Μήπως τα ψέματα των παιδιών κρύβουν κάποια δεξιότητα;


Οι γονείς δεν είναι συνήθως πολύ περήφανοι όταν τα παιδιά τους λένε ψέματα, μπορούν τουλάχιστον να είναι στην ευχάριστη θέση να γνωρίζουν ότι όταν τα παιδιά τους το κάνουν αυτό με επιτυχία, αυτό σημαίνει ότι γίνονται όλο και καλύτερα στη σκέψη και έχουν καλές δεξιότητες μνήμης.

Αυτό αναφέρει μία μελέτη που δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση Journal of Experimental Child Psychology. Ερευνητές από τα πανεπιστήμια της North Florida, Sheffield και Stirling, εξέτασαν τις περιπτώσεις 114 παιδιών ηλικίας έξι και εφτά ετών από 4 Βρετανικά σχολεία, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να κλέψουν σε ένα παιχνίδι ερωτήσεων – απαντήσεων και μετά να πουν ψέματα για τις πράξεις τους.

Χρησιμοποιώντας κρυφές κάμερες κατά τη διάρκεια ενός παιχνιδιού ερωτήσεων και απαντήσεων, οι επιστήμονες ήταν σε θέση να προσδιορίσουν εκείνα τα παιδιά που κρυφοκοίταξαν την απάντηση σε μια φανταστική ερώτηση, αν και είχαν λάβει σαφείς εντολές να μην το κάνουν.

Το απρόσμενο εύρημα (για τους γονείς) είναι ότι μόνο το ένα τέταρτο των παιδιών παρέβησαν τους κανονισμούς, κοιτάζοντας την απάντηση.

Περαιτέρω «ανάκριση» επέτρεψε στους ερευνητές να βρουν ποια παιδιά είπαν καλά ψέματα και ποια παιδιά δεν τα πήγαν και τόσο καλά!

Βασικός τους στόχος ήταν να προσδιορίσουν την ικανότητα των παιδιών να υποστηρίξουν μια καλή ψεύτικη ιστορία για να καλύψουν το ψέμα τους.

Σε ξεχωριστά τεστ μνήμης, οι «καλοί ψεύτες» έδειξαν ότι είχαν καλύτερη μνήμη με λέξεις, αλλά δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι ήταν και καλύτερα με εικόνες (οπτικο-χωρική μνήμη).

Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι αυτό συνέβη, επειδή το ψέμα περιλαμβάνει την καλή μνήμη πολλών λεκτικών πληροφοριών (για να υποστηριχτεί η ψεύτικη ιστορία που κάλυπτε το ψέμα), ενώ η καλή μνήμη των εικόνων είναι λιγότερο σημαντική σε αυτή την περίπτωση.

 «Ήδη γνωρίζουμε ότι οι ενήλικες λένε ψέματα περίπου στο ένα πέμπτο των κοινωνικών τους συναναστροφών με διάρκεια 10 ή και περισσότερων λεπτών, είναι ενδιαφέρον να μάθουμε γιατί κάποια παιδιά έχουν την ικανότητα να λένε περισσότερα ψέματα από τα άλλα παιδιά» ανέφερε η Dr Elena Hoicka, αναπτυξιακή ψυχολόγος από το Πανεπιστήμιο του Sheffield.

Οι ερευνητές τώρα θέλουν να ανακαλύψουν περισσότερα πράγματα σχετικά με το πώς μαθαίνουν για πρώτη φορά τα παιδιά να λένε ψέματα. 






Πηγή: bbc.com