ΜΕΤΑΘΕΣΕΙΣ - Βίτσας: Αυτό είναι το νέο σύστημα: Κοινωνικά δίκαιο, επιχειρησιακά ασφαλές

Μπορούν να εξοικονομηθούν πέντε εκατομμύρια ευρώ από τις μεταθέσεις των Ενόπλων Δυνάμεων που ξεπερνούν κάθε χρόνο τα 20 εκατομμύρια ευρώ, υποστηρίζει σε συνέντευξή του στο Onalert ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας Δημήτρης Βίτσας.
Ο κ. Βίτσας περιγράφει τα κριτήρια που θα ισχύσουν στο νέο σύστημα των μεταθέσεων, το οποίο εκτιμά ότι θα είναι έτοιμο στα τέλη του χρόνου και θα ισχύσει με το νέο έτος.
Δείτε όλη τη συνέντευξη:

ΕΡ: Υπάρχουν πολλές διαμαρτυρίες ότι αδικούνται στελέχη, όπως είναι διαμορφωμένο το σύστημα μεταθέσεων. Ιδιαίτερα στα χαμηλόβαθμα στελέχη. Τι πρόκειται να αλλάξει;

ΑΠ: Το θέμα των μεταθέσεων μας έχει απασχολήσει επανειλημμένα. Ενα ζήτημα είναι ποιος κάνει τις μεταθέσεις. Ποιος τελικά υπογράφει. Θεωρώ ότι από επιχειρησιακή άποψη αυτή είναι δουλειά των Γενικών Επιτελείων. 

Βεβαίως η πολιτική ηγεσία θα πρέπει να έχει μια εποπτεία, με την έννοια να μην γίνονται αδικίες. Κι ένας εξορθολογισμός, συνεπικουρούμενος από κοινωνική ευαισθησία.
Άρα ένα ζήτημα είναι αυτό, είναι ένα θέμα το οποίο συζητάμε, τώρα που έχουμε τελειώσει το ζήτημα των αδειών, δηλαδή βγήκε η απόφαση για τις άδειες, που φτιάχνει μια ολοκληρωμένη διαδικασία.

ΕΡ: Και εκεί υπάρχουν ενστάσεις..


ΑΠ: Ενστάσεις πάντα θα υπάρχουν. Οι ενστάσεις μερικές φορές έχουν και προσωπικό χαρακτήρα. 
Θέλω να πω ότι πρόσφατα υπήρχε άνθρωπος ο οποίος έλεγε “είμαι πρώτος στα μόρια” και αυτό δεν ήταν αληθές. Ήταν δεύτερος στα μόρια, γιατί δεν έπαιρνε υπόψη του ορισμένα πράγματα. Θα έλεγε κάποιος ότι εμπλέκεται στο ζήτημα των μεταθέσεων από την μια πλευρά η επιχειρησιακή αναγκαιότητα και από την άλλη πλευρά η ατομική προσπάθεια να λύσει ορισμένα προβλήματά του. 

Είναι πολύ λογικό. Αυτό συμβαίνει παντού. Το θέμα είναι να φτιαχτεί ένα δίκαιο και συγχρόνως κοινωνικά ευαίσθητο σύστημα. 

Ένα ζήτημα που μας απασχολεί είναι ο όγκος τον μεταθέσεων. Δηλαδή η δική μου η άποψη και η άποψη που διαμορφώνεται τώρα και στην πολιτική και τη στρατιωτική ηγεσία, είναι ότι γίνονται πολλές μεταθέσεις, οι οποίες, δεν θα μπορούσε κάποιος να πει ότι είναι πλήρως δικαιολογημένες. 

ΕΡ: Ο Στρατός, στη συνείδηση του κόσμου είναι ταυτισμένος με τις μεταθέσεις

ΑΠ: Εμείς είδαμε με τις υπηρεσίες το κόστος των μεταθέσεων, το οποίο θεωρούμε ότι είναι υπερβολικό, λόγω των μετακινήσεων.

ΕΡ: Πόσο είναι;

ΑΠ: 
Κάποια στιγμή ξεπέρασε τα 20 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο.

ΕΡ: Αφορά όλα τα Επιτελεία;

ΑΠ: Βεβαίως για όλα τα Επιτελεία. Κατανοείτε ότι το μεγαλύτερο κομμάτι είναι ο Στρατός Ξηράς. Είπαμε ότι αυτό το σύστημα πρέπει να εξορθολογιστεί.
Για τα επόμενα χρόνια είπαμε ότι πρέπει να έχουμε μεταθέσεις οι οποίες επιβάλλονται από την ιεραρχική εξέλιξη, (για παράδειγμα κάποιος πρέπει να κάνει διοίκηση για να πάρει βαθμό). Αυτό είναι το ένα ζήτημα. Το δεύτερο είναι, μεταθέσεις οι οποίες έχουν κοινωνικά κριτήρια. Αυτό είναι το βασικό ζήτημα. Και περίπου κάπου εκεί να μείνουμε. 
Η μετάθεση από το ένα πλοίο σε άλλο ίδιο πλοίο, ε, δεν είναι δικαιολογημένη. 
Ένα τρίτο στοιχείο που μας ενδιαφέρει έχει να κάνει και με την ανασυγκρότηση των Ενόπλων Δυνάμεων. Θέλω να πω ένα παράδειγμα. Εάν κάποιο στέλεχος είναι από τον Έβρο και θέλει να είναι στον Έβρο, το “υπέρ βωμών και εστιών” παίρνει και μια άλλη ποιότητα. Μόνο η αναγκαία ιεραρχικής εξέλιξης μπορεί να τον πάει κάπου αλλού και να μην είναι εντός της ίδιας περιφέρειας. 

ΕΡ: Όταν λέμε κοινωνικά κριτήρια, εννοούμε με βάση τη φορολογική δήλωση;

ΑΠ:
 Στην παρούσα φάση εγώ δεν θα έβαζα τη φορολογική δήλωση, με την έννοια ότι η οικονομική δυσκολία είναι ικανή συνθήκη, αλλά δεν είναι αρκετή. Όλοι αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες. Και λόγω της μείωσης τα τελευταία έξι χρόνια του μισθού.
Άρα θα ληφθεί υπόψη η οικογένεια. Επίσης εάν κάποιος στην οικογένεια έχει αναπηρία. Σε αυτό ειδικά, τα Γενικά Επιτελεία έχουν αποδειχθεί πολύ ευαίσθητα και διευκολύνουν.
Το τρίτο, σε σχέση με το ακριβοδίκαιο, θα πρέπει αυτό να υλοποιείται για όλους και όχι για κάποιους που έχουν “μπάρμπα στην Κορώνη”.
Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται, πέραν των μαχίμων και στο προσωπικό που υπηρετεί σε διοικητικές υπηρεσίες, σε νοσοκομεία κλπ, προκειμένου να ενδυναμώσουμε και την ποιότητα και την ποσότητα των παρεχομένων υπηρεσιών.
Σε αυτή τη λογική, εμείς θεωρούμε ότι αυτή τη στιγμή μπορούμε να εξοικονομήσουμε ένα ποσό που θα ξεπερνά τα 5 εκατομμύρια από την αλλαγή του τρόπου τοποθετήσεων και μεταθέσεων.

ΕΡ: Να εξετάσουμε ένα παράδειγμα; Υπάρχει ένα ναυτικό κλιμάκιο στο Καστελλόριζο. Όσοι υπηρετούν εκεί, λόγω δυσκαμψίας του συστήματος, μοριοδοτούνται σαν να υπηρετούσαν στην Ρόδο, η οποία όμως έχει πολύ πιο εύκολη πρόσβαση. Δεν την λες ακριτική περιοχή. Οι συνάδελφοί τους του Στρατού, παίρνουν υψηλότερα μόρια. Δεν είναι μια προφανής αδυναμία του συστήματος;


ΑΠ: 
Ας προσέξουμε το εξής: Οι ειδικές περιπτώσεις πρέπει να αντιμετωπίζονται με ειδικό τρόπο και να αποτελούν την εξαίρεση του κανόνα. Αυτό είναι το κεντρικό ζήτημα. 
Μπορώ να συμφωνήσω με ευκολία σε σχέση με τις μοριοδοτήσεις, στο ότι πρέπει να εξορθολογιστούν και ότι υπάρχουν σημεία της χώρας ιδιαίτερα ευαίσθητα, που πρέπει να διατηρούμε δυνάμεις. Αυτές οι δυνάμεις πρέπει και δια της μοριοδότησης και διά άλλων παροχών να λύνουν τις βασικές ανάγκες, αλλά μην τα κάνουμε όλα ειδικά.

ΕΡ: Πότε αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το νέο σύστημα μεταθέσεων;

ΑΠ: Πιστεύω ότι αυτή η διαδικασία θα έχει ολοκληρωθεί σε ένα το πολύ δυο μήνες.
Ολοκληρώθηκε η περυσινή διαδικασία. Τώρα είμαστε στη φάση της εξέτασης των ενδικοφανών προσφυγών. Συνεπώς αμέσως μετά έχουμε το απαραίτητο υλικό και την απαραίτητη γνώση ώστε να ολοκληρωθεί.

ΕΡ: Συνεπώς μιλάμε για εφαρμογή το 2017;


ΑΠ: 
Στην ουσία συζητάμε για τις νέες μεταθέσεις. Δεν ξέρω αν θα προλάβουμε αυτό που ονομάζεται “κατ’ εξαίρεση μεταθέσεις”.

onalert.gr