Τραγωδία Αίγινας: Βαρόνη «βοήθησε» τον χειριστή του ταχύπλοου

Η «μυστηριώδης» ιδιοκτήτρια του «Ντουέντε» – Νέες καταθέσεις και διαφοροποιήσεις μαρτύρων
Μία βαρόνη από οικογένεια γερμανοαμερικανών τραπεζιτών είναι το «μυστηριώδες πρόσωπο» στην τραγωδία της Αίγινας. Πρόκειται για τη Νίνα φον Μάλτζαν, που έχει γεννηθεί στη Νέα Υόρκη, έχει σπουδάσει στη Γενεύη και προχωρά με μεγάλη συχνότητα σε δωρεές εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.

Είναι η ιδιοκτήτρια της θαλαμηγού «Ντουέντε» (ομώνυμη του ταχύπλοου σκάφους που σκόρπισε τον θάνατο πριν έναν μήνα στον Σαρωνικό), οι συνεργάτες της οποίας έσπευσαν να προσφέρουν βοήθεια στον 77χρονο Θρασύβουλο Λυκουρέζο που έχει ήδη προφυλακισθεί για το τραγικό συμβάν. Μέχρι σήμερα ήταν γνωστό μόνο το μικρό όνομά της και όσοι τη γνώριζαν απέφευγαν να αποκαλύψουν τα πλήρη στοιχεία της.

Η ταυτότητα της συγκεκριμένης γυναίκας αλλά και οι άλλοι επιβάτες της θαλαμηγού είχαν προκαλέσει σειρά ερωτημάτων και είχε οδηγήσει στην ανάπτυξη «σεναρίων» για τον «ρόλο» που μπορεί να είχαν στο πολύνεκρο ναυτικό δυστύχημα και της «προσπάθειας να μη δημοσιοποιηθεί το όνομά τους».

Όμως αυτά τα στοιχεία παρουσιάζονται πλέον σε καταθέσεις -ύστερα από σχετικές ερωτήσεις των δικαστικών λειτουργών- οι οποίες δόθηκαν τις τελευταίες ημέρες στην ανακρίτρια του Πειραιά και τις οποίες αποκαλύπτει «Το Βήμα». 
 
 
Η βαρόνη Νίνα φον ΜάλτζανΗ βαρόνη Νίνα φον Μάλτζαν
 

Οι εκδοχές

Στις συγκεκριμένες έγγραφες μαρτυρίες ωστόσο παρουσιάζονται και διαφορετικές εκδοχές για τα «προβλήματα» που φέρεται να αντιμετώπιζε ο 77χρονος χειριστής του ταχύπλοου μετά τη σύγκρουση με το τουριστικό πλοιάριο και τα οποία φέρεται να ήταν αυτά που τον εμπόδισαν να βοηθήσει τα θύματα ή και να ενημερώσει με μεγάλη καθυστέρηση το Λιμεναρχείο.

Μάρτυρες αναφέρουν ότι «είχε προβλήματα στη μέση του από τον κυματισμό της θάλασσας», άλλος μιλά για «αίματα στις πατούσες του», ενώ μερικοί τρίτοι τον έβλεπαν απλώς «συνοφρυωμένο να κρατά το κεφάλι του».

Από τα νεότερα στοιχεία της δικογραφίας διαπιστώνεται ότι η ανακρίτρια Πειραιά αναζητά στοιχεία τηλεφωνικών κλήσεων -ακόμη και το τηλέφωνο της βαρόνης- προκειμένου μέσω της σχετικής ανάλυσης να προσδιορισθούν όλα τα δεδομένα της υπόθεσης.

Το προφίλ της βαρόνης

Η βαρόνη Φον Μάλτζαν ήταν παλιά φίλη του Θρ. Λυκουρέζου από τις σπουδές του στην Ευρώπη, ενώ είχαν κοινό φίλο έναν έλληνα έμπορο τροφίμων στην Αφρική που έχει έδρα στη Βρετανία. Παράλληλα ήταν αυτή που χρηματοδοτούσε τη ΜΚΟ την οποία είχε συστήσει η οικογένεια του 77χρονου χειριστή του ταχύπλοου μετά τον θάνατο του γιου το 2006 από πτώση από κτίριο στο Κολωνάκι. Ενώ η ελληνική ΜΚΟ απέφυγε να δημοσιοποιήσει την προέλευση αυτής της χρηματοδότησης, η Φον Μαλτζαν, παρότι δεκάδες άλλες δωρεές της, τις έχει σε κοινή θέα.

Η μητέρα της Νίνα φον Μάλτζαν ήταν δημοσιογράφος και η ίδια είχε σπουδάσει διερμηνεία στην Ελβετία. Υπηρέτησε στα διοικητικά συμβούλια πολλών γερμανικών οργανισμών, συμπεριλαμβανομένης της Αμερικανικής Ακαδημίας του Βερολίνου, ένα ερευνητικό και πολιτιστικό ίδρυμα αφιερωμένο στην «τόνωση των δεσμών μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Γερμανίας», και στο Ίδρυμα «James Simon» αφιερωμένο στην «προώθηση της τέχνης και του πολιτισμού».

Λίγο πριν από την άφιξή της στην Ελλάδα είχε κάνει δωρεές της τάξης των 65 εκατ. δολαρίων σε μουσικό ινστιτούτο και στην προαναφερόμενη ακαδημία, προκαλώντας πάντως και ορισμένα δημοσιεύματα για τη «σκοπιμότητα αυτής της χρηματοδότησης». Φέρεται ακόμη να χρηματοδοτεί ίδρυμα για την προστασία 400 παιδιών στην Ουρουγουάη.

Στη θαλαμηγό

Στη θαλαμηγό «Ντουέντε», σύμφωνα με τις ίδιες καταθέσεις, ήταν τέσσερις κυρίες άνω των 70 ετών από τη Γερμανία και την Ελβετία (τα ονόματά τους καταγράφονται στα δικαστικά έγγραφα), ορισμένες από τις οποίες είχαν παρόμοιες δραστηριότητες με τη βαρόνη.

Η γόνος των τραπεζιτών με την τεράστια οικονομική άνεση είχε μοναδικό καλοκαιρινό προορισμό τα τελευταία χρόνια την Αίγινα, όπου έμενε για τουλάχιστον δύο μήνες.

Σύμφωνα με την κατάθεση που έδωσε στις 5 Σεπτεμβρίου ο καπετάνιος της θαλαμηγού «Ντουέντε» κ. Νεκτάριος Λεούσης, όταν υπήρξε η πληροφορία από τον Θρ. Λυκουρέζο ότι είχαν κάποιο πρόβλημα -χωρίς να αναφέρεται το τραγικό δυστύχημα- στο ταχύπλοο, «αποφασίσαμε με την κυρία Νίνα να πάμε και εμείς στο σημείο όπου βρισκόταν το σκάφος του κ. Λυκουρέζου».

Στη συνέχεια οι δύο έλληνες υπάλληλοί της βοήθησαν τον χειριστή του ταχύπλοου, χωρίς ωστόσο να γνωρίζουν -όπως ανέφεραν- την τραγωδία που είχε προηγηθεί.

Λίγα εικοσιτετράωρα αργότερα η βαρόνη, όπως κατέθεσαν οι ίδιοι μάρτυρες, έφυγε από το νησί. Δεν την ακολούθησαν ωστόσο τρεις από τις γυναίκες που φιλοξενούσε στη θαλαμηγό, οι οποίες αναχώρησαν αργότερα από το νησί με το πλοίο της γραμμής.

Μαρτυρίες

Ο κ. Λεούσης -θεωρείται από τους πιο σημαντικούς μάρτυρες της υπόθεσης- περιγράφει στη συνέχεια της κατάθεσής του ότι ο Θρ. Λυκουρέζος υπέφερε από πόνους στη μέση λόγω του κυματισμού που υπήρχε, την ώρα που είχε επιβιβασθεί στο υποβοηθητικό φουσκωτό (τέντερ) της θαλαμηγού «Ντουέντε». Στη συνέχεια ο ίδιος μάρτυρας σημειώνει ότι έπειτα από πρόταση δική του και με την παρεμβολή ενός δικηγόρου κανονίστηκε ραντεβού λιμενικών με τον Θρ. Λυκουρέζο σε μεσαιωνικό πύργο της Αίγινας, έτσι ώστε να παραδοθεί εκεί. Κάτι και το οποίο συνέβη τελικά...

Μία άλλη μάρτυρας που κατέθεσε επίσης την 5η Σεπτεμβρίου έδωσε μία άλλη εκδοχή των προβλημάτων που αντιμετώπιζε μετά το ατύχημα ο 77χρονος χειριστής του μοιραίου ταχύπλοου.

Όπως σημείωσε, «είδα το φουσκωτό γεμάτο αίματα από τα πέλματα του κ. Λυκουρέζου. Τα πόδια του ήταν πρησμένα και μελανιασμένα και τον βοήθησα για να μπει στο αυτοκίνητο. Τον ρώτησα τι έγινε και μου απάντησε ότι κτύπησε με ένα άλλο σκάφος. Όταν τον ρώτησα τι εννοεί, μου απάντησε ότι δεν θυμόταν...»

Ωστόσο, σύμφωνα με κατάθεση στενού φίλου του Θρ. Λυκουρέζου που είχε αποκαλύψει προ τριών εβδομάδων «Το Βήμα της Κυριακής», είχε δεχθεί τηλεφώνημα από τον 77χρονο χειριστή του ταχύπλοου μετά το συμβάν στο οποίο του μιλούσε για «ατύχημα με πολλά θύματα».

Σημειώνεται ότι ορισμένα από αυτά τα προβλήματα που φέρεται να αντιμετώπιζε ο Θρ. Λυκουρέζος μετά το ατύχημα δεν τα είχε προσδιορίσει ο ίδιος στη διάρκεια της αρχικής κατάθεσης του και της απολογίας του.

Συμπληρώνεται ακόμη ότι σχετικό κενό παρουσιάζεται και σε κατάθεση της 65χρονης τέταρτης συνεπιβάτιδας του ταχύπλοου που παρουσιάσθηκε τελικώς στις δικαστικές αρχές στις 30 Αυγούστου. Και η ίδια επικαλείτο -σε προηγούμενη συνέντευξή της- ότι είχε νοσηλευθεί σε κλινική λόγω τραυμάτων που φέρεται να έγιναν στη διάρκεια της μετεπιβίβασής της σε άλλο σκάφος. Όμως στην κατάθεσή της δεν αναφέρει κάτι σχετικό που επικαλούνταν και άλλοι μάρτυρες.

Ο κύκλος των καταθέσεων που ζητά η δικαστική λειτουργός του Πειραιά διευρύνεται καθημερινά και θεωρείται πιθανή η κλήση των επιβατών της θαλαμηγού.
 
 
 
 
Βασίλης Λαμπρόπουλος
ΒΗΜΑ
.