα διαθέτουν ανάλογα συστήματα. 
  5. Στην Αεροπορία Στρατού μετά από πολλές παλινωδίες υοθετήθηκε η λύση του FAST ROPE (ως μια ελληνική πατέντα από στέλεχος του ΕΤΑ) και πάλι περιορισμένα και υπό πολλές προϋποθέσεις με την Αεροπορία Στρατού να διαμαρτύρεται για το FAST ROPE. Υποτίθεται, έχουμε διακλαδικότητα... 
  6. Δυστυχώς, ούτε λόγος για σμήνος ειδικών επιχειρήσεων παρότι οι ανάγκες είναι υψηλές και απαιτήσεις πολλές από τις ελληνικές ειδικές δυνάμεις. Ακόμα περιμένουμε τα 4 ΝΗ-90 ειδικών επιχειρήσεων... Η διαμόρφωση των οποίων διεθνώς θεωρείται τυπική - συμβατική και όχι ως κάτι το ιδιαίτερο αντίστοιχων προδιαγραφών με αυτά των ελικοπτέρων ειδικών επιχειρήσεων. 
  7. Το κορυφαίο της υπόθεσης είναι πως το αγγλικό Chinook HC2 δεν ήταν ελικόπτερο ειδικών επιχειρήσεων αλλά ένα τυπικό ελικόπτερο συμβατικής διαμόρφωσης με έμφαση στις αποστολές αεροκίνησης. Φυσικά, για τη χώρα της φαιδράς πορτοκαλέας τα παραπάνω έξι σημεία τα οποία τονίσαμε θα θεωρούνταν υπερβολικά που μόνον ένα ελικόπτερο ειδικών επιχειρήσεων χρειάζεται να έχει. 
  8. Μάλιστα, ο Πάνος Καμμένος μιας και οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις απολαμβάνουν "εκπληκτικών επιδόσεων" σε επίπεδα αεροκίνησης σταμάτησε τις παρελαβές των ΝΗ-90 με πρόσχημα τη διαφάνεια πουλώντας το γνωστό σανό περί "σκληρών διαπραγματεύσεων" με τη κατασκευάστρια εταιρεία κτλ. Η ουσία είναι πως έχουμε νέες οδυνηρές καθυστερήσεις στο σίριαλ ΝΗ-90 και οι Ένοπλες Δυνάμεις συνεχίζουν να απολαμβάνουν μειωμένων δυνατοτήτων σε σχέση με τα ΝΗ-90. 

Δυστυχώς, όπως αναφέρουμε και στον τίτλο του άρθρου όλα είναι θέμα επιχειρησιακής αντίληψης και νοοτροπίας. Στην Ελλάδα τουφεκιά έχει να πέσει από το καλοκαίρι του 1974, φέρετρα με νεκρούς από πολεμικές επιχειρήσεις στην Ελευσίνα δεν έρχονται άρα πολεμική εμπειρία δεν υπάρχει ενώ ούτε καν προσπαθούμε να διδαχθούμε από τους νατοϊκούς στρατούς που λαμβάνουν χώρα σε αληθινές επιχειρήσεις όπως πρόσφατα σε Ιράκ και Αφγανιστάν. Φυσικά, σύσωμη διπλωματική και πολιτική κοινότητα έχουν αποδεχθεί πως οι όποιες ελληνοτουρκικές διαφορές θα λυθούν στο τραπέζι και συνεπώς πόλεμος δεν πρόκειται να γίνει ή και εάν γίνει κάτι θα είναι τόσο περιορισμένο που θα σταματήσει σε ελάχιστες ώρες με εμπλεκόμενες λιγοστές δυνάμεις.

defencenews.gr