Ticker

6/recent/ticker-posts

728x90

Ο απάνθρωπος κόσμος των τούρκων διακινητών προσφύγων

Φουσκωτή βάρκα με πρόσφυγες προσεγγίζει ακτή της Λέσβου. Για τους διακινητές ένα σκάφος 40 επιβατών προς 1.200 δολάρια το κεφάλι σημαίνει 48.000 δολάρια στην τσέπη
Παρά την επιδείνωση του καιρού, άλλοι 125.000 πρόσφυγες έφθασαν στην Ελλάδα από την Τουρκία μόνο μέσα στον Νοέμβριο - περίπου τέσσερις φορές περισσότεροι από
όσους πέρασαν το Αιγαίο μέσα σε ολόκληρο το 2014. Ολοι τους έπεσαν στα νύχια απάνθρωπων διακινητών στα τουρκικά παράλια.

Για τους πιο πολλούς Σύρους το επικίνδυνο ταξίδι προς την Ευρώπη αρχίζει από τη Σμύρνη, όπου οι διακινητές δουλεύουν ανοιχτά. Η κραυγαλέα παρουσία τους δείχνει ότι η Τουρκία κλείνει τα μάτια στις δεκάδες παράνομες αναχωρήσεις από τη δυτική ακτογραμμή της, αν και η Αγκυρα λέει ότι η τουρκική αστυνομία έχει συλλάβει περισσότερους από 200 σημαντικούς διακινητές από το 2014.

Παρ' όλο που η ροή των προσφύγων έχει μειωθεί από τον Οκτώβριο, όταν οι αναχωρήσεις για την Ελλάδα έφταναν τις 10.000 το 24ωρο, εξακολουθεί να παραμένει σε υψηλά επίπεδα. Επειτα από ανάπαυλα λίγων ημερών λόγω κακών καιρικών συνθηκών ο αριθμός των ημερήσιων αποχωρήσεων έφτασε τις 5.000 την περασμένη εβδομάδα.

Το ταξίδι είναι πιο επικίνδυνο αλλά πιο φτηνό τον χειμώνα. Το κόστος της θέσης σε μια φουσκωτή βάρκα προς την Ελλάδα έχει πέσει από τα 1.200 δολάρια τον Σεπτέμβριο στα 900 πριν από δύο εβδομάδες και στα 800 τις τελευταίες ημέρες.

Ο κυκεώνας των δρόμων γύρω από τη λεωφόρο Φεβζί Πασά στη Σμύρνη είναι γεμάτος πλανόδιους πωλητές που πουλάνε σωσίβια. Σε αυτά τα στενά δρομάκια άνθρωποι των λαθρεμπόρων «ψαρεύουν» τους Σύρους και τους προσφέρουν ταξίδια στην Ελλάδα.

Μόλις συμφωνήσουν σε μια τιμή, τους πηγαίνουν σε άθλια ξενοδοχεία με τα οποία συνεργάζονται οι διακινητές. Αργά το βράδυ φορτώνουν τους πρόσφυγες σε φορτηγά και λεωφορεία και τους μεταφέρουν μέσα στο σκοτάδι στην ακτή. Μερικές φορές αυτό το ταξίδι είναι μια κόλαση - στοιβάζουν τους ανθρώπους μαζί με ζώα στις καρότσες φορτηγών.


Το κύκλωμα

Κάθε λαθρέμπορος ακολουθεί τη δική του πρακτική αλλά ο τρόπος με τον οποίον λειτουργούν τα δίκτυα είναι παρόμοιος. Εχουν μεσάζοντες που πρέπει να βρουν τους 40 ή 50 επιβάτες που χρειάζονται για να γεμίσει κάθε πλοίο και να μεταφέρουν τους πρόσφυγες προς και από τα ξενοδοχεία.

Επειτα υπάρχουν οι οδηγοί που τους φέρνουν στην ακτή και οι εργάτες οι οποίοι παραδίδουν τις βάρκες και τις μηχανές στα σημεία αναχώρησης.

Αν το δίκτυο διακινεί κυρίως πρόσφυγες από τη Συρία, στελεχώνεται από Σύρους που συνήθως εργάζονται για ένα αφεντικό που είναι επίσης από τη Συρία. Αλλά το αφεντικό θα πρέπει να έχει οπωσδήποτε και τούρκους συνεταίρους που συνήθως ελέγχουν τις παραλίες από τις οποίες φεύγουν τα σκάφη.

Αυτοί συνεργάζονται με διάφορα δίκτυα και παίρνουν σημαντικό ποσοστό από τα κέρδη. Η συνενοχή τους είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία των λαθρεμπόρων.

Οι διακινητές νοικιάζουν παραλίες από αρκετούς διαφορετικούς ιδιοκτήτες για να έχουν επιλογές αποστολής σε διάφορα ελληνικά νησιά και για να μπορούν να αλλάξουν τοποθεσίες την τελευταία στιγμή αν εμφανιστεί ξαφνικά η αστυνομία.


Τεράστια κέρδη

Τα κέρδη είναι βέβαια τεράστια: την περίοδο της αιχμής ένα σκάφος 40 επιβατών προς 1.200 δολάρια το κεφάλι σημαίνει 48.000 δολάρια στην τσέπη. Οι μεσάζοντες παίρνουν περί τα 12.000 και τα 36.000 τα μοιράζονται οι υπόλοιποι.

Τον Σεπτέμβριο το πιο ακριβό σκάφος κόστιζε 8.500 δολάρια και οι μηχανές 4.000, παρ' όλο που οι τιμές έχουν πέσει από τότε. Οι μηχανικοί και ο οδηγός παίρνουν συνολικά άλλα 4.000 δολάρια, ενώ τα δωμάτια του ξενοδοχείου για τους πρόσφυγες κοστίζουν όλα μαζί περίπου 500 δολάρια τη βραδιά.

Οι ιδιοκτήτες της κάθε παραλίας πληρώνονται με διαφορετικούς τρόπους αλλά συχνά χρεώνουν ένα ποσοστό 15% επί των κερδών ανά επιβάτη - πράγμα που σημαίνει ότι βάζουν στην τσέπη 6.000 δολάρια για κάθε σκάφος. Στο τέλος, ο επικεφαλής λαθρέμπορος έχει βγάλει καθαρό κέρδος τουλάχιστον 13.000 δολαρίων.


Με κίνητρο την απελπισία

Ούτε τα χρήματα ούτε οι κίνδυνοι ούτε ο καιρός που χαλάει ούτε οι επιπτώσεις από τις επιθέσεις στο Παρίσι αναχαιτίζουν το ανθρώπινο ποτάμι των προσφύγων. Χιλιάδες απελπισμένοι εξακολουθούν να εγκαταλείπουν τις παραλίες της Σμύρνης κάθε μέρα.

Οι περισσότεροι Σύροι δεν μπορούν να εργαστούν νόμιμα στην Τουρκία. Και καθώς ο πόλεμος επιδεινώνεται και χάνεται η ελπίδα της επιστροφής στην πατρίδα, πολλοί πρόσφυγες δεν έχουν άλλη επιλογή από το να επιχειρήσουν το επικίνδυνο πέρασμα προς την Ευρώπη.


της Ειρήνης Μητροπούλου
ΒΗΜΑ
.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια