Ticker

6/recent/ticker-posts

728x90

Air Force One: Ωρα για λίφτινγκ

Αν υπάρχει ένα πράγµα που ο Μπαράκ Οµπάµα θα νοσταλγεί σε 15 µήνες από τώρα, όταν θα έχει λήξει η θητεία του, αυτό µάλλον θα είναι το αεροπλάνο του. ∆εν πρόκειται για σχήµα λόγου. Την
αγάπη του για το Air Force One την έχει δηλώσει επανειληµµένα, µακαρίζοντας µάλιστα -µεταξύ αστείου και σοβαρού- την τύχη του για το γεγονός ότι τα τελευταία 7 χρόνια δεν έχει χρειαστεί να βγάλει τα παπούτσια του για να περάσει από τον έλεγχο ασφαλείας των αεροδροµίων και δεν έχει χάσει ούτε µία φορά τις αποσκευές του.
∆εν είναι ο µόνος. Την περασµένη χρονιά ο Τζορτζ Μπους ο νεότερος δήλωσε ότι του λείπει το προεδρικό αεροπλάνο και τα ντους που έκανε στον αέρα (!), ενώ ο Μπιλ Κλίντον σίγουρα θυµάται ακόµη το διασηµότερο ίσως κούρεµα στην ιστορία, µε τις µηχανές ανοιχτές στους διαδρόµους απογείωσης του αεροδροµίου LAX του Λος Αντζελες, που είχε ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων για τις καθυστερήσεις που δηµιούργησε.
Επειτα από 25 χρόνια και περισσότερα από 1 εκατοµµύριο µίλια πτήσεων, τo Air Force One χρειάζεται... λίφτινγκ. Τα δύο 747-200s που παρήγγειλε ο Ρόναλντ Ρίγκαν και τέθηκαν στην υπηρεσία των Αµερικανών προέδρων το 1990 επί Τζορτζ Μπους του πρεσβύτερου θεωρούνται πια πεπαλαιωµένης τεχνολογίας. Εχουν, εξάλλου, περάσει πάνω από δύο δεκαετίες από την ηµέρα που τα συγκεκριµένα µοντέλα σταµάτησαν να κατασκευάζονται από την Boeing. Σήµερα έχουν αποµείνει µόλις 20 στον κόσµο και χρησιµοποιούνται κυρίως για τη µεταφορά εµπορευµάτων σε αναπτυσσόµενες χώρες.
Και παρόλο που το Air Force One, παρά τα χρονάκια του, θεωρείται -και είναι- το πιο καλοσυντηρηµένο αεροσκάφος στον κόσµο (ψηλό όσο ένα 6ώροφο κτίριο, µε συνολική επιφάνεια 371 τ.µ., που εκτείνεται σε τρία επίπεδα και αποτελείται µεταξύ άλλων από γραφείο, αίθουσα συσκέψεων, κρεβατοκάµαρα, γυµναστήριο και ιατρική σουίτα που µπορεί να µετατραπεί σε θάλαµο επιχειρήσεων), το υπουργείο Αµυνας των ΗΠΑ µέσα στις επόµενες εβδοµάδες θα αναθέσει επισήµως στην Boeing το σχεδιασµό και την κατασκευή της βελτιωµένης εκδοχής του: το µοντέλο που έχει επιλεγεί για να διαδεχθεί το υπάρχον, το 747-8, είναι πολύ πιο αθόρυβο, πολύ µεγαλύτερο, µε αναβαθµισµένες τεχνολογικές δυνατότητες και µε σαφώς χαµηλότερες εκποµπές ρύπων.
Η Ιερή Αγελάδα και η Τζάκι
Κατά πάσα πιθανότητα το νέο Air Force One, το οποίο στην πραγµατικότητα δεν είναι όνοµα αεροπλάνου, αλλά σήµα µέσω των ραδιοκυµάτων που εκπέµπεται για οποιοδήποτε αεροσκάφος µεταφέρει τον Αµερικανό πρόεδρο, δεν θα είναι παραδοτέο πριν από το 2023. Είναι επίσης σχεδόν βέβαιο ότι τουλάχιστον το ένα από τα δύο 747-200 θα βρίσκονται ακόµη σε λειτουργία το 2025, αν και η επίσηµη διάρκεια ζωής τους έχει οριστεί στα 30 χρόνια. Το Πεντάγωνο δεν αποκαλύπτει µε λεπτοµέρειες τα τεχνολογικά «θαύµατα» που θα έχει να επιδείξει το καινούργιο προεδρικό αεροσκάφος. Ωστόσο είναι σίγουρο πως, αν χρειαστεί, ο Αµερικανός πρόεδρος θα είναι σε θέση να σχεδιάσει και να διευθύνει πολεµικές επιχειρήσεις από ύψος χιλιάδων ποδιών. Το τίµηµα θα είναι, βέβαια, τσουχτερό. H αµερικανική Πολεµική Αεροπορία έχει ήδη ζητήσει 102 εκατοµµύρια δολάρια για το προσεχές οικονοµικό έτος από τον κρατικό προϋπολογισµό και 3 δισ. δολάρια για τα επόµενα πέντε, χωρίς ασφαλώς σε αυτά να υπολογίζονται τα επιπλέον κόστη που θα προκύψουν.
Με δεδοµένο το υψηλό ωριαίο κόστος πτήσης -180.000 δολάρια-, που έχει κατά καιρούς αποτελέσει αντικείµενο κριτικής, κάποιοι δεν αποκλείουν ότι µπορεί να υπάρξουν αντιδράσεις. ίσως, βέβαια, όχι αρκετές για να µαταιώσουν ή να καθυστερήσουν την παραγγελία του νέου στόλου.
Σε κάθε περίπτωση, το προεδρικό αεροσκάφος έχει ισχύ εθνικού συµβόλου για τους Αµερικανούς. Η ιστορία του είναι άρρηκτα δεµένη µε την ιστορία της χώρας από τα µέσα του 20ού αιώνα και µετά. Η αρχή έγινε κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσµίου Πολέµου, όταν οι αµερικανικές ένοπλες δυνάµεις θεώρησαν ότι οι µετακινήσεις του προέδρου µε τα πολιτικά αεροσκάφη δεν ήταν ασφαλείς. Ετσι, το 1945 o Φραγκλίνος Ρούσβελτ, έγινε ο πρώτος Αµερικανός πρόεδρος που ταξίδεψε υπό τις νέες συνθήκες ασφαλείας, µε αεροπλάνο που είχε την κωδική ονοµασία... Ιερή Αγελάδα και είχε υποβληθεί σε σειρά µετατροπών ειδικά για τη µεταφορά του. Ωστόσο, ο Τζον Φ. Κένεντι ήταν ο πρώτος που ανέφερε δηµοσίως το όνοµα Air Force One µιλώντας για το προεδρικό αεροσκάφος. Μέχρι τότε το χρησιµοποιούσαν αποκλειστικά οι µυστικές υπηρεσίες. Το θεώρησε, όµως, τόσο επιτυχηµένο, που έκρινε ότι θα πρέπει να επικοινωνηθεί προς τους πολίτες. Τη χρωµατική του παλέτα µάλιστα -λευκό, ασηµί, χρυσό και αποχρώσεις του µπλε- επέλεξε η τότε Πρώτη
Κυρία, Τζάκι Κένεντι, µαζί µε τον Γάλλο σχεδιαστή Raymond Loewy. Τι ειρωνεία... Με το ίδιο αεροσκάφος µεταφέρθηκε η σορός του JFK στην Ουάσιγκτον µετά τη δολοφονία του στο Ντάλας το 1963 και σε αυτό ορκίστηκε -εν πτήσει- ο διάδοχός του, Λίντον Τζόνσον...

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια